Internetkoopgedrag van de Bol-klant in beeld gebracht
In Nederland werd in 2003 voor de eerste keer meer dan 1 miljard euro via internet gespendeerd. De grootste multimediawebwinkel van Nederland is Bol.com. Na vijf jaar analyse van de consument kan Bol een haarscherp beeld schetsen van het internetkoopgedrag van de Bol-klant.
De thuisshopper neemt na het avondeten om ongeveer half acht ‘s avonds achter de computer plaats en gaat op avontuur. Dit patroon wordt enkel doorbroken als er voetbal op televisie is, of een ander populair programma als Big Brother. Daarnaast lijkt het internetgedrag sterk afhankelijk van het seizoen. Op de eerste mooie lentedag dalen de verkopen, in juni als de zomerzon ‘gewoon’ begint te worden, stijgt het aantal verkopen weer gestaag. Vanaf 20 graden Celsius nemen de verkopen licht af, vanaf 27 graden kruipt iedereen weer achter het beeldscherm. Maatschappelijke gebeurtenissen kunnen voor de consument ook de reden zijn om de hand op de knip te houden. Prikkels, zoals een onverwacht optreden van een zangeres bij Barend & Van Dorp, kunnen de (muziek)verkoop enorm stimuleren. Dat is meteen een van de grote voordelen van Bol.com: gemak. De consument kan op elk moment van de dag zijn impulsen bevredigen.
Bron: NRC Handelsblad
Waar kan ik dit gehele artikel vinden? De ‘MORE…’ werkt niet!
Bedankt alvast.