De week op social: Facebook bestraft clickbait, Snap’s looping video en Instagram’s groeistrategie
Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel.
Met deze week: Facebook bestraft websites van lage kwaliteit, Pinterest verbetert Lens met meer zoekmogelijkheden, Snapchat voegt looping feature toe aan Stories, Google lanceert 360-gradencamera’s voor je eigen Street View en Instagram lanceert posten van berichten via het mobiele web.
Facebook bestraft websites met content van lage kwaliteit
De newsfeed is de plek waar gemiddeld 1,2 miljard Facebook gebruikers dagelijks hun ogen op richten om niets te missen van vrienden, familie of de merken die ze leuk vinden. De concurrentie om bovenaan de newsfeed te verschijnen is enorm en Facebook doet er alles aan om jou de content te tonen die je wilt zien. Daarvoor hebben ze een ingewikkeld algoritme dat continu filtert welke berichten wel of niet verschijnen in je nieuwsstroom en op welke positie (bovenaan is meest zichtbaar).
Marketeers doen er alles aan om bovenaan de nieuwsstroom te verschijnen en daarbij concurreren ze met miljoenen anderen. Eén van die concurrenten zijn spammers die zogenaamde linkbaitberichten posten waarmee ze Facebookgebruikers lokken naar een website. De titels van dergelijke spamberichten zijn zeer uitdagend, de content op de website is echter van lage kwaliteit. Daar wil Facebook een einde aan maken; daarom rollen ze deze week een update uit die websites met slechte content bestraft met een slechte plek in de newsfeed.
Facebook downranks News Feed links to crappy sites smothered in ads – TechCrunch https://t.co/iBQLtFFVUw #Facebook #SocialMedia
— MoreChat #EngageMore (@hashMoreChat) May 12, 2017
Facebook heeft honderdduizenden websites gereviewed om de desbetreffende sites te identificeren. Met inzet van kunstmatige intelligentie probeert Facebook nu soortgelijke sites te identificeren en te weren van Facebook. Berichten die naar deze sites verwijzen verschijnen dus lager in de newsfeed en kunnen niet worden omgezet in een advertentie.
Bron: Facebook
Pinterest verbetert Lens met meer zoekmogelijkheden
Lens is de visuele zoekfeature van Pinterest waarmee je door het nemen van een foto snel kunt zoeken in de enorme database met miljarden ideeën. Pinterest breidt deze week de zoekmogelijkheden van Lens verder uit met drie nieuwe features:
- De mogelijkheid om een Lensfoto te nemen van meerdere objecten tegelijkertijd en via een gids met gerelateerde afbeeldingen verder in te zoomen op het onderwerp en zo nieuwe ideeën te vinden;
- De optie om te zoeken met Lens door een foto van een QR-code te nemen;
- De uitrol van shortcuts naar handige functies binnen de Pinterest-app. De meeste Pinterestgebruikers hebben een Android-telefoon. Onlangs rolde Pinterest daarom zogenaamde shortcuts uit naar specifieke functies zoals Lens of Search. Deze week rolt Pinterest deze shortcuts ook uit voor iPhone-gebruikers.
Bron: Pinterest
Snapchat voegt looping feature toe aan Stories
In de continue strijd om aandacht voegt Snapchat deze week vier nieuwe features toe aan haar app. Met de eerste feature kun je Snapvrienden nu oneindig lang naar je Snaps laten kijken. Tot nu toe gaf je aan hoe lang je Snap duurde totdat hij ‘vernietigd’ werd; 1 tot 10 seconden. Met de ‘infinity-instelling’ verdwijnt die limiet. Je Snap verdwijnt nu pas als je Snapvrienden hem afsluiten.
De tweede feature lijkt een kopie van Instagram’s Boomerang: het continu herhalen van een reeks videobeelden in een loop. Snap introduceert een variant met looping video’s. Snap een video, klik op de herhaalicoon en de video zal in een continue loop worden afgespeeld.
De derde Snapfeature is een magische gum. Klik op het schaaricoontje, wrijf over de Snap en het deel dat je wist, wordt opgevuld met de achtergrond van je afbeelding.
Met de vierde Snapfeature kun je een virtuele pen creëren die je met emoji’s laat tekenen. Zo kun je bijvoorbeeld een Snapvriend bedolven onder een hele serie kusjes.
De nieuwe features rollen deze week uit naar Android en iOS.
Bron: TheVerge
Google lanceert 360-gradencamera’s voor je eigen Street View
Street View is een service van Google waarmee je 360-gradenpanoramafoto’s kunt bekijken van een locatie op straatniveau. De functie is beschikbaar binnen Google Maps en Earth. Google werkt nu samen met een aantal hardwarepartners om de Street View-functie in te bouwen en aan te bieden via 360-gradencamera’s. Zo krijg je straks de mogelijkheid om je eigen Street View-afbeeldingen te maken. Volgens TheNextWeb mag je minstens 20 ‘Street View-camera’s ‘verwachten tegen het einde van dit jaar.
De nieuwe generatie 360-gradecamera’s voldoen aan één van de volgende vier standaarden:
- Street View mobile ready: zodat je foto’s via een mobiele app kunt maken;
- Street View auto ready: zodat je foto’s kunt maken vanaf bijvoorbeeld een auto of fiets;
- Street View VR ready: om foto’s te maken in een virtuele wereld;
- Street View workflow ready: zodat je foto’s direct online kunt publiceren.
Bron: Google
Instagram lanceert posten van berichten via het mobiele web
Instagram groeit hard en heeft nu 700 miljoen maandelijks actieve gebruikers. Om die groei verder door te trekken, lanceert Instagram deze week de optie om berichten te posten zonder dat je de app hoeft te downloaden. Deze nieuwe optie geeft gebruikers van mobiele telefoons met weinig data – die de app liever niet downloaden – toch de mogelijkheid om foto’s te posten op Instagram via hun mobiele telefoon. Deze stap sluit volgens TechCrunch aan bij Instagram’s strategie om de groei te richten op 80 procent van haar gebruikers buiten de VS.
Instagram launches mobile web sharing to pursue global growth https://t.co/HHgeh3BtNp pic.twitter.com/J6MlXfSl9K
— TechCrunch (@TechCrunch) May 9, 2017
Bron: TechCrunch