10 opvallende online marketing- en techstatistieken van de afgelopen maand
Het online koopgedrag van 50+ers, Snapchat stelt Wall Street teleur en de weerbarstige praktijk van customer experience
50+ers bestormen de e-commercemarkt, Snapchat stelt teleur, de meest waardevolle startups en de weerbarstigheid van customer experience. Ik heb de 10 meest opvallend marketing- en techstatistieken voor je op een rij gezet.
#1 Social: Snapchat stelt Wall Street teleur
Als we de laatste berichten over Snap Inc. er op na slaan, verkeert het bedrijf in slecht weer. Begin maart ging het bedrijf naar de beurs, maar na een slecht halfjaar ziet de koers er niet goed uit. Mede door de terugloop in nieuwe gebruikers en de tegenvallende omzetcijfers, daalt ook de aandeelwaarde.
Met een all time low begin augustus van $11,82 zit de aandeelwaarde nu al een tijdje flink onder de Initial Public Offering-prijs van $17,- . Nu gaan de aandelen inmiddels weer iets omhoog, onder andere omdat een deel van de 1.2 miljard aandelen, die in het bezit zijn van Snap Inc.’s medewerkers en andere early adopters, nu ook verkocht mogen worden. Daarnaast gaf WPP (één van de grootste reclamebedrijven ter wereld) aan dat ze 200 miljoen dollar gaan investeren in advertenties op het platform; twee keer zoveel als vorig jaar. Dat geeft de burger moed.
Evan Spiegel, oprichter en ceo, gaf aan dat de focus van het bedrijf nu ligt op het leveren van het beste product en de beste innovaties. Dit was de afgelopen tijd al terug te zien in de recente ontwikkelingen in het product zoals een update van de verschillende advertentiemogelijkheden, World Lenses, Snap Map en Snapchat Crowdsurf.
Ondanks die nieuwe functies loopt de de groei in daily active users (DAU’s) terug.
Waar het aantal DAU’s in het tweede kwartaal van vorig jaar nog groeide met 21 miljoen, groeide het dit jaar in Q2 nog maar met 7 miljoen. Wall Street is dus niet blij, maar Snapchat is zelf meer geïnteresseerd in het verhogen van de gemiddelde omzet per gebruiker, iets waar het gelukkig wel in slaagt. De gemiddelde omzet per gebruiker is in anderhalf jaar gestegen van $0.31 in Q4 2015 naar $1.05 in Q2 2017.
Een oorzaak van die tegenvallende groei in gebruikers is het copycatgedrag van Instagram. Die app groeit trouwens nog steeds en zat in april 2017 op 700 miljoen maandelijks actieve gebruikers.
Vergeleken met Snapchat heeft Instagram een veel grotere gebruikersgroep, voornamelijk bij de gebruikers van 25 jaar en ouder.
#2 E-commerce: Nederlandse 50-plussers shoppen vooral bij bekende webshops en doen het veilig
Kieskeurig.nl en Thuiswinkel.org deden in juli een enquete onder meer dan 1800 50-plussers. Een overzicht van de resultaten:
-
Zo’n 60 procent koopt alleen bij bekende webshops, 15 procent vindt de prijs belangrijker dan de webshop waarbij ze iets kopen.
-
86 procent van de doelgroep vindt online shoppen leuk, ontspannen of makkelijk. Slechts 3 procent vindt het eng.
-
De belangrijkste redenen waarom online shoppen positief wordt ervaren is dat 66 procent vindt dat ze snel prijzen kunnen vergelijken en 58 procent het fijn vindt dat ze kunnen shoppen wanneer het hun uitkomt.
-
60 procent van de respondenten geeft aan wel eens iets via een buitenlandse webshop te hebben gekocht.
-
40 procent checkt reviews van websites die ze niet kennen, 20 procent checkt hiervoor onafhankelijke vergelijkingsplatformen.
-
20 procent gaat actief op zoek naar meer informatie over onbekende webshops voor het doen van een aankoop.
-
20 procent gaat op zoek naar een keurmerk voor de webshop, 70 procent geeft aan het Thuiswinkel Waarborg het meest betrouwbaar te vinden.
-
25 procent van de 50-plussers laat alleen gegevens achter bij webshops die ze zien als betrouwbaar. 50 procent vult alleen gegevens in die verplicht zijn om de aankoop af te kunnen ronden. 10 procent geeft aan liever geen persoonsgegevens achter te laten. 60 procent checkt of de website een ssl-verbinding heeft.
#3 Customer service: bedrijven stellen de klant centraal (althans dat vinden ze zelf)
Capgemini deed onderzoek onder 125 bedrijven en 3372 klanten van deze bedrijven naar de staat van customer experience. Wat blijkt: bedrijven zien hun customer experience positiever in dan hun eigen klanten. Bedrijven uit Australië, China, Frankrijk, Duitsland, India, Nederland, het Verenigd Koningkrijk en de V.S. werden meegenomen in het onderzoek.
