De week op social: peilingen in Instagram Stories, sponsoren Twitter shows en LinkedIn Geofilters
Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel.
Met deze week: Instagram introduceert peilingstickers in Stories, Shopify test shoppen op Instagram, Instagram lanceert cross-posten van Stories naar Facebook, Snapchat helpt startende bedrijven met Accelerate, LinkedIn rolt Snapchat-achtige geofilters uit voor events en conferenties en Twitter kondigt InStream videoadvertenties aan in live videoshows.
Instagram introduceert peilingstickers in Stories
Bron: Screenshot via Instagram
Tijdens de Global Partner Summit 2017 zei Susan Buckner Rose – director product marketing Instagram – dat Instagram Stories “het snelst groeiende consumentenproduct is dat ze ooit heeft gezien bij Instagram.” Sinds de lancering in augustus 2016 is het aantal dagelijkse gebruikers van Stories gestegen van 100 miljoen in oktober 2016 naar 250 miljoen in juni 2017. 150 procent groei in 9 maanden!
Stories zijn ook populair bij bedrijven. Instagram telt momenteel 15 miljoen business accounts en 50 procent daarvan heeft een Story gemaakt in de maand september van 2017. Een derde van de meest bekeken Stories zijn van bedrijven. Stories zijn een makkelijk en licht medium om je boodschap over te brengen naar je doelpubliek. En creatieve elementen die uitnodigen tot interactie met je publiek zijn één van de vier key drivers voor het succes dat bedrijven zien met Stories, aldus Susan.
Deze week lanceert Instagram peilingstickers, een nieuw creatief en interactief element dat volgens de eerste reacties veelbelovend is. Nadat je je foto of video hebt genomen, kun je de peilingsticker plaatsen. Met tekst kun je de vraag toevoegen en de antwoorden van de peilingsticker aanpassen. Je kijkers kunnen antwoorden door op één van je antwoorden op de peilsticker te tikken.
Zodra je het scherm naar boven beweegt, zie je de resultaten van je peiling, wie gestemd heeft en welk antwoord ze kozen. Een interessante en laagdrempelige manier voor bedrijven om bijvoorbeeld snel nieuwe productideeën te testen. De peiling en Story verdwijnen weer na 24 uur.
Bron: Instagram
Shopify test shoppen op Instagram
Bron: Shopify
Shopify lanceert ‘Shopify on Instagram’. Deze nieuwe feature biedt 500.000 e-commercebedrijven op Shopify direct toegang tot het potentieel van 800 miljoen kopers op Instagram.
Hoe dat werkt? Instagram en Shopify bieden een selecte groep e-commercehandelaren een labelfunctie waarmee ze producten in hun Instagram bericht kunnen labellen. Door Facebook’s productcatalogus en Shopify’s online winkel te koppelen, kunnen kijkers via de productlabels direct het product kopen zonder de Instagram-app te verlaten.
Met de feestdagen voor de deur en miljoenen potentiële kopers die dagelijks op hun mobiel surfen, opent ‘Shopify on Instagram’ een zeer interessant kanaal voor retailers. De feature is momenteel in een testfase.
Voor meer informatie bezoek je ‘Verkoop meer met Instagram‘.
Bron: Shopify
Instagram lanceert cross-posten van Stories naar Facebook
Instagram Stories launches cross-posting to Facebook Stories https://t.co/K6WHDUUNtb pic.twitter.com/QKNvd77YR0
— TechCrunch (@TechCrunch) October 5, 2017
Sinds de introductie van Instagram Stories is het aantal gebruikers van Stories explosief gegroeid. Dit nieuwe medium is ook populair onder jongeren. Onlangs maakte Instagram een aantal cijfers bekend:
Stories has also helped increase the amount of time people spend on Instagram. Those under the age of 25 spend more than 32 minutes a day on Instagram, on average, while those age 25 and older spend more than 24 minutes a day.
