ReclameReview: NEMO (Leven in het heelal)

8 november 2017, 14:00

Op 14 oktober 2017 opende de nieuwe tentoonstelling ‘Leven in het heelal’ in NEMO. Bij deze tentoonstelling lanceert NEMO een bijzondere campagne, gemaakt door KesselsKramer.

Credits

Art & concept: Maartje Slijpen, Merel Witteman

Copy & concept: Rens de Jonge

Creatieve directie: Gijs van den Berg

Strategie: Matthijs De Jongh

Productie: Lea Noordhoek

Craft/Direction: Mals, productie: Shop Around

DoP/post-production: Setreset

Crew: Bas Mooij – Titels / Animatie

Jonas Leopold – Sounddesign

Wouter Veersema – Parkstudio, Sound Studio

Ferdinand Bakker – Parkstudio, Sound Studio

Stemmen: Bob Fosko (NL) en Benjamin Wainwright (EN)

NEMO Science Museum: Meike Moors, Marloes Mol en Eelke Pinkhaar

De doelstelling

Kinderen motiveren om naar de nieuwe tentoonstelling ‘Leven in het heelal’ te komen.

De uitwerking

Net als in de tentoonstelling neemt de campagne je mee op ontdekkingsreis door het heelal: van de oerknal tot het ontstaan van jezelf. Het oneindig grote en ‘ver van je bed’ thema wordt in de campagne op een zo klein mogelijke manier geïllustreerd. Met kleine piepschuimen bolletjes, planeten gemaakt van klei en een opblaasbare wereldbol legt Bob Fosko uit hoe het kan dat wij bestaan uit gerecyclede dinosaurussen, dat ruimtereizen veel minder leuk is dan je denkt en dat de aarde verreweg de meest bijzondere planeet is die we kennen.

Het oordeel

Kijk, zo breng je dus een ingewikkeld onderwerp onder de aandacht bij een jonge doelgroep. In plaats van saaie kost worden we hier verrast door een samenvattend verhaal waar je enthousiast van wordt. Met een voiceover die precies past bij de beelden die we zien. Zonder dat die beelden afleiden van de boodschap, wat altijd een gevaar is.

De boodschap is hier natuurlijk ‘Kom naar de nieuwe tentoonstelling over leven in het heelal’. De opbouw naar die boodschap is heel goed gedaan. Met interessante beelden en een voiceover die boeiend vertelt, word je als kijker steeds verder warm gemaakt voor de tenstoonstelling. Net op het moment dat je denkt ‘Goed verhaal!’ komt de call-to-action in beeld.

Respect voor de makers, want er zit heel veel handwerk in deze visuals. Ook voiceover Bob Fosko draagt duidelijk bij aan het totaalconcept. Toch niet slecht gedaan voor wat sterrenstof…

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!