Hoe profiteer je als marketeer van de GDPR?
De afgelopen weken hebben we in deze serie laten zien wat de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG / GDPR) voor marketeers gaat betekenen. In dit laatste deel nodig ik je uit verder te kijken dan de deadline van 25 mei en de specifieke regels. Want als marketeer kun je juist profiteren van alle voorbereidingen die je organisatie heeft getroffen.
Dit artikel is geschreven in samenwerking met mijn collega Sanne Mulder, legal counsel bij DDMA.
Nederlandse organisaties zijn massaal bezig hun privacystatements te herzien en nieuwe verwerkersovereenkomsten op te stellen. Soms worden zelfs volledige IT-infrastructuren omgegooid. Allemaal maatregelen om te voorkomen dat er straks in strijd met de AVG wordt gehandeld. De aangekondigde hoge boetes geven daar ook alle reden toe.
Deze focus brengt echter ook een valkuil met zich mee: dat voldoen aan de wet slechts een kwestie van lijstjes afvinken wordt, zonder werk te maken van een organisatiebrede datastrategie. Daar heeft uiteindelijk niemand wat aan – de wetgever niet, de consument niet, maar ook jouw organisatie niet.
Het is bovendien zonde van alle moeite en investeringen die je erin hebt gestopt. Want dankzij die grootschalige voorbereidingen ligt er juist een mooie basis om als organisatie een toekomstgerichte datastrategie op te stellen.
Privacybewuste consumenten
Niet alleen de wetgeving verandert namelijk, consumenten ook. Uit het meeste recente DDMA Privacy Onderzoek – binnenkort worden nieuwe resultaten gepresenteerd – blijkt dat mensen steeds privacybewuster worden. Ze willen bovendien meer controle over hoe hun gegevens gebruikt worden.
Dat betekent niet dat consumenten onwelwillend tegenover data-uitwisseling staan – het is voor hen alleen vaak niet duidelijk hoe ze er zelf van profiteren. Daar ligt een enorme kans voor bedrijven. Marketing draait om het creëren van toegevoegde waarde voor klanten, dus het is slim om ook qua gegevensverwerking op hun behoeftes in te spelen. En soms kan dat betekenen: een stap verder gaan dan waar de wetgeving je toe verplicht.
Extra stap
Neem dataverzameling als voorbeeld. Het is belangrijk om te weten wat je wel en niet mag onder de AVG, maar in sommige situaties zijn andere vragen veel relevanter. Oké, het is wettelijk toegestaan, maar wíl ik deze gegevens wel verzamelen? Heb ik ze echt nodig om de klantervaring te verbeteren?
De creepytest, die ik in het vorige artikel al noemde, is hier ook van toepassing: komt je marketingaanpak eng over als je het uitlegt aan een gemiddelde consument? De letter van de wet is hierbij dus niet het belangrijkste uitgangspunt, de toegevoegde waarde die het oplevert voor de consument wél.
Transparantie is een ander goed voorbeeld. De AVG verplicht organisaties om hun klanten te informeren over de verwerking van hun persoonsgegevens. Je kunt er voor kiezen dit op minimale wijze te doen, zodat je net aan de wetgeving voldoet, maar waarom ga je niet ‘all the way’?
Praat over je datagebruik zoals je ook over je eigen product zou praten. Verschuil je niet achter een juridisch correct privacystatement van tachtig kantjes, maar maak er ook een gebruiksvriendelijke samenvatting van. Zet een video op je website waarin je uitlegt waarom je bepaalde gegevens nodig hebt om je dienstverlening te verbeteren. Laat zien dat je klanten zich makkelijk uit kunnen schrijven van je mailings of hun gegevens op kunnen vragen.
Dit artikel is het laatste deel van een reeks over de gevolgen en kansen van GDPR/AVG. Hier vind je alle artikelen in de reeks.
Vertrouwen
Een dergelijke datastrategie, waarbij je verder gaat dan wat er wettelijk verplicht is, levert één groot voordeel op: vertrouwen. Zeker in de digitale economie speelt vertrouwen een rol bij het wel of niet gebruiken van een product of dienst.
Een klantrelatie die gebaseerd is op vertrouwen is veel duurzamer en dus interessanter voor elke organisatie. Zo krijgt zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens ineens commercieel meerwaarde.
Andersom geldt hetzelfde: ga je niet zorgvuldig met data om en ben je niet transparant, dan wordt je daar mogelijk op afgerekend door consumenten (en de toezichthouder). Het goede nieuws is: voor organisaties die goed zijn voorbereid op de AVG is het veel makkelijker om ook deze stap te zetten.
Is jouw organisatie klaar voor de AVG? En wil je weten of de vorderingen van jullie AVG-voorbereidingen vergelijkbaar zijn met andere organisaties? Doe dan de gratis DDMA AVG Status Check.