Gemiddeld vindt 75 procent van de bedrijven dat zij hun klant centraal stellen in de organisatie. 70 procent van hun eigen klanten vinden dat zij als klant niet centraal staan bij de bedrijven. Een flink verschil dus tussen wat het bedrijf denkt van hun klant te weten en de werkelijkheid.
#4 Customer service: de grootste uitdagingen voor bedrijven in customer experience
In hetzelfde onderzoek van Capgemini werd gekeken naar wat de grootste uitdagingen zijn in de ontwikkeling en uitwerking van de customer experience-strategie. Daaruit kwamen de top vijf organisatorische- en personeelsuitdagingen die bedrijven tegenkomen in de ontwikkeling van hun strategie.
#5 Social: na Facebook heeft YouTube de meeste maandelijks actieve gebruikers
YouTube blijft nog altijd het populairste videoplatform. In augustus 2017 stond de gebruikersteller op 1.5 miljard maandelijks actieve gebruikers en daarmee is het na Facebook het grootste sociale platform op basis van maandelijks actieve gebruikers. Natuurlijk gaat Facebook de strijd met YouTube aan en kwam er afgelopen week de aankondiging van Facebook Watch. Of dit een groter succes wordt dan YouTube zal blijken.
#6 Tech: de meest waardevolle werknemers
Wie bij Facebook werkt, mag vragen om een loonsverhoging. Netto verdient Facebook 188.000 dollar per kwartaal aan een individuele medewerker. Facebook wordt een stuk efficiënter als het gaat om het managen van het personeel, als je dat in geld uitdrukt tenminste. Vorig jaar verdiende Facebook in Q2 nog 157.000 dollar per werknemer. Twitter komt er het slechtst vanaf onder de onderzochte bedrijven. Daar maken ze een netto verlies per werknemer per kwartaal.
#7 Tech: meer dan 400 AI-bedrijven in Europa, waarvan het meest in data analytics
Europa heeft een groeiende artificial intelligence-industrie (AI). In Europa zijn er, in Q2 2017, 409 bedrijven die iets met AI doen en dat aantal groet snel.
Nederland heeft 17 bedrijven die zich bezig houden met AI, waarvan er zich 9 in Amsterdam bevinden. Het Verenigd Koningkrijk heeft de meeste AI-bedrijven, waarvan de meeste zich bevinden in de hoofdstad Londen. Na Londen komen Berlijn, Parijs, Madrid, Stockholm en Amsterdam in het lijstje voor van steden met de meeste AI-bedrijven.
#8 Mobile: hoeveel en waaraan besteden we onze tijd online?
Voor 7 van de 10 minuten die wij online doorbrengen gebruiken wij onze smartphone. Het grootste aandeel hierin komt uit het gebruik van messagingapps. 98 procent van de tijd die we spenderen aan messaging is op onze smartphones. Daarnaast hebben social media en gaming ook een prominente rol gekregen op onze smartphones. Zaken waarbij een transactie vereist is, zoals shopping, reizen en bankieren, zijn minder populair. Veiligheid en een verschil in kwaliteit van het gebruiksgemak zijn de belangrijkste oorzaken hiervan.
#9 Tech: de meest waardevolle Amerikaanse startups
Dit zijn de meest waardevolle startups in de Verenigde Staten. Uber heeft een grote voorsprong met een waarde van 68 miljard dollar. Airbnb en WeWork volgen met 31 miljard dollar voor Airbnb en 21.2 miljard dollar voor WeWork.
#10 Video: Netflix is nog altijd populairste videostreamingdienst in Nederland
Telecompaper.com bracht vorige week de Q2-versie van het Video behaviour of Dutch consumers-rapport uit. Niet verrassend is dat Netflix nog steeds onwijs populair is onder Nederlanders. De afgelopen twee jaar verdubbelde het aantal Netflix-abonnementen van 1,1 miljoen naar ruim 2,3 miljoen.
Videoland en RTLXL (in abonnementsvorm) zijn na Netflix de meest populaire on-demanddiensten in Nederland met allebei boven de 300.000 abonnees. Het succes van Amazon Prime Video lijkt Nederland nog niet te hebben bereikt.
Bingewatchen neemt ook in Nederland toe. In 2015 keek 50 procent van de Nederlanders één of meer afleveringen van een serie achter elkaar, inmiddels is dat 61 procent. De televisie staat steeds minder centraal in het kijkgedrag. Twintigers kijken 60 procent van hun kijktijd via de televisie. 40 procent bekijkt content via een desktop, laptop, tablet of smartphone. Dagelijks kijken twintigers gemiddeld 40 minuten aan video op een smartphone. Een deel hiervan (hoeveel wordt niet aangegeven) is live televisie. Zo’n 1,8 miljoen Nederlanders gebruiken wekelijks de Live TV-apps van Ziggo of KPN op hun smartphone.