De 7 must-have scripts voor elk AdWords-account

31 mei 2017, 08:00

Adwords scripts, wie kent ze niet? Bijna elke online marketeer heeft wel eens geëxperimenteerd met de script bibliotheek van AdWords. Toch gebruikt nog lang niet iedereen de kracht van scripts in zijn accounts terwijl het je werk een stuk makkelijker kan maken. In dit artikel staan 7 handige scripts beschreven, die je direct in je account kan toepassen.

Waarom zou ik AdWords Scripts instellen?

Binnen AdWords worden steeds meer handmatige taken geautomatiseerd binnen de interface onder andere met scripts. AdWords scripts zijn een in JavaScript geschreven actie die maandelijks, wekelijks, dagelijks of ieder uur automatisch wijzigingen in het Adwords account kunnen doorvoeren. Doordat scripts 24/7 actief zijn kun je zelfs in het weekend of tijdens je vakantie blijven optimaliseren. Misschien wel het belangrijkste voordeel van scripts is dat het je veel tijd kan besparen in dagelijkse optimalisaties

De drie A’s: aanpassen, analyseren en alarmeren

AdWords scripts zijn grofweg in drie groepen in te delen. Sommige scripts maken automatisch wijzigingen in jouw AdWords account. Andere scripts zijn puur gericht op het rapporteren van data. De scripts zijn vaak in staat om zelf data te schrijven naar Google Spreadsheets of om een CSV bestand te e-mailen. Een derde hoofdtaak van de scripts is het alarmeren van de gebruikers. Denk hierbij aan alarmeringen bij kapotte URL’s of bij het afkeuren van advertenties.

Automatiseren via AdWords scripts

Scripts die zelf wijzigingen kunnen aanbrengen zijn ideaal om wekelijkse of dagelijkse taken over te nemen van de online marketeer. Veel taken zijn tegenwoordig terugkerende klusjes die soms tijdrovend kunnen zijn.

1. DSA Negatives script

Een voorbeeld van een script die veel werk uit handen kan nemen is het automatisch toevoegen van negatieve zoekwoorden aan DSA (Dynamic Search Ads) campagnes. Door het automatisch toevoegen van alle exact ingerichte zoekwoorden aan DSA campagnes worden zoektermen niet dubbel getriggerd, waardoor interne concurrentie tussen zoekwoorden binnen jouw account niet meer voorkomt.

2. Out of Stock Checker

Het out of stock checker script is ideaal voor retailers die adverteren op specifieke generieke zoekwoorden zonder gebruik van feeds. Doordat het script elk uur op de landingspagina controleert of het product nog op voorraad is, wordt er nooit geadverteerd op pagina’s waar geen producten te koop zijn. Als de producten niet meer leverbaar zijn pauzeert het script automatisch dat zoekwoord. Zodra de producten weer op voorraad zijn gaan de advertenties automatisch weer aan.

3. Average position script

Een ander script kan precieze posities voor zoekwoorden behouden, belangrijk voor klanten met bijvoorbeeld hoge concurrentie op hun eigen merknaam. Dit script is overigens preciezer dan de positie biedstrategie van AdWords, omdat het script elk uur bepaalt of er bij- of afgeboden kan worden, afhankelijk van de gemiddelde positie in het afgelopen uur.

Analyseren via AdWords scripts

Naast het automatiseren van dagelijkse werkzaamheden kunnen scripts ook helpen bij het controleren van jouw AdWords account. Doordat de scripts op vaste momenten actief worden kun je eenvoudig instellen dat rapportages elke week of elke dag gemaakt worden.

4. Quality Score script

Een van de analyse scripts die vaak ingezet wordt is het opslaan van de kwaliteitsscore. Zeker het verloop van de kwaliteitsscore en de achterliggende reden zijn belangrijk voor de performance van het AdWords account. Door elke week of maand een automatische analyse te maken en deze vervolgens te gebruiken bij de optimalisatie kan er veel tijd bespaard worden ten opzichte van het handmatig exporteren van de data. Tevens stuurt het script automatisch een reminder als de nieuwe data beschikbaar is.

