4 tips ter voorbereiding op Black Friday 2017
Retailers kunnen Black Friday, dat de dag na thanksgiving begint en met Cyber Monday eindigt, tegenwoordig niet meer negeren. Het wereldwijde e-commerceweekend is sinds een aantal jaar allang niet meer alleen voor de Amerikaanse markt relevant. Sinds 2015 is het ook voor veel Nederlandse (e-commerce)retailers, een van de drukste dagen van het jaar geworden.
Zo werd er via affiliate-netwerk Zanox vorig jaar in Nederland tijdens Black Friday alleen al €2,4 miljoen online omgezet, voornamelijk kleding en elektronica. September is een goed moment om te starten met voorbereidingen voor het prijzenfeest. Eind oktober beginnen consumenten al met zoeken naar Black Friday-deals. Een goede voorbereiding is dus gewenst. Gebruik deze 4 tips om je voor te bereiden op Black Friday 2017.
1. Maak een Black Friday-marketingplan
Het vierde kwartaal is vaak een slecht moment om veranderingen door te voeren in je organisatie. Je loopt dan het risico om iets te veranderen dat je omzet drastisch (nadelig) kan beïnvloeden. Het is echter wel belangrijk om een marketingplan te hebben voor Black Friday en de Kerstdagen. Een marketingplan zorgt ervoor dat je van nu tot Black Friday stap voor stap je campagnes kunt uitvoeren om je doelen te bereiken.
Maak een kalender met data en tijden wanneer je banners op je website wilt plaatsen, wanneer je met (e-mail)campagnes wilt beginnen en wanneer je start met overige marketinginspanningen. Zoek daarvoor bijvoorbeeld op tijd naar ‘dedicated publishers’, zoals Black-Friday.Sale of couponingplatformen. Vorig jaar is de helft van de online Black Friday aankopen via kortingscodewebsites gegaan. Gebruik daarnaast de maand september nog om te experimenteren met bijvoorbeeld Google Adwords, keyword-optimalisatie of social campagnes.
2. Analyseer en gebruik data voor een prijsstrategie
Als (online) retailer is het tegenwoordig gemakkelijk data van bezoekers en verkopen bij te houden. Gebruik de data effectief en haal alles uit de cookies die je tot nu toe verzameld hebt. Het kan met die data lonen om een juiste prijsstrategie op te stellen voor Black Friday, omdat je ondanks de enorme korting op Black Friday (bij Amazon gemiddeld 70 procent) toch wat over wilt houden.
Als een online shopper door bijvoorbeeld je webwinkel navigeert kun je iedere interactie meten, of het een nieuwe klant is, hoe de bezoeker bij je terecht is gekomen, via welk apparaat en nog veel meer. Door van tevoren een goede analyse uit te voeren met relevante data, zoals populaire items, koopintenties en winstmarges, kun je voor en tijdens de periode rond Black Friday goed inspelen op de wensen van de consument.
3. Voorraad & bezorging
Een van de vervelendste dingen die je als bedrijf kunt overkomen, is door je voorraad heen raken tijdens de drukste verkoopperiode van het jaar. Wanneer je wilt dat mensen wat van je kopen, zorg dan ook dat je in de positie bent om ze te geven wat ze willen.
Koop bijvoorbeeld gericht in, qua hoeveelheid en type producten, voor de periode tussen Black Friday en januari. Deze periode biedt ondanks de lage prijzen nog grote verkoopmogelijkheden. Bepaal van tevoren ook wat je doet als een bepaald item wel uitverkocht raakt en hoe je dat vervolgens communiceert. Dit om frustratie bij klanten te voorkomen.
4. Formeer een Black Fridayteam
Misschien wel het belangrijkste om in overweging te nemen is het opzetten van een speciaal ‘Black Friday ops-team’. Ieder bedrijf heeft een maximale capaciteit orders die ze kunnen verwerken. Zorg er daarom spoedig voor dat een team (van de juiste grootte) voor je klaar staat.
Wanneer je geen team hebt of pas later in het jaar een team formeert, kunnen je werknemers het werk misschien niet aan. Het zijn namelijk lange dagen, aangezien de meeste retailers vrijdagnacht om 00.00 al beginnen met hun uitverkoop en de drukte pas stopt na de kerst. Benadruk dan ook op tijd bij het team het belang van hun beschikbaarheid tijdens deze dagen.
Tot slot
Door ruim 76 procent van de internetgebruikers wordt gebruik gemaakt van een smartphone, optimaliseer dus de crossdevice-ervaring van je klanten. Verminder daarnaast het afhaakpercentage in je winkelwagen door bijvoorbeeld zoveel mogelijk betaalmogelijkheden aan te bieden of biedt consumenten een meevaller door op het laatste moment nog korting te geven door middel van een kortingscode.
Mooi kort en krachtig artikel op beide sales top verkoop dagen. Sale sen Marketing zijn hierbij sterk afhankelijk van een goed presterende website en eCommerce platform.
eCommerce platformen bieden functionaliteit aan die personificatie mogelijk maken, het verzamelen van klant data. De vraag is of Marketing en IT samen deze functionaliteit op performance hebben getest als er gelijktijdig heel veel bezoekers op de website terecht komen. Je zal niet de eerste zijn die een slechte user experience heeft of door de hoeven gaat op het moment suprême.
Mijn ervaring is ook dat er veel fouten kunnen zitten in referers, sites waarop je reclame maakt en door linken naar je landingspage. Het gevolg is dat men überhaupt niet op de landingspage terecht komt en dus is het een gemiste kans op een conversie. Wie controleert dit en weet men vervolgens wat men er aan moet doen? Google Analytics toont dit soort informatie niet, omdat het om technisch inzicht gaat.
Let op, performance testen moet absoluut gebeuren maar blijft een moment opname. Je eCommerce platform kan nog steeds instabiel of niet performant zijn. Een laatste onschuldige change wordt doorgevoerd door IT, niet getest, met grote gevolgen. Marketing beslist nog even een marketing tracing tool op de website te plaatsten met een negatieve eindgebruikerservaring tot gevolg. Organisaties moeten qua IT een change frezen opleggen, maar is veelal niet reëel. Beter is om samen te werken en alle changes gezamenlijk te beoordelen en te valideren.
En ondanks het testen van de eCommerce web site op performance is het een valide vraag of dat IT snel (wat is snel?) in staat is om het eCommerce platform weer in de lucht te krijgen? Dit vraagt om grip en controle op de productie omgeving dat real-time inzicht geeft in performance van iedere individuele consument en om snelle probleem identificatie.