Na de uitrol van Instagram Stories verscheen de Stories-feature ook in de Facebook-app. Daarna volgde de uitrol van een feature op desktop die Stories van je Facebook-vrienden weergeeft bovenaan je startpagina op Facebook. En deze week bericht TechCrunch dat Instagram het cross-posten van je Stories op je Facebook-profiel mogelijk maakt.
Uit de eerste reacties die ik kon peilen onder marketeers, is dit een zeer welkome feature. Vooralsnog alleen beschikbaar voor het delen van Instagram Stories op je Facebook-profiel, maar wie weet binnenkort ook op Facebook bedrijvenpagina’s.
Bron: TechCrunch
Snapchat helpt startende bedrijven met Accelerate
Screenshot via Snapchat
Snap lanceert Accelerate om onervaren startende bedrijven te helpen met adverteren op Snapchat. Snap heeft vooral bedrijven die gebruikers zoeken voor hun mobiele app, mobiele commercie, entertainment- en gamebedrijven en bedrijven met direct-response marketing strategieën op het oog.
Het Accelerate-programma is toegankelijk voor een select aantal bedrijven. Snap biedt drie pakketten aan: kickstart, sprint en scale. Naast een media coupon biedt elk van deze pakketten onder andere een creatief servicepakket, een branded filter voor het hoofdkantoor of winkel en vroegtijdige toegang tot nieuwe advertentieproducten.
Mocht je in aanmerking willen komen voor Accelerate, dan kun je je hier aanmelden.
Bron: Adweek
LinkedIn rolt Snapchat-achtige geofilters uit voor events en conferenties
Bron: LinkedIn
In augustus rolde LinkedIn een video feature uit in haar app. Voor marketeers opent LinkedIn met video een interessant medium voor marketeers om hun doelpubliek te bereiken op LinkedIn. Video biedt namelijk nieuwe mogelijkheden om te communiceren. Zo blijkt nu dat LinkedIn Snapchatachtige geofilters test die bezoekers van events of conferenties kunnen koppelen aan hun videoboodschap.
De geofilters verschenen voor het eerst deze week bij de Grace Hopper Celebration conferentie. Maar volgens Mashable is LinkedIn van plan om de geofilters uit te rollen naar meer events. Een opvallende wending die LinkedIn wellicht een wat informeler karakter geeft en zo drempels om te netwerken verlaagt op dit businessplatform.
Bron: Mashable
Twitter kondigt InStream videoadvertenties aan in live shows
— Twitter UK (@TwitterUK) October 5, 2017
Twitter streeft ernaar om wereldwijd het livevideoplatform te zijn om op de hoogte te blijven van wat er speelt.
Deze week kondigt Twitter een exclusieve live programmering aan in het Verenigd Koninkrijk. In samenwerking met Global en één van hun belangrijke merken PopBuzz, presenteeert Twitter #PopBuzzPresents. Dit is een wekelijkse muziekshow van 30 minuten live uitgezonden vanuit het Twitter hoofdkantoor in Londen.
Het doelpubliek voor de show zijn millennials. Met #PopBuzzPresents presenteert Twitter nieuwe mogelijkheden voor merken om hun doelpubliek te bereiken door het sponsoren van deze live videoshows.
Tijdens de aankondiging op het Twitter’s 2017 IAB Digital Upfronts event in centraal Londen, zei Twitter’s Director of Planning, David Wilding het volgende over deze Instream advertenties:
Premium quality, brand-safe live content is a real priority for Twitter, with more than 1.200 hours shown in Q2 2017 alone, reaching 55 million unique viewers (up from 600 hours as recently as Q4 2016). Here in the UK we’ve been exceptionally busy talking to a whole range of fantastic partners, and today’s news reflects the successful inroads we’ve already made, as well as what a creative and ambitious market we’re lucky enough to work in.
Een interessante route voor Twitter die laat zien hoe social media met eigen liveshows meer gaan concurreren met kwalitatief hoogwaardige live tv-shows.
Bron: Twitter