ReclameReview: #GEENZIN (Qpido)

19 april 2017, 13:00

In Nederland zijn naar schatting 22.000 jongens slachtoffer van seksueel geweld. Zo’n 1400 van deze slachtoffers wordt herkend, de rest blijft onder de radar. Daarom vindt de Amsterdamse hulporganisatie Qpido het noodzakelijk om aandacht te vragen voor dit onderwerp via de campagne #GEENZIN.

Credits

Reclamebureau: Hammerfest

Creative Director: Guy Lokhoff

Account Director: Baba Touré

Strategy & Copy: Lisanne van Schie

Executive Producer: Deniz Alkac

Director: Joren Molter

Director of Photography: Roy van Egmond

Art Director: Esra Ghilane

Editor: Maarten Ernest

Grading & concept: Leon Visser

Sound Design: Fabian Ort

Music: Hans Nieuwenhuijsen

Producer: Melle Bloemer

Productiemaatschappij: Bruut Amsterdam

Digital design en development: LamaLama

De doelstelling

Seksueel geweld tegen jongens (13-18 jaar) bespreekbaar maken.

De uitwerking

#GEENZIN wordt volledig online ingezet en richt zich op Amsterdam. De website is www.geenzin.amsterdam. De boodschap van de campagne is: praat erover. Het hoofdproduct van de campagne is een korte commercial van 45 seconden. Gezien de actualiteit, is seksueel geweld in de sport gekozen als haakje voor deze video. De campagnewebsite richt zich daarnaast op seksueel geweld tegen jongens binnen de familie- en vriendenkring en op online seksueel geweld.

Het oordeel

Deze indringende campagne windt er geen doekjes om. Met concrete voorbeelden wordt heel duidelijk gecommuniceerd hoe jongens tussen 13 en 18 jaar te maken kunnen krijgen met seksueel geweld. De boodschap is duidelijk: je bent niet de enige, dus praat erover en zoek hulp.

Het campagnethema #GEENZIN komt op meerdere manieren terug. Uiteraard hebben de jongens geen zin om zich te laten misbruiken, maar het gaat verder dan dat. Bijvoorbeeld zoals de jongen in de commercial geen zin meer heeft in zijn voetbaltraining. Niet om het voetballen, maar om zijn trainer. Verder is het een krachtig statement waar je op social media misschien wel wat awareness mee kunt creëren.

Zo’n twee weken na de lancering is de commercial bijna 12.000 keer bekeken. Dat is niet slecht voor een lokale online-only campagne, vind ik. Of er nu veel of weinig jongens hulp zoeken naar aanleiding van deze campagne, er is tenminste aandacht voor deze kwetsbare groep. Daardoor is deze campagne sowieso al een succes, lijkt mij.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!