Adverteerders haken in op populariteit messaging programma’s

13 juli 2004, 20:37

Adverteerders maken in toenemende mate gebruik van instant-messaging programma’s op internet om hun boodschap te verspreiden. Het populairste messaging programma is MSN Messenger (marktaandeel van 85%; circa 4,1 miljoen gebruikers in Nederland), gevolgd door ICQ (10%), Yahoo Instant Messenger (3%) en AOL Instant Messenger (1%).

Messaging programma’s worden gebruikt door alle lagen van de bevolking, maar zijn met name populair bij jongeren, een aantrekkelijke maar moeilijk bereikbare doelgroep voor adverteerders. Deze adverteerders hebben een uitgebreid scala aan advertentiemogelijkheden tot hun beschikking, waaronder banners, skyscrapers en pop-unders. Een nieuwe ontwikkeling zijn de zogenaamde Messenger-tabs en de Messenger-game. Sportfabrikant Nike had op dit gebied met het Ole voetbalspel de primeur voor Nederland. Het is echter nog te vroeg om het effect van dergelijke campagnes te meten.

Bron:

Incentive nr. 7, p. 32

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!