Eventmarketing kan merk bij jongeren onder de aandacht brengen
Het blijkt redelijk moeilijk om als bedrijf of merk de hedendaagse jongeren te bereiken. De media zijn de afgelopen jaren sterk versnipperd en consumenten besteden steeds minder aandacht aan de dagelijkse stroom reclame die op hen afkomt. De huidige groep 15- tot 25-jarigen wordt dan ook wel de ‘marketing bull-shit’-generatie genoemd.
Bovendien kijken jongeren steeds minder televisie en zijn ze veel meer op het internet te vinden. Events vormen voor merken een goede manier om met de jeugd in contact te komen. Dit vraagt echter een andere aanpak en een mentaliteitswijziging van de marketeer.Een goede strategische onderbouwing moet de basis voor succesvolle invulling van merkaanwezigheid op events vormen. Gekunstelde producten en communicatie-uitingen zijn kansloos, jongeren verwachten een eerlijke presentatie waarin de relevantie van het product centraal staat. Belangrijk daarbij is dat merken of bedrijven niet te veel van het publiek moeten verwachten. De meeste jongeren bezoeken events om te feesten en te drinken. Daarnaast moet een merk voor langere tijd betrokkenheid tonen. Een keer aanwezigheid is niet voldoende.
Bron:
Event Magazine nr. 3, p. 8