Elke seconde telt: snelheid is je eerste seo-prioriteit

23 januari 2018, 10:00

De gebruikerservaring van de bezoekers op je website is belangrijker dan ooit. Een belangrijke pijler in die ervaring is snelheid. Veel marketeers vergeten die nog wel eens te checken en dat terwijl er altijd wel iets te verbeteren valt.

Onze verwachtingen verschuiven. We willen niet meer moeten zoeken op een pagina naar een antwoord. Laat staan dat we willen wachten totdat een pagina geladen is. We willen het meteen. Met andere woorden: niet alleen de kwaliteit van het antwoord doet er toe, maar ook de ervaring, of de snelheid, waarin we dit antwoord krijgen.

Het nieuwe algoritme: méér focus op snelheid

De verschuiving in onze verwachtingen is ook bij Google niet onopgemerkt gekregen, gezien de aankondiging van de update in het technische hart van haar algoritme. De Page Speed Update van Google, die vanaf juli actief zal zijn, is van toepassing op alle mobiele zoekresultaten. En inmiddels is meer dan de helft van de zoekopdrachten mobiel.

Als we het hebben over zoekmachine-optimalisatie, waar liggen dan straks onze prioriteiten? Bij autoriteit, of wordt de user experience (UX) vele malen belangrijker?

Google heeft als doel om gebruikers zo snel mogelijk van de juiste informatie te voorzien. Daarin staat de kwaliteit van deze ervaring voorop: kan de gebruiker meteen vinden wat hij zoekt? Ook mobiel, want sinds 2015 is er een mobielvriendelijk algoritme. En om de wereld mee te krijgen introduceerde Google geleidelijk nieuwe tools om de mobielvriendelijkheid en snelheid van je website te testen en zo te verbeteren.

Heb je al een redelijk snelle website? Geen nood, de update in het algoritme zal alleen effect hebben op zeer trage websites. Toch lijkt Google een gedragsverandering teweeg te willen brengen: snelheid, en daarmee dus gebruikservaring, kunnen steeds beter beoordeeld worden door het algoritme. Tegen SearchEngineLand zegt Google:

“Developers are encouraged to think broadly about how performance affects a user’s experience of their page and to consider a variety of user experience metrics.”

Aan jou dus de taak om van deze ervaring een topprioriteit in je seo-aanpak te maken. Dit maakt deze update ook zo interessant.

Belang van een snellere website

De snelheid van websites is de laatste tijd dan ook een kleine fascinatie voor me. Het is verbazingwekkend dat veel online marketers zo gefocust blijven op autoriteit. Natuurlijk blijft het vergaren van kwalitatieve links onwijs belangrijk, toch zijn er genoeg situaties waar sterke pagina’s topposities halen, zonder een hoge autoriteit.

Over de performance van websites wordt af en toe wel wat geroepen, maar daar stappen ze net zo snel weer overheen. Een uitdraai maken van PageSpeed Insights is niet genoeg. Het optimaliseren van de gebruikservaring is juist een enorme kans. Aan de slag ermee dus.

En er is nog een kink in de kabel. Het vergaren van kwalitatieve links wordt namelijk steeds lastiger. En als je kijkt naar welke kant Google ons de laatste twee tot drie jaar opduwt, kun je wel nagaan dat de nieuwe, belangrijkere rankingfactoren niet op het vlak autoriteit van liggen. De laatste Penguin-update (4.0) stamt alweer uit 2016. Google is heus niet gek. Die zien ook wel dat autoriteit vooral de grote jongens spekt, maar dat dit niet altijd de meest relevante content hoger gepositioneerd. Daarom moeten we aan de slag met page speed, mobielvriendelijke websites ontwikkelen, de veiligheid verbeteren, maar ook vooral stoppen met thin content, agressieve interstitials en pop-ups.

Wat kost een trage website?

Snelheid fascineert mij omdat het zo ongrijpbaar is. Je ziet weinig, maar je kunt met een kleine verbetering grote verschillen maken. Naast een lagere positie in de zoekresultaten, kost een trage website je nog meer: conversies. Euro’s dus.

  • Een lange laadtijd verhoogt het aantal bounces, aldus Google.
  • Een vertraging van één seconde vertraging kan je 7 procent aan conversies kosten (Kissmetrics).
  • Een eigen case had als eindresultaat dat een webshop tot 18,92 procent sneller werd met als gevolg 4,14 procent meer omzet.

Een snellere ervaring levert dus aantoonbaar meer conversie op!

Dus: waar liggen jouw prioriteiten? Blijf je je vooral bezighouden met backlinks of neem je de gebruikservaring van je website eens goed onder de loep? Een goed punt om te beginnen, is de analyse van je website via TestMySite. Analyseer je website daarna via PageSpeed Insights. En vergeet niet ook daadwerkelijk iets te gaan doen met het rapport.

Vraag ook eens aan willekeurige mensen wat hun ervaringen op je website zijn. Stel ze de bijvoorbeeld de volgende vragen: heb je in vijf seconden kunnen zien waar de website over gaat, heb je meteen kunnen vinden wat je zocht, wat stoort je het meest aan onze website?

Veel succes.

Jaap Jacobs
Managing Director bij Fingerspitz

Jaap Jacobs is managing director bij Fingerspitz, een data-gedreven digital marketingbureau in Breda en Eindhoven met 45+ specialisten.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Frans Jan Boon .

    Helaas zijn vooral responsive websites vaak nog nog behoorlijk traag. Webbouwers houden wel rekening met mobile speed maar de marketeers die deze onderhouden (nieuwe content toevoegen etc.) doen en testen dat vaak op een desktop, waardoor die automatisch als uitgangspunt wordt gehanteerd. Weinig marketeers bekijken hun nieuwe pagina of blogpost nog even op de mobiel voordat ze een klap op de publish button geven.


    24 januari 2018 om 08:13
    Stefan vd W

    Erg interessant! De race is begonnen!


    26 januari 2018 om 09:04
    Peter – Fysio i

    Bedankt voor de tips. Ik heb net zelf even onze site door de tester van webpage gehaald en ik zie dat er nog genoeg werk is aan de winkel. Dank.


    24 mei 2018 om 12:13
    Hans990

    Ik vraag me af of snelheid wel echt zo belangrijk is voor Google rankings. Tuurlijk voor je gebruikers is het prettig maar ik merk ook dat Google vaak maar wat roept zoals bij https, en dat het achteraf allemaal toch niet zo’n heftige invloed heeft op rankings.


    31 mei 2018 om 07:50

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!