Brand commerce in het hart van je digitale strategie
Tijdens Digital Marketing Live mocht ik samen met Laura van Riggelen van KARWEI presenteren hoe het merk brand commerce in het hart van haar digitale strategie heeft gezet. Maar wat is dat eigenlijk, brand commerce? En waarom is dat zo interessant voor KARWEI en heel veel andere merken? Dat en meer lees je in dit artikel.
KARWEI als bron van wooninspiratie online
Digitalisering heeft de afgelopen jaren veel veranderd in de wereld van bouwmarkten. In het verleden kozen consumenten hun bouwmarkt veelal op bereikbaarheid en prijs. Dankzij het internet gebeurt oriëntatie steeds meer vanuit huis en wordt een onderscheidende merkpositionering steeds belangrijker. KARWEI wil zich onderscheiden en opvallen in de markt door zich te richten op inspiratie.
Karwei is daarmee de decoratieve en behulpzame bouwmarkt van Nederland. KARWEI helpt en inspireert mensen bij het realiseren.
Maar om daar te komen moesten er wel dingen veranderen. Zoals de plek van KARWEI in de customer journey. Voorheen kwam een bouwmarkt alleen in beeld wanneer mensen (klus)spullen moesten kopen. Op het moment van transactie dus. Maar KARWEI wil in alle fasen van de customer journey aanwezig en relevant zijn. En daarvoor moet het merk naar boven bewegen in de journey en top of mind zijn op het moment dat een klant van start gaat in de inspiratiefase.
Brand Commerce brengt inspiratie en transactie bij elkaar door middel van technologie
KARWEI wil dus inspiratie en transactie dichter bij elkaar brengen. En laat dat nou precies zijn waar brand commerce over gaat. Brand commerce gaat dus over het inzetten van creativiteit en technologie om momenten van inspiratie en momenten van transactie dichter bij elkaar te brengen en zelfs te integreren. Om op die manier naadloze, geweldige en shoppable merkervaringen te ontwikkelen in iedere fase van de klantreis.
Technologie maakt dat mogelijk. Overal zie je door technologie grenzen tussen inspiratie en transactie vervagen. Platforms als Facebook en YouTube bijvoorbeeld integreren steeds meer branding en shopping in hun producten.
Technologie dringt steeds verder door in onze winkels, zoals het Australische Uniqlo dat consumenten met behulp van neuroscience inspireerde tot aankoop van nieuwe t-shirts. En technologie leidt tot nieuwe businessmodellen en digitale innovaties, zoals FIAT die de complete dealeromgeving digitaliseerde door middel van real time virtual en augmented reality.
Online brand commerce-strategie
De uitdaging was om de nieuwe merkpositionering en brand commerce uit te werken in een digitale strategie. En daar komt nog wel wat bij kijken. Zo leerden we dat er natuurlijk al heel veel wooninspiratie is online. KARWEI gaat de concurrentie aan met een totaal andere groep merken en bronnen. Daarbinnen moet KARWEI opvallen als geloofwaardige bron van inspiratie. Gelukkig leerden we ook dat er veel behoefte is aan inspiratie en kunnen we consumenten helpen om inspiratie ook daadwerkelijk om te zetten in actie.
Deze drie inzichten hebben we vertaald in een set van tools die we altijd gebruiken in het maken van creatief werk.
- Om geloofwaardigheid te bouwen, vertellen we altijd het verhaal achter onze producten, trends, oplossingen en ideeën. We gebruiken storytelling en social proof om te laten zien hoe een trend tot stand komt en wat de rol van KARWEI daarin is.
- Om op te vallen, zorgen we ervoor dat mensen het kunnen beleven. Dit betekent dat we opvallende, activerende campagne ideeën bedenken, consumenten een rol geven of immersive formaten zoals 360 foto en video gebruiken.
- Om inspiratie om te zetten in actie, zorgen we ervoor dat ideeën altijd dichtbij brengen. Dat betekent persoonlijk, in store of met een koppeling naar commercie.
Brand commerce in het digitale werk voor KARWEI
Deze strategie brengen we op twee manieren tot leven in ons werk. In onze digitale campagnes en door middel van digital tools & services.
In digitale campagnes
In al onze campagnes leggen we de verbinding tussen inspiratie en conversie. Dit doen we onder andere door middel van een sequenced story approach. Oftewel, we beginnen met een brede inspiratie boodschap en op basis van interactie met onze creaties nemen we de consument steeds verder mee in ons campagne verhaal wat steeds specifieker en conversiematiger wordt. In de campagne #wegmetsaaietuinen lieten we bijvoorbeeld zien dat het gezellig maken van je tuin makkelijker is dan de meeste mensen denken en we introduceerde dan ook vier trends voor je balkon of tuin.
In onze campagnes voegen we ook belevingen toe, welke ook relevant zijn voor community management. Een voorbeeld hiervan is de pop-up Boutique Hotel uit de Woonweken campagne en Karwei Instasketch. Conversie realiseerden we via link ads en shoppable ads, maar bijvoorbeeld ook met behulp van de “langste caroussel ad” uit de Betaalbaar-campagne, wat niet alleen commerciële uiting is, maar ook een vorm van branding.
Digitale tools en services
Het vertaal vertellen dat we een geloofwaardige bron van inspiratie zijn via campagnes is één ding. Bewijs leveren van de merkbelofte van KARWEI is de beste manier om in de harten en hoofden van klanten te komen. Dus hebben we gezegd dat we technologie willen gebruiken om digitale tools en services te ontwikkelen die onze belofte in de praktijk brengt. KARWEI KleurAdvies is daar een eerste interpretatie van.
De KARWEI kleuradviestool stelt je in staat om een afbeelding van een interieur dat je inspireert te uploaden. De tool gebruikt geavanceerde technologie, zoals image recognition om een aanbeveling voor een kleurpallet te geven, een advies van een stylist, overeenkomstige producten en geeft een traceerbare voucher die je in de winkel kan inwisselen voor een korting.
En nu?
Dit artikel laat zien hoe brand commerce, een filosofie waarbij technologie en creativiteit het gat tussen inspiratie en transactie dicht, tot een onderscheidende digitale strategie voor KARWEI heeft geleid. Het spreekt voor zich dat dit alles ons inspireert om in de toekomst veel meer te werken aan creatieve en technische ideeën en oplossingen die ons helpen om het gat tussen inspiratie en transactie te dichten.
Uniqlo is niet Australisch maar Japans.