In 2018 breekt feelgoodmarketing definitief door
De belangrijkste marketingontwikkeling in 2018 wordt de doorbraak van de feelgoodmarketeer. Dan doel ik niet op marketeers die werken aan feelgood voor klanten, maar op marketing waar de marketeer zich beter van voelt. Gemeten aan Google-resultaten is feelgoodmarketing nog niet groot, maar wel upcoming. Google geeft slechts 700.000 zoekresultaten, terwijl het veelvuldig besproken concept van contentmarketing 70 miljoen resultaten geeft en het intikken van purpose marketing leidt tot meer dan een miljard resultaten. Allerminst wetenschappelijk, wel richtinggevend.
Feelgoodmarketing doet precies wat het impliceert, het geeft je een goed gevoel over hetgeen je doet. De klant heeft een probleem, de feelgoodmarketeer heeft de oplossing.
No go’s
De feelgoodmarketeer maakt heldere keuzes. Feelgoodmarketeers werken niet voor de alcohol-industrie, alcoholverslaving is immers wereldwijd één van de grootste probleemveroorzakers. Vanzelfsprekend valt werken voor alles dat met suiker en vet te maken heeft in dezelfde categorie nu obesitas en suikerziekte zo duidelijk als een wereldwijde bedreiging voor de gezondheid worden aangemerkt.
Feelgoodmarketeers werken niet voor producten of diensten die een relatie hebben met gokken, verpakt zijn in plastic, sigaretten, bio- of olie-industrie, porno, wapens en transport. De transportindustrie, of het nu elektrisch, diesel, of benzine is, zorgt immers voor een enorme belasting van het milieu. In deze context wordt de energieketen als geheel vaak buiten beschouwing gelaten net als de massieve milieubelasting door de aanleg van asfaltwegen. Feelgoodmarketing en asfalt is geen goed huwelijk.
Feelgoodmarketeers staan afwijzend tegenover het gebruik van producten of diensten van Apple, Google en Facebook en alle andere ondernemingen die wereldwijd de ranglijsten van belastingontwijking aanvoeren. Belastingontwijkers onttrekken zich aan de maatschappelijke verantwoordelijkheid en vormen alleen al daarom probleem voor onze samenleving. Diensten die het gebruik van deze notoire belastingontwijkers aanjagen mogen gerust als verdacht voor de feelgoodmarketeer worden aangemerkt.
Eerlijke arbeidsverhoudingen, honger, dorst, de carbon footprint, duurzaamheid, gender equality, eerlijke verhalen en authentieke producten zijn begrippen die tot de standaardvocabulaire van de feelgoodmarketeer horen.
De werkomstandigheden in de distributiehubs van Amazon en andere e-commercegiganten zijn feelgoodmarketeers een doorn in het oog. Daar kan je onmogelijk je ziel en zaligheid in leggen.
Over feelgoodmarketing en financials kan je natuurlijk kort zijn. De financiële industrie is verantwoordelijk voor tien jaar mondiale crisis die wereldtijd enorm veel mensen schade berokkende. De tijd dat je op verjaardagfeestjes met plezier kan vertellen dat je voor een bank of een verzekeraar werkt, ligt alweer een tijdje achter ons. Je vereenzelvigen met de bonusgraaiende topmensen die de financiële industrie nog steeds domineren is nagenoeg onmogelijk.
Werken voor de reisbranche, waarschijnlijk de belangrijkste aanjager van de luchtvaart is voor de feelgoodmarketeer een heldere no-go. De luchtvaart als geheel is vanzelfsprekend verboden terrein, net als verkoop aanjagen voor producten die overzee verscheept moeten worden. Het is immers een publiek geheim dat het transport overzee een veel grotere aanslag op het milieu is dan de auto-industrie in zijn geheel.
Een betere wereld begint bij marketing
Feelgoodmarketeers verkopen geen spullen, maar helpen klanten. Zenden geen commerciële boodschappen, maar luisteren. Irriteren klanten niet met onaangekondigde telefoontjes uit het niets, maar wachten tot de klant zelf belt. Feelgoodmarketeers pakken bij voorkeur mondiale problemen aan. Eerlijke arbeidsverhoudingen, honger, dorst, de carbon footprint, duurzaamheid, gender equality, eerlijke verhalen en authentieke producten zijn begrippen die tot de standaardvocabulaire van de feelgoodmarketeer horen. Feelgoodmarketeers werken alleen voor producten en diensten die problemen van klanten oplossen. Feelgoodmarketeers streven geen winst na voor de opdrachtgever maar werken aan een betere wereld.
Feelgoodmarketeers maken geen gebruik van televisiereclame, hinderlijke commerciële onderbrekingen zijn niet in het belang van de kijk-experience van klanten. Reclame maken als geheel staat voor een feelgoodmarketeer gelijk aan het veroorzaken van een hinderlijke customer experience. Feelgoodmarketeers maken geen gebruik van native advertising of branded content, nu het zo helder is dat klanten daarmee op het verkeerde been worden gezet. Influencer marketing, vloggers en bloggers die zich niet aan de reclamecodes houden, zijn verboden terrein.
Feelgoodmarketeers werken nimmer met cookies en targeting.
