10 tips voor app store optimalisatie (ASO)
App store optimalisatie (ASO) is het proces van het optimaliseren van mobiele apps om een hogere ranking in de app stores te bereiken. In essentie is ASO een combinatie van meer mensen jouw app laten ontdekken en bezoekers omzetten in installaties en klanten. Wil je het aantal downloads van jouw app verhogen? Lees dan deze 10 ASO-tips.
1. Appnaam – formaat en lengte
Houd de appnaam kort en duidelijk. Dit kun je doen door een korte merknaam toe te voegen met een paar trefwoorden die de app omschrijven. Meestal zijn deze aan elkaar verbonden door een streepje of een komma. Hieronder zie je enkele voorbeelden van een goede appnaam.
Keywords in de titel zijn erg belangrijk; volgens Tune kan het gebruik van de juiste keywords zorgen voor een stijging van 10,3 procent in de ranking. Ook als gezocht wordt in de app stores, wordt de appnaam gescand op keywords. Denk eraan dat je alleen url-vriendelijke karakters in de titel gebruikt en vermijd speciale tekens in de appnaam, zoals het handelsmerk of het auteursrechtelijk symbool.
Apple beperkt de appnaam tot maximaal 30 karakters in iOS 11. Maak dus goed en zorgvuldig gebruik van de beschikbare karakters. Google Play beperkt de appnaam tot maximaal 50 karakters. Als je zowel een iOS- als een Google Play-versie van je app hebt, gebruik dan een consistente merknaam. De resterende ruimte in Google Play kun je gebruiken om keywords toe te voegen. Tip: gebruik 23 tekens of minder voor een optimale presentatie op elk apparaat.
2. App-subtitel
Sinds de introductie van iOS 11 is de app-subtitel beschikbaar in de App Store. Deze verschijnt onder de appnaam en is beperkt tot 30 tekens. Voeg enkele keywords toe in dit veld om de waarde van de app aan je doelgroep te communiceren. Belangrijker nog, de keywords in de subtitel worden ook gevonden in de zoekresultaten. Maak dus effectief gebruik van dit veld om belangrijke en relevante keywords op te nemen.
De app-subtitel in de App Store (bron: Apple)
3. App-beschrijving
De korte beschrijving
Volgens StoreMaven klikt gemiddeld 5 procent van de gebruikers op de knop “Lees meer” onder de korte beschrijving op Google Play. In de App Store is dit slechts 2 procent. De korte beschrijving mag maximaal 100 karakters bevatten, elk karakter in de beschrijving telt dus. Potentiële gebruikers zullen de korte beschrijving hoogstwaarschijnlijk lezen.
Maak de beschrijving concreet en vertel je gebruikers wat de app uniek maakt. Focus vooral op de waarden van de app, in plaats van de functies. Vergeet daarnaast niet om een call-to-action op te nemen met als resultaat dat mensen de app zullen downloaden.
De uitgebreide beschrijving
In de uitgebreide beschrijving geef je informatie over de functionaliteiten en features. Meld eventueel ook gewonnen prijzen, awards en accreditaties die je app heeft ontvangen. Hiervoor zijn 4.000 tekens beschikbaar, maar het wordt aangeraden om het kort en bondig te houden. Dit kun je doen door bijvoorbeeld gebruik te maken van bulletpoints om het makkelijk leesbaar te maken.
Vergeet niet om links van je sociale media kanalen toe te voegen. Maak gebruik van alle mogelijkheden die de stores bieden om zo goed mogelijk de voordelen van je app te beschrijven.
Sinds de iOS 11-update heeft de Apple App Store nu nog meer te bieden. Het nieuwe uiterlijk, tussenkopjes, video’s en meer informatie zorgen ervoor dat je je app uitgebreid kunt beschrijven. Ook zijn video’s belangrijker geworden, is er een extra veld om promotietekst toe te voegen en zijn ‘all time‘ beoordelingen beschikbaar.
Wat mensen het meest lezen in de App Store (bron: Meatti)
4. App-icoon
Een goed app-icoon kan de downloads met maar liefst 56 procent verhogen. Houd het ontwerp eenvoudig en opvallend, vermijd tekst in het icoon en zorg ervoor dat het niet te druk wordt. Het is namelijk de bedoeling dat mensen het pictogram na de eerste indruk onthouden. Zorg er daarnaast voor dat het icoon er nog steeds goed uitziet als het is geschaald tot de kleinste maat die vereist is door de app stores.
Is jouw app een merk? Gebruik dan het merklogo om het merk en product herkenbaar te maken. Als je een functionele app aanbiedt, gebruik dan een object om je app te beschrijven. Hieronder zie je twee voorbeelden van goede app-iconen.
Inspiratie nodig? Blader eens door de best beoordeelde apps in jouw categorie. Maak jouw icoon anders dan die van de concurrent om verwarring te voorkomen. Het gebruik van contrasterende kleuren en vormen of het toevoegen van een frame kunnen helpen bij het ontwerpen van een onderscheidend icoon ten opzichte van jouw concurrenten.
5. Keywords selecteren
Probeer eens 50 keywords te bedenken. Het is begrijpelijk dat dit je niet in één keer lukt, het bepalen van keywords is geen makkelijke klus. Er is een aantal handige en gratis online tools die kunnen helpen bij het vinden van de juiste keywords voor in de app store:
- Übbersuggest
- OneLook Reverse Dictionary
- Meatti – Keyword Suggestions (alleen voor iOS-apps)
Het doel is dat je app wordt gedownload door gebruikers voor wie dat relevant is. Keywords moeten daarom zorgvuldig worden gekozen. Kies alleen keywords die relevant zijn voor jouw app en laat je niet verleiden een zoekwoord te gebruiken dat niet aansluit bij wat jouw app te bieden heeft.
