Maak kennis met het nieuwe Snapchat
Zo werkt het nieuwe design van Snapchat
Sinds Snapchat naar de beurs is gegaan, vallen de cijfers tegen. De groei gaat niet zo snel als verwacht en daardoor vallen de inkomsten tegen. Op Wall Street zijn ze van mening dat de groei van Snapchat tegenviel doordat de app zo moeilijk in gebruik is. Oudere generaties zouden er niets van snappen. Dat heeft Snap Inc. proberen op te lossen. Volgens het bedrijf wordt de social nu van de media gescheiden en wordt het allemaal een stuk persoonlijker.
Evan Spiegel, ceo van Snap Inc., vertelt je in de onderstaande video in vogelvlucht wat er nieuw is in de app. Dit weekend wordt de nieuwe update naar een select aantal gebruikers uitgerold. De verwachting is dat in de komende weken iedereen over de nieuwe versie zal beschikken.
In deze blogpost leg ik je in detail de nieuwe werking van het platform uit. Wat zijn de veranderingen, wat blijft hetzelfde en welke nieuwe features komen eraan?
Nieuwe design van Snapchat – de handleiding
Snapchats nieuwe design
De onderstaande video geeft je een rondleiding door het nieuwe design van Snapchat. Zoals je ziet, is er nogal veel veranderd en zijn de functies die je het meest gebruikt verplaatst.
Camera-functie bij openen app
Snapchat wil je dat je zoveel mogelijk content publiceert, dus staat de camerafunctie op dezelfde plek. Wanneer je de app opent, kan je direct beginnen met Snappen. Vanuit hier kan je navigeren naar de andere functies. De navigatieknoppen zijn onderin al te zien.
Friends, Stories & Chats aan de linkerkant van de camera
Wanneer je naar links swipet vanuit de camera-functie, kom je uit bij je vrienden. Op deze pagina zijn drie functies samengevoegd: vrienden, Stories en chats.
Discover aan de rechterkant van de camera
Wanneer je vanuit de camera-functie naar rechts swipet, kom je bij Discover. Hier ontdek je alle content van publishers, media en de community.
Jouw profiel en verhaal linksboven in je scherm
Wanneer je een Bitmoji hebt aangemaakt (een virtueel poppetje dat jou representeert), komt deze linksboven in je scherm te staan. Heb je geen Bitmoji, dan staat hier het herkenbare spookje. Zodra je hierop drukt, verschijnt jouw profiel. Daarin kan je jouw Bitmoji aanpassen, jouw (groeps)verhaal bekijken en vrienden toevoegen.
Aanpassingen ten opzichte van huidige design
Er is nogal wat veranderd en ik moet zeggen, het ziet er eenvoudiger uit. Hier de aanpassingen op een rij:
Vrienden & Stories
- Op dit moment is er een Stories-page waar je alle Stories bekijkt van je vrienden. Deze is nu samengevoegd met je vriendenlijst en je chats.
- Je eigen verhaal en groepsverhalen zijn verplaatst naar je profiel. Deze stonden eerder tussen de Stories van je vrienden.
- Je vriendenlijst krijgt een algoritme. Dat wil zeggen dat de vrienden waarmee je het meest chat en welke stories je het meest bekijkt, bovenaan komen te staan. Je kan dit zien als een soort automatische ‘Beste Vrienden – Lijst’.
- Autoplay van de Stories komt terug. Het is een tijdje weggeweest, maar nu komt het terug. Deze keer in een Netflix-achtige stijl. Wanneer je een Story hebt bekeken, gaat Snapchat automatisch over naar de volgende. Voordat dat gebeurt, zie je welke Story de volgende is en krijg je de mogelijkheid deze over te slaan. Wanneer je niks doet, speelt de app automatisch de Story af. Een interessante bijkomstigheid is dat je kan zien in je analytics wanneer iemand je Story wegswipet.
Discover
- Discover krijgt een nieuw algoritme. Wat je te zien krijgt in deze sectie hangt af van jouw eerdere kijkgedrag. Hier worden alle kliks meegenomen, maar ook welke content je hebt gedeeld met je vrienden en welke content je hebt verwijderd uit je feed. Dat laatste is overigens een nieuwe functie.
- Er komt meer content en meer gevarieerde content in Discover. Zo bekijk je naast content van publishers en media ook populaire events en Stories. Het verrassende is dat iedereen die jij volgt, maar jou niet terugvolgt, ook in Discover komt te staan. Denk hierbij aan bedrijven en influencers. Ook jouw Story kan zomaar in de Discover-sectie komen, als je genoeg views en volgers hebt. Hierdoor wil Snapchat verrassende content laten zien waardoor je hopelijk meer tijd op Snapchat zult doorbrengen.
Wat blijft hetzelfde
De manier van adverteren op Snapchat blijft hetzelfde: je kunt advertenties tussen Stories en in Discover laten zien en gesponsorde filters en lenzen inzetten. Het enige dat verandert qua advertenties is dat de nieuwe vorm van adverteren op Snapchat, Promoted Stories Ads, verhuizen van de Stories-kant naar de Discover-kant. Dit omdat de originele Stories-sectie zo goed als verdwenen is.
NIEUW: slimme Snapchatfilters
Een nieuwe feature die meekomt met het nieuwe design zijn de slimme filters. Snapchat herkent via de camera wat jij hebt gefotografeerd. De filters die beschikbaar komen, worden dan ook daarop afgestemd. Maak je bijvoorbeeld een foto of video van een strand, je huisdier of eten? Dan zullen filters beschikbaar komen die daarop inhaken zoals het onderstaande voorbeeld.
De slimme filters zijn niet alleen leuk, maar ook weer een kans voor Snapchat om een nieuwe vorm van adverteren te pushen.
Wordt Discover genegeerd in het nieuwe design?
Aangezien Discover en je vrienden nu helemaal gescheiden zijn, is de kans groot dat de rechterkant van de camera gewoon vergeten en/of niet gebruikt wordt. Uit mijn eigen ervaring en die van Snappende vrienden om mij heen, wordt Discover nooit gebruikt. Soms schiet je vinger per ongeluk uit terwijl je de Stories van je vrienden aan het kijken bent en zie je nog weleens wat van de content, maar straks hoef je de rechterkant helemaal niet meer te gebruiken als je daar geen interesse in hebt. Ik ben benieuwd wat de publishers en de media daarvan vinden.
Wat Snapchat dan wel weer slim heeft gedaan om het bovenstaande probleem enigszins te voorkomen, is dat ze de influencers die je graag volgt ook aan de Discover-kant zetten. Ik ben bijvoorbeeld een groot fan van Snapchatter Peter Nauts, dus dankzij hem zal ik mij toch regelmatig aan de rechterkant van de camera begeven.
Wat denken jullie? Zal het nieuwe design van Snapchat voor het gewenste effect zorgen?