Feelgoodmarketeers vermijden elk contact met bedrijven die het niet zo nauw nemen met de privacy. Een bekentenis zoals deze week door Uber werd gedaan dat ze een jaar lang een hack – waardoor de gegevens van 50 miljoen klanten op straat kwamen te liggen – niet wereldkundig maakten, betekent een definitieve verbanning naar de zwarte – daar ga ik nooit voor werken – lijst die vanzelfsprekend al circuleert onder de feelgoodmarketeers.
Feelgoodmarketeers gooien nooit, maar dan ook echt nooit, ongeadresseerd drukwerk door de brievenbus. Elke vorm van drukwerk is voor de doorgewinterde feelgoodmarketeer sowieso een no-go. Voor drukwerk wordt papier gebruikt en de productie van papier gaat ten koste van ons bos, de longen van de wereld.
Feelgoodmarketeers werken nimmer met cookies en targeting. Klanten achtervolgen op het internet met ongevraagde meldingen is wel het laatste dat je wilt als je op zoek bent naar een mooie online klantexperience. Feelgoodmarketeers maken nooit ongevraagd gebruik van klantdata. Voor elke bewerking of selectie wordt altijd, zonder enige uitzondering, vooraf expliciet toestemming aan de klant gevraagd. Je zal nimmer een ongevraagd bericht of commerciële boodschap van een feelgood marketeer aantreffen in je e-mailbox, Messenger, WhatsApp, Instagram of je Twitter DM. Nimmer.
Feelgood Marketing Ninja
Feelgoodmarketeers weten exact tot achter de komma waar de marketingeuro aan wordt gespendeerd. Je zal nooit een commerciële boodschap tegenkomen, gepusht door een feelgoodmarketeer, op een website die vrouwonvriendelijke content bevat, haat zaait of terrorisme stimuleert. Samenwerken met digitale platformen waarvan bekend is dat er wordt gefraudeerd met resultaten, worden onherroepelijk stopgezet.
Of het nu gaat over rookworst, ras of pepernoten, de feelgoodmarketeer weet altijd de juiste keuzes te maken voor zichzelf en natuurlijk in het belang van de klant.
Feelgoodmarketeers nemen in het belang van het merk en de klant, deel aan het maatschappelijke debat en weten precies welk standpunt moet worden ingenomen als het gaat over Sinterklaas of Zwarte Piet. Als het gaat over de positie van de vrouw en de man. Of het nu gaat over rookworst, ras of pepernoten, de feelgoodmarketeer weet altijd de juiste keuzes te maken voor zichzelf en natuurlijk in het belang van de klant.
Je als marketeer goed voelen over het helpen van klanten is een puur intuïtief marketingconcept dat in 2018 een enorme vlucht zal nemen. Traditionele ideeën en opvattingen over marketing werken immers niet meer in het digitale tijdperk.
Feelgoodmarketing wordt in 2018 door het NIMA officieel en geheel belangeloos geregistreerd als nieuwe marketingstroming en er worden direct een stuk of tien nieuwe opleidingen aangeboden. Zo kan je vanaf 2019 officieel afstuderen als Feelgood Marketing Ninja. In 2018 staan klantproblemen en -oplossingen meer dan ooit centraal en maakt de marketeer niet alleen een bewuste keuze over zijn eigen toekomst, maar ook over de toekomst van zijn klant. 2018 wordt het begin van iets heel moois.
Haha, heerlijk stuk weer Tadek!
En marketing Tadek. Alles wat naar marketing riekt is sowieso verboden gebied. 🙂
Wat een heerlijk artikel Tadek. We gaan eindelijk een change maken in marketing en branding.
Weg met die ongevraagde mails met poging tot gelikt verkoopverhaal zonder gevoel, authenticiteit en weten naar wie je het stuurt. Ik kreeg er gisteren nog 1 van Manpower die me uitnodigen om te komen kijken bij het postsorteercentrum van PostNL omdat ik daar wellicht aan de slag wil als postsorteerder. Stond daar ooit ingeschreven als werkzoekende marketing manager #JustSaying Zogenaamde influencers met duizenden gekochte likes inhuren om content te sharen en prachtige lege hulzen maken voor de ‘doelgroep’ ipv het bestaansrecht van je klant te highlighten en er voor je klant te zijn.
Ik zeg kom maar op met die echte verhalen ipv sugar coat shit, authentieke ondernemers met mooie producten die echt iets toevoegen aan deze wereld. Marketing waar je weer echte creativiteit kan inzetten omdat je geïnspireerd wordt door een gevoel. Ik zit nu al een tijdje op die ‘feelgoodmarketing’-trein kolen in die brander te stoppen. Kijken wie de guts heeft mee te gaan, zowel de klanten als de collega marketeers. 😉
Dat zijn nogal wat dingen die een feelgood marketeer niet mag doen. Zijn er überhaupt nog branches waar feelgood marketeers nog wel mogen werken en werkzaamheden die ze wel mogen doen? Of zitten ze allemaal werkeloos thuis zich terwijl ze zich beter voelen dan anderen omdat ze niet meewerken aan dingen die ‘verboten’ zijn?
Dus eigenlijk is een feelgoodmarketeer gewoon een betuttelende betweter.
Lang leve vrijheid, eigen keuze en eigen verantwoordelijkheid.
Bovendien zijn een aantal benoemde punten helemaal niet erg, alleen niet politiek correct voor onkundige betweters
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!