Christiaan Alberdingk Thijm: “Die publicatie bij GeenStijl mag gewoon niet”

16 mei 2017, 13:00

De oproep tot een adverteerdersboycot van GeenStijl en Dumpert maakt veel los. Wat vindt internetveteraan en advocaat Christiaan Alberdingk Thijm (bureau Brandeis) van de kwestie? Christiaan: “Ik heb moeite met de steun van twee gezaghebbende kranten en zelfs twee ministers.”

Christiaan Alberdingk Thijm is een van de oprichters van Bureau Brandeis, een advocatenkantoor gespecialiseerd in technologie en internetrecht. Hij verwierf internationale bekendheid door met succes de makers van KaZaA te verdedigen in een procedure tegen muziekorganisatie Buma/Stemra. Door de overwinning werd KaZaA het eerste “legale” bestandsuitwisselings- programma ter wereld. Christiaan is gespecialiseerd in auteursrecht, het recht op privacy, informatierecht en e-commerce.

Online anonimiteit

Een specialist op het gebied van privacy en vrijheid van meningsuiting is de aangewezen persoon om te vragen of je zomaar alles mag plaatsen, posten en delen op het wereldwijde web. Christiaan: “Samen met Microsoft, Facebook, YouTube en Twitter stelde de Europese Commissie een gedragscode op tegen haatzaaien op internet. Daarin werd onder andere vastgelegd dat dergelijke berichten binnen 24 uur moeten worden verwijderd door deze bedrijven. Maar het is juridisch heel moeilijk om te bepalen wanneer er sprake is van haatzaaien.”

Wat is er voor nodig om dat beter te laten werken? Christiaan stelt dat internetgebruikers actiever moeten melden en bedrijven als Facebook hebben de verantwoordelijkheid om daar binnen een redelijke termijn op te reageren. Christiaan: “Daar zit ook een probleem. Er wordt nu nog niet snel genoeg gereageerd. Je moet snel optreden en een goed team klaar hebben staan om dat te doen. Google heeft dat inmiddels door schade en schande redelijk onder de knie. The right to be forgotten is inmiddels geïntroduceerd.”

Verdeeldheid over boycot Geenstijl

Terug naar GeenStijl. “Die publicatie bij GeenStijl mag gewoon niet. Hier zijn de grenzen van het betamelijke overschreden. De reacties van de reaguurders mogen ook niet. Daar moet je dan iets aan doen. Door het te melden bij GeenStijl of naar de rechter te gaan. De dames in kwestie hebben voor de brandblusser gekozen en zijn gewoon heel hard terug gaan spuiten. Zij hebben besloten dat niet rechtstreeks bij GeenStijl doen, maar via de adverteerder. Een beproefde methode. (…) In deze kwestie zijn er vervolgens twee kranten, NRC handelsblad en de Volkskrant, die zich achter die oproep hebben geschaard. Inmiddels zijn er ook twee ministers die zich daarachter hebben geschaard. Dan wordt het wel iets anders. Dat vind ik te ver gaan. Om een heel platform te boycotten vanwege een aantal vrouwonvriendelijke publicaties, dat is, wat wij als juristen zeggen, disproportioneel.”

Een aflevering over de digitalisering van haat, de Rechtbank en de samenleving. Een must-watch!

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Karen

    Over welke publicatie gaat het eigenlijk? Veronderstellen jullie dat iedereen dat weet? Wat meer achtergrondinformatie was hier niet overbodig.


    17 mei 2017 om 02:53
    Ronnie

    Karen,

    Eerlijk gezegd? Lijkt me een ja. Als je als marketing professional niet weer waar het hier over gaat dan kan er maar een ding aan de hand zijn: je bent Feyenoord fan en de afgelopen weken maar met één ding bezig geweest. 😉

    Daarnaast biedt de video in dit artikel maar liefst 20 minuten aan achtergrond informatie.


    17 mei 2017 om 06:11

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!