“Een kijkje in de creatieve keuken van VodafoneZiggo” #adv
Interview Puck Landewé, manager Brand Publishing-team VodafoneZiggo
Een bioscoopavond Game of Thrones en virtuele Formule 1-races. Zulke extra’s trekt VodafoneZiggo uit de kast om klanten te wijzen op alle voordelen van hun abonnement. Een kijkje achter de schermen bij de afdeling die hier dagelijks mee bezig is.
Puck Landewé is de manager van het Brand Publishing-team dat werkt voor zowel Vodafone als Ziggo. Deze afdeling bedenkt de hele dag creatieve concepten, gekoppeld aan de producten en diensten van de twee merken. Dat kunnen bijvoorbeeld originele acties en inhakers op sociale media zijn, maar ook bijeenkomsten, video-concepten en games. Het Brand Publishing-team wordt ook wel ‘de Hub’ genoemd, omdat ze als team dwars door de hele organisatie met iedereen en ieder team samenwerken; van marketing tot webcare, van programming tot media en van sponsoring tot HR.
Bewust maken
“Ons doel is om van klanten fans te maken”, zegt Landewé. “We laten hen optimaal profiteren van hun abonnement op mobiel, internet en entertainment gebied. Soms begint dat bij: weten wat je in huis hebt. Sommige van onze klanten hebben bijvoorbeeld niet precies op het netvlies wat er allemaal voor moois te zien is in hun entertainmentpakket. Of ze weten nog niet hoe fijn onze Ziggo GO-app is. Door onder andere tips – in de vorm van branded content – te geven over nieuwe films en steengoede series, hopen we deze doelgroep bewust te maken van alle mogelijkheden van ons uitgebreide abonnementen.”
Timeline = hartslag
Om aan te sluiten op wat er leeft binnen de doelgroep, houdt het team continu de vinger aan de pols. “Het woord ‘sociaal’ in sociale media staat bij ons vooral voor ‘luisteren’. We leggen ons oor te luister bij onze klanten, vóórdat we teksten, plaatjes of video’s maken”, aldus Landewé. “We zien hun eerlijke, razendsnelle reacties de hele dag langskomen op Facebook, Twitter en Instagram. Daar leren we van, daar mikken we op. Die timeline is de hartslag van ons bedrijf. Als we klanten positief kunnen verrassen, dan zitten we op het juiste spoor.”
Van voetbalfan tot bingewatcher
Zelf werd Landewé laatst ook verrast. “In één van onze eigen specials, Character Crush, vertellen acteurs over hun favoriete karakters uit series. Daar werd uitgebreid gepraat over de serie ‘True Detective’. Ik wist niet eens dat die serie op HBO te zien was, maar door deze tip, vanuit ons eigen team, staat hij inmiddels op mijn ’to do’-lijst. Precies op die manier willen we de klanten het brede pakket van VodafoneZiggo presenteren. Of je nou voetbalfanaat bent, Formule 1-liefhebber, vol van films of verslaafd aan series. Zo organiseren we ‘eBattles’ waarin racefans tegen elkaar strijden op een virtueel F1-circuit. Ook hebben we Binge in het leven geroepen, een programma vol snelle komische video’s. Een soort dolle achtbaanrit, dwars door ons aanbod van films en series.”
Toeleven naar het nieuwe seizoen
Game of Thrones, de populairste serie ter wereld, kon rekenen op een koninklijke campagne. “Twee maanden lang hebben we samen met de fans toegeleefd naar de eerste aflevering. Elke dag publiceerden we verrassende extra’s: een reeks bloopers, een ‘White Walker’-Snapchat-lens, een ultrakorte samenvatting van alle seizoenen, een speciale landkaart van Nederland in GoT-stijl. Dat leverde enorm veel engagement en earned media op.”
In een cape naar de bioscoop
Het slotstuk was een exclusieve avond in een aantal Pathé-bioscopen, waar fans de laatste aflevering van het seizoen op groot scherm konden kijken. Landewé: “Daar kregen we veel positieve reacties op. Het was gelukt om de ervaring die fans normaal in hun huiskamer hebben, te verplaatsen naar een groots evenement waar honderden liefhebbers samenkwamen. Het is erg gaaf hoe we als bedrijf, in multidisciplinaire teams, zo snel een event als deze neer kunnen zetten. Misschien kunnen we volgend seizoen het wereldrecord Game of Thrones kijken verbreken, door de hele Ziggo Dome af te laden met uitzinnige fans? Wilde plannen genoeg, laat die winter maar komen!”
Wil je hier graag aan meewerken?
Ben jij een online creatieveling en lijkt het je leuk om onderdeel uit te maken van de Brand Publishing Hub van VodafoneZiggo? Bekijk dan de vacature voor Content Producer. VodafoneZiggo is continu op zoek naar nieuw talent. Bekijk ook de andere vacatures, zoals Campaign Specialist, Channel Marketeer of Senior Digital Marketeer. Of bekijk de werkenbij-site met alle vacatures!