De week op social: Instagram Live met vrienden, chatten op YouTube & Facebook pakt campagnestats aan

12 augustus 2017, 07:00

Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel.

Met deze week: Facebook lanceert Facebook TV, Facebook test Live Video via de camera-functie, Instagram test splitscreen livevideo’s met vrienden, YouTube rolt chatfeature wereldwijd uit, YouTube voegt afspeelsnelheidfunctie toe aan de app en Facebook verbetert statistieken voor kliks en impressies.

Facebook lanceert Facebook TV

Facebook Watch

Facebook introduceert deze week Watch, een nieuw platform voor videoshows op Facebook. Watch is een gepersonaliseerde pagina om nieuwe shows te ontdekken gebaseerd op de video’s die je vrienden en anderen in je Facebooknetwerk bekijken.

Het platform biedt meerdere opties om shows te ontdekken, zoals ‘Meest besproken’, ‘Wat mensen aan het lachen maakt’ en ‘Wat vrienden bekijken’.

Uiteraard biedt Facebook een conversatielaag bij deze shows. Als je een show bekijkt via Watch kun je reacties zien van vrienden, reageren en eventueel deelnemen aan Facebookgroepen gekoppeld aan deze shows.

Watch is beschikbaar op mobiel, desktop, laptop en via de TV-app. Momenteel rolt Facebook Watch uit naar een selecte groep in de Verenigde Staten met de intentie om het platform beschikbaar te maken voor meer mensen.

Mocht je je in de tussentijd willen aanmelden voor het maken van een show voor Watch, dan kan dat via het volgende formulier.

Bron: Facebook

Facebook test live video via de camerafunctie

Facebook live broadcast via Camera

Facebook stimuleert het gebruik van live video door nieuwe features toe te voegen om live te gaan. Zo hebben sommige Facebookgebruikers nu toegang tot live video via de Facebook camera. Met deze nieuwe feature krijg je direct toegang tot live video via je camera-icoon (linksboven in je Facebook-app). Na het klikken op het icoon zie je bovenaan het scherm de optie ‘live’ naast de opties ‘normal’ en ‘gif’. Kies je voor live dan opent Facebook een nieuw scherm met een cameraknop en de optie om je live video als bericht, als story of zowel als bericht en story te delen op Facebook.

Zodra je de live uitzending eindigt, verdwijnt de Live Story in Facebook Stories en kun je de video opslaan via je camera-bibliotheek.

Bron: TechCrunch

Instagram test splitscreen live video met vrienden

Instagram live broadcast with friends

Instagram test een nieuwe feature waarmee je vrienden kunt uitnodigen om samen een live uitzending te starten. Als je de feature hebt, zie je twee smileygezichten als je op live klikt via de Instagram-camera. Zodra je de twee gezichtenicoon aanklikt kun je een vriend(in) uitnodigen om samen live te gaan. Het scherm splitst verticaal en je bent live met alle features die je tot nu toe al kent van Instagram Live. Na afloop kun je de live uitzending opslaan in je camera-bibliotheek.

Bron: TheVerge

YouTube rolt chatfeature wereldwijd uit

YouTube is in een continue competitie met Facebook om aandacht. Zo lijkt de nieuwe chatfunctie die YouTube nu wereldwijd uitrolt een poging om de sociale functie die Facebook biedt, het chatten met vrienden, binnen handbereik van YouTube-kijkers te brengen. Met de chatfeature kun je video’s delen met maximaal 30 vrienden die de video direct in hun chat kunnen bekijken en erop kunnen reageren. Naast tekst kunnen je vrienden reageren met emoij’s, links naar andere video’s en eigen videoclips.

Bron: TNW

YouTube voegt afspeelsnelheidfunctie toe aan app

Afspeelsnelheid video

Afspeelsnelheidcontrole is al tijden beschikbaar op YouTube via desktop. Met deze handige feature kun je video’s langzamer of sneller afspelen. Handig voor als je snel door een video wilt scrollen of juist vertragen om de video frame voor frame te bekijken.

9to5Google meldt dat ze deze feature nu hebben gezien in de laatste versie van YouTube’s Android-app. Als je deze versie hebt, klik dan op de drie punten rechtsboven de video en kijk of je de snelheidscontroleknop hebt.

Bron: TNW

Facebook verbetert statistieken voor kliks en impressies

Facebook verbetert kliks en impressies

Facebook voert een update door van kliks op advertenties in het Audience Netwerk. Soms klikken mensen per ongeluk op een advertentie. Door onder andere te meten hoe lang iemand op een landingspagina blijft, na het per ongeluk klikken op een advertentie, kan Facebook nagaan of de klik bedoeld of onbedoeld was. Facebook zal onbedoelde kliks niet langer meetellen in de campagnes van adverteerders. Een enorme verbetering van deze klikgegevens.

Naast betrouwbaardere klikratio’s wil Facebook meer inzicht geven in impressies. Een impressie betekent dat een advertentie getoond is. Facebook splitst impressies uit in Gross impressions en Auto-refresh impressions.

Gross impressions zijn het totaal van betaalde en onbetaalde impressies. Onbetaalde impressies kunnen ontstaan als de advertentie wordt getoond nadat de campagne is afgelopen, als de advertentie meerdere keren snel naar elkaar aan een persoon is getoond of als gevolg van fraude (door automatische systemen die impressies genereren).

Auto-refresh impressions zijn impressies die ontstaan nadat de advertentie aan de rechterzijde op Facebook automatisch ververst zijn na een bepaalde tijd. Deze impressies laten zien hoe vaak een impressie een gevolg is van een automatische verversing in de browser.

Bron: Facebook

Juan Felix is marketing en sales consultant en eigenaar van marketing bureau Felix Marketing Advies. Juan heeft ruim 20 jaar ervaring als adviseur voor ondernemers en marketeers in diverse sectoren, zoals gezondheidszorg, retail, automotive, media en telecommunicatie. Zijn uitgangspunt is steeds "hoe kun je het vertrouwen van je klanten winnen en vasthouden". Social media marketing speelt daarbij een prominente rol. Sinds 5 jaar werkt Juan voor gerenommeerde Amerikaanse bedrijven in de social media industrie. Zijn professionele marketing en sales kennis zet hij tevens in voor het succes van Nederlandse ondernemers.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!