Customer journeys in 2018: een kijkje door de roze bril van augmented reality

17 januari 2018, 07:00

In een serie van 4 vertellen we je meer over de 4 trends van 2018 die invloed gaan hebben op jouw klanten en hun klantreis. Eén blog per trend, omdat er genoeg te vertellen is over ieder onderwerp. Gister schreven we over de tweede trend ‘Je klanten vergeten voor een beter imago’, vandaag gaan we verder met de derde trend: een kijkje door de roze bril van augmented reality.

AR-boost

Snapchat gaf in 2015 een flinke boost aan augmented reality (AR) met de introductie van face filters. Instagram en Facebook volgden snel, waardoor meer en meer selfies werden opgevrolijkt met virtuele objecten en animaties. De techniek ontwikkelde snel en een steeds groter publiek is hierdoor bekend geraakt met AR. Pokémon Go wist AR in 2016 nog eens extra aan te zwieren.

AR zal dit jaar helemaal een vlucht nemen met de verkoop van de iPhone X. Dit nieuwe toestel van Apple heeft een geavanceerde ‘TrueDepth’-camera waarmee gezichtsuitdrukkingen en 3D-data uitgelezen kunnen worden via de gezichtsherkenningsfunctie (Face ID). Dankzij deze techniek worden ook animojis geïntroduceerd, waarmee gezichtsuitdrukkingen real-time op een emoji gestempeld kunnen worden. Gaan hierdoor steeds meer mensen met onderstaande gezichtsuitdrukkingen naar hun telefoon kijken in 2018?!

Foto: https://topesdegama.com

De AR-features krijgen pas toegevoegde waarde als app-ontwikkelaars de techniek omarmen. Afgelopen jaar stelde Apple dan ook ARkit beschikbaar, zodat developers konden gaan experimenteren. De kit biedt een framework waarmee je augmented reality-functies kunt toevoegen aan apps. Ook Google stelde in 2017 ARCore beschikbaar, waardoor nu twee grote platformen de AR-techniek naar een hoger niveau tillen.

Komend jaar zullen steeds meer organisaties de mogelijkheden van AR opzoeken en integreren in hun app. De combinatie van virtuele objecten en de daadwerkelijke omgeving zorgt voor een bijzondere AR-ervaring waarbij je als consument op een hele nieuwe manier met een merk of organisatie kunt interacteren.

Daar waar Apple duidelijk toekomst ziet in AR, richten Samsung, HTC en Sony hun pijlen op virtual reality (VR). Ondanks de stijgende verkoopcijfers van VR-brillen, zijn de aantallen nog niet indrukwekkend. Om je een indruk te geven: Sony verkocht sinds oktober 2016 twee miljoen VR-headsets wereldwijd. Ook blijkt uit het aantal downloads van VR-content dat de VR-bril toch veelal in de kast blijft liggen. We zien de VR-content groeien, maar het gaat nog steeds langzaam. VR biedt zeker potentie, maar geduld is in deze een schone zaak.

Mixed reality

Ook wordt er doorontwikkeld op ‘de perfecte experience’. Misschien is dat wel mixed reality (MR), waarbij de grens tussen de werkelijkheid en het virtuele vervaagt. In MR ziet de gebruiker de echte wereld (net als in AR) maar worden er virtuele objecten toegevoegd (net als in VR). Zowel Microsoft (Hololens) als Magic Leap werken aan MR-brillen.

Magic Leap maakt gebruik van Digital Lightfield Technology, waarbij het lichtveld gemanipuleerd wordt en waar input zoals stemgeluid, gebaren, positie van het hoofd en eye-tracking geïntegreerd wordt in een virtuele omgeving. Prijzen en verkrijgbaarheid wordt nog niet gecommuniceerd, maar zowel Microsoft als Magic Leap zullen dit jaar zeker de eerste brillen verkopen.

Foto: Luke Wroblewski and Tom Chi

In tijden waar het steeds lastiger wordt om klanten te binden aan je merk, gaat AR in eerste instantie nieuwe kansen bieden op het gebied van merkinteractie. De smartphone wordt het platform waarop mensen in de weer gaan met branded filters en waar merken zich virtueel gaan mengen in de echte wereld. De ultieme kans om (weer) op het netvlies van je klanten te komen én je ambassadeurs te gebruiken om ook bij hun vriendengroep onder de aandacht te komen.

Een andere manier waarop je als marketeer AR in je customer journey kunt opnemen, is door middel van de zogenaamde zapcodes. Als barcodes de eerste brug sloegen tussen het digitale landschap en een product, dan waren de QR codes versie 2.0 en dan zijn zapcodes versie 3.0. Deze AR-codes kunnen volgens Zappar overal op of in geplaatst worden: video, audio, 3D animaties, foto’s, games, links, noem maar op! 2018 wordt hands-down hét jaar van de interactieve video & AR-experiences. Animate yourself and share!

Morgen gaan we verder met de volgende trend ‘Heel Silicon Valley wil The Voice of Holland zijn’.

Daantje van Gent
Sr. Creatief Strateeg bij aFrogleap

Daantje van Gent is sr. creatief strateeg bij aFrogleap, een product agency dat innovatieve user experiences ontwikkelt. Daantje vertaalt de laatste technologische ontwikkelingen naar strategieën en concepten die de gebruiker centraal stellen. Heb je een idee? Begin klein, valideer je idee bij eindgebruikers en ga dan pas ontwikkelen. Product Design Sprints zijn hier ideaal voor!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!