Mark de Vos (Goboony): ”Wij zijn de Airbnb voor campers“
Alweer ruim twee jaar timmeren Mark de Vos en Foppe Mijnlieff aan de weg met een peer2peer-marktplaats voor campers: Goboony. Een interview met de eigenzinnige ondernemer Mark de Vos over de lessons learned sinds de lancering van dit originele camperconcept.
Hoe kom je erop om een P2P-marktplaats op te zetten voor campers?
“In 2012 kocht ik zelf een camper voor €5600. Toen ik merkte dat we hem zelf niet zo vaak gebruikten als we zouden willen, besloot ik hem in de rustige maanden te verhuren aan andere particulieren, gewoon via Marktplaats. Dat leverde in korte tijd ruim €6000 op aan inkomsten, dus er leek hier duidelijk een marktkans te zijn. Ik had zelf alleen niet zo veel kaas gegeten van het opzetten van zo’n platform en vroeg mij ook af of ik iets dergelijks wel alleen moest doen.”
“Eerder al, in 2011, maakte ik met mijn familie een reis naar Nieuw-Zeeland. Daar kwam ik ‘in the middle of nowhere’ een andere Nederlandse familie tegen en raakte ik aan de praat met Foppe. Het was gezellig maar daarna zijn we elkaar weer uit het oog verloren. Wel vertelde Foppe mij toen dat hij ervaring had met startups en apps. En dat hielp mijn vrouw mij herinneren toen ik in 2014 op het idee kwam om online iets met campers te gaan doen. Een telefoontje tijdens de kerst van 2014 bracht ons weer samen en ‘the rest is history’. Zo zie je maar weer hoe klein de wereld is…”
Een marktplaats staat of valt bij voldoende deelnemers, hoe hebben jullie het vliegwiel op gang gekregen?
“In april 2015 zijn we live gegaan met 150 campers op de website. Deze hadden we handmatig gevonden op Marktplaats en overgenomen op Goboony. Men kreeg via ons dus extra exposure en daar was natuurlijk niemand vies van. Na korte tijd hebben we gevraagd wie wilde blijven en zo’n 95 procent van de particulieren bleef. Van de professionele partijen bleef maar circa 10 tot 15 procent. Het was voor ons daarmee duidelijk dat er vooral een markt was van particulieren voor particulieren.”
Goboony staat voor het gevoel van vrijheid. Met een camper beleef je dit volgens ons echt en met een ‘sleurhut’ niet.
Wat is het verdienmodel van Goboony?
“Het model is ‘no cure no pay’, we krijgen een percentage van de boekingsomzet. De eigenaar kan zijn camper verhuren voor zo’n €500 per week tot wel €1.000 in het hoogseizoen.”
Waar komt die intrigerende bedrijfsnaam Goboony eigenlijk vandaan?
“Dat is een knipoog naar onze ontmoetingsplek. Als Nieuw-Zeelanders er op uit trekken dan zeggen ze dat ze ‘out in the boonies’ zijn, oftewel ‘in the middle of nowhere’. Dat vonden we een hele mooie samenvatting van onze propositie. Het geeft goed het gevoel weer van wat je met je camper kunt bereiken, namelijk ultieme vrijheid om te gaan en staan waar je wilt en toch je ‘thuis’ bij je te hebben.”
Zo’n abstracte naam is natuurlijk lekker onderscheidend, maar niet meteen duidelijk qua positionering. Hoe werken jullie aan je naamsbekendheid en hoe laden jullie het merk Goboony?
“We zijn nu meer en meer bezig met brand awareness, door een andere boodschap mee te geven in onze uitingen. We hebben gemerkt dat er nog best wat mensen zijn die onze naam helemaal niet kennen en we willen dat mensen bekend raken met ons merk. We trekken het merk daarom nu ook wat breder. In veel van onze uitingen komt ‘go’ terug. Ook richten we ons op mooie plekjes waar je met je camper heen kunt gaan, want dat is natuurlijk het leukste aan camperen. Die onverwachte mooie plekken noemen we ‘boonies’.”
Concurrenten bieden ook caravans aan. Waarom jullie alleen campers?
“Zoals gezegd, Goboony staat voor het gevoel van vrijheid. Met een camper beleef je dit volgens ons echt en met een ‘sleurhut’ niet. Met een camper hoef je niets uit te pakken, de kinderen weten precies waar alles is, dus het is parkeren en klaar. We willen de propositie niet vertroebelen door allerlei aanpalende zaken aan te bieden.”
Jullie hebben direct gekozen voor internationale expansie, wat voor marketinguitdagingen zijn jullie daarbij zoal tegengekomen?
“We werken bewust met 1 merk, maar wel met lokale topleveldomeinen, omdat we het belangrijk vinden dat de sites een lokaal gevoel geven. Dat levert uiteraard wel de nodige uitdagingen op, zoals het feit dat je voor ieder domein aan de autoriteit moet werken om een beetje vindbaar te worden. Met ons brand hadden we dan weer wel het geluk dat alle domeinnamen nog beschikbaar waren.”
“Daarnaast hebben we onszelf natuurlijk ook een behoorlijke uitdaging gegeven als het gaat om content. Voor de listings van de campers maken we wel gebruik van Google Translate, zodat de Nederlandse adverteerder zijn eigen advertentietekst niet hoeft om te zetten naar het Italiaans of Duits. Dat levert uiteraard geen perfecte proza op, maar het is wel goed genoeg om een camper te kunnen zoeken en vinden in andere talen.”
“Verder zijn we actief met een blog, maar die kan niet zomaar door Google Translate gehaald worden. En ook niet ieder artikel is even logisch in elke markt. Vandaar dat we de blog dan ook lokaal invullen en dat is nogal wat werk.”
“Crowdfunding past goed bij onze filosofie: share the freedom”
“Qua feeling met de doelgroep vinden we het ook erg belangrijk dat we ‘locals’ en dus ook ‘native speakers’ aan boord hebben om de content en ook de customer service de juiste toon te geven. We hebben er wel voor gekozen om te werken vanuit een centrale werkplek in Nederland, nameijk Utrecht. We merken ook heel erg dat mensen uit verschillende landen, op verschillende manieren handelen. In Engeland doen mensen vaak heel veel aanvragen bij verschillende aanbieders en beslissen pas daarna. In eerste instantie lijkt het dan heel wat en dan valt het later toch tegen. Ook is adverteren in Engeland relatief duur.”
Wat zijn voor jullie momenteel de meest belangrijke marketingkanalen? En verschilt dat nog per land waar jullie actief zijn?
“Ons belangrijkste marketingkanaal is Google Adwords. Verder maken we natuurlijk gebruik van verschillende sociale kanalen en ook krijgen we organisch veel verkeer. Verder staan we op verschillende beurzen. Per land is er niet een heel groot verschil, al valt het wel op dat Italianen veel meer gericht zijn op social, met name Facebook, dan andere landen.
Wat kunnen we de komende tijd nog verwachten van Goboony?
“In Januari 2018 start Goboony met een grote crowdfundingcampagne waaraan iedereen mee kan doen. Eerder dit jaar was er al een kleine campagne, waarbij we veel warme belangstelling en enthousiaste reacties van de Goboony-community kregen. Met deze crowdfundingcampagne willen we onze internationale groei blijvend versnellen en samen met de Goboony-community het platform verbeteren. We maken Goboony met z’n allen en dat is fantastisch om te zien. Daarom past crowdfunding ook goed bij onze filosofie: share the freedom.”