Met de eerste set van keywords moet een strategie gekozen worden voor het optimaliseren van de juiste keywords. Er zijn enkele tools die kunnen helpen bij dit optimalisatieproces. Deze tools bieden de populariteit en moeilijkheden van jouw gekozen keywords. Kies uiteindelijk ongeveer 25 relevante keywords.
6. Keyword-optimalisatie
iOS biedt de metadata voor keywords aan. Vul deze metadata in met jouw gekozen keywords. Deze metadata bepalen hoe jouw app wordt ontdekt in de App Store. Enkele tips:
- Gebruik alle 100 tekens die beschikbaar zijn.
- Scheid elk zoekwoord met een komma.
- Vermijd ruimte, lidwoorden en voorzetsels.
- Maak een keuze tussen enkelvoud en meervoud en gebruik die vorm consistent om eenheid te creëren.
- Herhaal geen zoekwoord en benoem je je app-naam niet.
- Gebruik nummers in plaats van spellingswoorden.
Google Play biedt de metadata voor keywords niet aan, het haalt namelijk zelf de keywords uit de beschrijving. Houd er rekening mee dat de keywords in het eerste gedeelte van je beschrijving meer gewricht dragen dan de rest van de beschrijving van Google. Onthoud dus dat je jouw belangrijkste keywords in dit gedeelte plaatst.
7. Eerste indruk
60 procent van de gebruikers swipet niet verder dan de eerste twee screenshots die in de app stores getoond worden. De eerste drie screenshots zijn de visuele verkooppunten van je app en het is van belang dat hierin de sterkste berichten worden getoond. Goede screenshots kunnen de conversie tot wel 25 procent verhogen.
Je kunt maximaal 6 screenshots toevoegen. Als je app veel functionaliteiten heeft, gebruik de screenshots dan om deze hierin te benadrukken.
8. App-beoordelingen
Beoordelingen en recensies hebben een grote impact op het aantal downloads van jouw app. Hoe meer positieve recensies en beoordelingen, hoe hoger de app wordt weergegeven in de zoekresultaten. De sleutel is tevreden gebruikers aan te moedigen positieve recensies achter te laten en negatieve recensies te negeren door gebruik te maken van een feedback-optie.
Vergeet niet om op de app-reviews en feedback te beantwoorden, zodat je jouw gebruikers laat zien dat je om hun mening geeft. De feedback en beoordelingen kunnen je namelijk helpen bij het verbeteren en optimaliseren van jouw app, wat uiteindelijk de gebruikerstevredenheid zal verhogen.
Hoe je het best om feedback vraagt (bron: Matt Gilligan)
9. App-conversieratio (CR)
In de app stores kun je verschillende statistieken zien:
- Impressions: het aantal keren dat de app in de app store is weergegeven.
- Product page views: het aantal bezoeken op de pagina van de app in de app store.
- App units: het aantal downloads van de app.
Met deze gegevens kunnen twee conversieratio’s worden berekend, namelijk:
- Paginaweergave-CR = (productpagina weergaven / impressies) x 100%
- Download-CR = (app units / product page views) x 100%
De paginaweergave-CR is het percentage mensen dat de app ziet in zoekresultaten, ranglijsten of weergegeven app-lijsten en vervolgens doorklikt om de app te bekijken. De download-CR is het percentage mensen dat de app-pagina bezoekt en vervolgens de app downloadt. Deze twee conversieratio’s kunnen worden gepresenteerd met impressions, pageviews en downloads in een conversiefunnel, weergegeven in de afbeelding hieronder.
Als de paginaweergave-CR lager is dan 3 procent, moet deze worden verbeterd. Dat percentage klinkt wellicht laag, maar er zijn veel apps beschikbaar in de stores. Om de paginaweergave-CR te verbeteren, moet je je focussen op het optimaliseren van de volgende kenmerken:
- App-naam
- App-subtitel
- App-icoon
- Eerste 3 zinnen van de app-beschrijving
- Eerste 3 screenshots
- App-beoordelingen
De download CR-doelstelling moet tenminste 60 procent zijn. Gebruik het gratis ASO-rapport van Meatti om het conversiepercentage van je app te benchmarken. Deze tool vergelijkt de download-CR van jouw app(s) in de betreffende categorie en vertelt hoe je deze kunt optimaliseren.
10. App-updates
Statistieken tonen aan dat er een hoge correlatie bestaat tussen hoge cijfers en de frequentie van app-updates. In feite zijn er veel voordelen aan het regelmatig updaten van je app. Het verbetert de loyaliteit van gebruikers en zorgt ervoor dat je app in de updatelijst wordt weergegeven.
Het wordt sterk aangeraden je app tenminste één keer per maand tot één keer per week te updaten. Vergeet niet om pushnotificaties te sturen naar gebruikers om hen te attenderen op de app-update. Deze hebben een grote invloed op de app-downloads. Idealiter stuur je deze updates naar gebruikers die de laatste versie nog niet gedownload hebben. Als hierin geen onderscheid kunt maken, zul je jouw bericht zorgvuldig op moeten stellen om verwarring te voorkomen.
De realiteit is dat als je jouw app wilt laten groeien, meer bekendheid en downloads noodzakelijk zijn. Om dit te realiseren zal app store optimalisatie een onderdeel moeten worden van je marketingstrategie.