5. Link Checker

Een ander voorbeeld van een belangrijk ‘must have’ script is het link checker script van AdWords zelf. Dit script checkt ieder uur of er niet geadverteerd wordt op pagina’s met een 404 error. Zeker bij adverteerders met een breed aanbod van producten of diensten is het verstandig het Link Checker script te implementeren, zodat je zeker weet dat je geen betaald verkeer laat landen op een 404 pagina.

6. Budget script

Een ander voorbeeld van een tijdbesparend script is het budget checker script. Deze stuurt dagelijks of wekelijks een overzicht van de gemaakte kosten, het maandbudget en of je op schema ligt qua kosten/budget. Doordat dit automatisch gebeurt, hoef je niet handmatig te controleren of je wel of niet uitkomt qua budget. Zeker voor klanten met strakke budgetten zonder DoubleClick Search, is dit een uitkomst. Het script is ook in staat om zelfstandig de campagnes te onderbreken bij een budgetoverschrijding, waardoor je eigenlijk niet meer over je maandbudget heen kan gaan.

Alarmeren via AdWords scripts

Het derde en in mijn optiek belangrijkste deel is het alerting gedeelte. Aangezien scripts in staat zijn om elk uur een scan van jouw AdWords account te maken, kun je direct gealarmeerd worden mochten er dingen onverhoopt niet goed gaan.

7. Alarmerings script

Door gebruik te maken van een externe API is het mogelijk om via SMS op de hoogte gehouden te worden als er cruciale onderdelen het niet doen. Stel dat op vrijdagmiddag het accountbudget op is, waardoor het hele weekend er geen impressies zijn, terwijl juist de sale periode is gestart. Normaliter zou er een alert in je mailbox komen, die je met een beetje pech maandagochtend pas tegenkomt. Door het alarmerings script te implementeren kun je via SMS op de hoogte gehouden worden, zodat je indien het nodig is, ook in het weekend kunt ingrijpen.

Aan de slag

Het is handig om kennis van Javascript te hebben, maar ook zonder veel kennis kan je toch aan de slag. Veel scripts zijn namelijk online te vinden zoals op Freeadwordscripts.com en Adwords Scripts. Houd er wel rekening mee dat er bij sommige scripts wel wat aanpassingen nodig zijn om goed te werken. Op het Adwords scripts forum kan je veel tips en tricks vinden en vragen stellen. Hieronder twee voorbeelden van de hierboven genoemde scripts:

Er zijn ook scripts die tailormade gemaakt worden. Zo is het alarmering script een script wat we zelf hebben ontwikkeld voor onze klanten.

Conclusie

De trend om handmatige taken binnen AdWords te automatiseren is al een tijd aan de gang. Eigenlijk mag het inmiddels al geen trend meer mag heten. Naast automatisering door AdWords scripts kan je denken aan bijvoorbeeld aan de steeds beter wordende biedstrategieën, de AdWords API en de vergaande integratie van feeds in AdWords. Dit komt ook mede doordat Google de customer journey van klanten steeds beter begrijpt en de technische ontwikkelingen die gaande zijn zoals Artificial Intelligence (AI) en machine learning. Een mooi voorbeeld van deze ontwikkelingen zijn de zojuist gelanceerde Smart Display Campagnes, die op basis van machine learning en AI bijna volledig geautomatiseerd werken.

Ondanks het feit dat dit mooie ontwikkelingen zijn blijft het goed managen van een AdWords account mensenwerk. Het toevoegen van scripts kunnen het leven van online marketeers makkelijker maken door de taken die we nog niet uit handen willen of kunnen geven wel zo gemakkelijk mogelijk maken. Totdat online adverteren volledig geautomatiseerd is, blijven scripts een belangrijke tool die in het portfolio van geen enkele online marketeer mag ontbreken.

Benjamin Mulder
Online Marketing Consultant bij Oogst

Benjamin Mulder is Online Marketing Consultant bij Oogst (by Oxyma). Hij heeft zijn master Marketing Management afgerond aan de Universiteit van Tilburg. Door zijn online marketing ervaring op SEA en Google Shopping gebied kan hij voor klanten het maximale uit hun online marketingactiviteiten halen.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!