Marketeers moeten meer doen aan etnomarketing

19 juli 2004, 12:11

Marketeers moeten meer doen aan etnomarketing. Het aantal niet-westerse allochtonen stijgt in de komende decennia tot 3,5 miljoen in Nederland. Dit deel van de Nederlandse bevolking wordt dus steeds groter en daarnaast steeds welvarender.

Op dit moment bevolken 3 miljoen allochtonen ons land, van wie er 2 miljoen afkomstig zijn uit niet EU-landen of de Verenigde Staten. Het gaat om onder andere 331.000 Turken, 284.000 Marokkanen, 315.000 Surinamers en 125.000 Antillianen, ofwel een op de acht inwoners van Nederland. De vier grootste steden bestaan voor 43% uit allochtonen, van wie 31% niet-westers.Etnomarketeer Adjiedj Bakas pleit in zijn nieuwste boek voor een diversiteitsbeleid zoals plaatsvindt in de VS. `Eenderde van de Amerikaanse bevolking behoort op dit moment tot een minderheidsgroep. Toen men dit in de VS doorkreeg, zijn vele bedrijven een diversiteitsbeleid gaan ontwikkelen.` Op dit moment beschikt 75% van de Fortune-500 bedrijven over een diversiteitsbeleid. Bakas denkt dat zo`n beleid voor vijf groepen in Nederland kan lonen: Turken, Marokkanen, Surinamers, Antillianen en Chinezen. Hij ziet grote kansen voor bedrijven die op etnische verschillen inspelen.

Bron:

Marketing Tribune nr. 14/15, p.11

Via:

http://www.mkbnet.nl/Nieuws/bericht.phtml?nid=26427

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!