28 redenen om met video-marketing te starten in 2018
Video beantwoordt de behoefte van consumenten het beste
Contentmarketing is de beste manier om traffic te genereren naar je website of webshop. Het trekken en binden van de bezoeker door middel van relevante content creëert een blijvende band. Een band waarbij de bezoeker terugkeert. Zo veranderlijk als de mens is, zo veranderlijk is de marketing. Een bezoeker blijft altijd op zoek naar de beste informatie. Tot voor kort was bloggen nog de beste manier om traffic te genereren, maar inmiddels beantwoordt video-marketing de behoefte van de consument het beste. Deze 28 statistieken laten zien wat precies de meerwaarde is van video.
Enkel bloggen is niet meer voldoende
Contentmarketing met enkel een blogstrategie heeft niet langer hetzelfde effect. Vandaag de dag werken bepaalde strategieën niet meer zo goed als voorheen. De online wereld is een hype waar iedereen, vaak dagelijks, aandacht aan besteedt. Het gevolg? Een aanbod dat blijft groeien en een hevige concurrentie. Het belangrijkste element voor online succes is dan ook onderscheidend vermogen. Maar voordat we dieper ingaan op de trend van 2018 eerst een korte uitleg waarom jouw contentstrategie omtrent bloggen niet langer dezelfde vruchten afwerpt.
Daling van de click-through-rates
Met de gemiddelde CTR-rates van 0,05% op display-ads, merk je dat de tijd is veranderd. Waar vroeger CTR-rates van 44% haalbaar waren, zijn we tegenwoordig gewend aan de lage aantallen en proberen we hier het beste van te maken. Deze ontwikkeling daagt ons uit om out-of-the-box te denken in plaats van steeds weer dezelfde strategie in te zetten.
Gemiddelde CTR-rates in 2018.
Stijging van het aantal blogberichten
Blogberichten worden geschreven voor vindbaarheid op verschillende zoekwoorden. Zoekwoorden die worden onderzocht met de zoekwoordplanner van Google of andere SEO-tools. Omdat deze data omtrent zoekwoorden inzichtelijk zijn voor elke marketeer, heb je bij interessante zoekwoorden altijd concurrenten. Hoe beter het zoekwoord, hoe hoger de concurrentie zal zijn.
Op het zoekwoord ‘video marketing’ staan meteen twee bekende spelers bovenaan.
Maar deze concurrentie houdt de blogschrijvers niet tegen. Contentmarketing is enorm populair geworden en er worden dagelijks meer dan 3,5 miljoen blogberichten gepubliceerd. Dit worden er logischerwijs elke dag alleen maar meer. En meer blogberichten betekent ook meer concurrentie.
Via de wordometer kan het aantal blogberichten worden gevolgd.
Uiteraard blijft bloggen belangrijk. Maar om je echt te kunnen onderscheiden vraagt een contentstrategie om meer. In 2018 vraagt een contentstrategie om video-marketing.
Kracht van video-marketing in 28 statistieken
Waarom videomarketing? De cijfers spreken eigenlijk voor zich. Hier een aantal algemene video-statistieken op een rij.
- 74% van het online traffic is video-content
- De waarde van één minuut video is 1,8 miljoen woorden
- De gemiddelde gebruiker spendeert elke maand circa 15 minuten aan het bekijken van video-advertenties
- 43% van de mensen wil graag meer video-content zien van marketeers
- 55% van de mensen bekijkt elke dag video’s
- 65% van de mensen bekijkt meer dan 75% van een video
- 59% van het leidinggevende personen kiest video boven tekst
- 54% van leidinggevende seniors deelt elke week werk-gerelateerde video’s met collega’s
- Bijna 2/3 van de consumenten geven voorkeur aan video’s tot 60 seconden
- 43% van de marketeers zou meer video’s produceren als ze hier de tijd en middelen voor hadden
- 52% van de marketing-professionals noemen video de beste content voor rendement
- 55% van de mensen bekijkt video uitvoerig
- Marketeers die video gebruiken groeien 49% sneller in omzet
Video- en Social Media-statistieken
- Social video genereert 1200% meer shares dan tekst en afbeeldingen gecombineerd
- YouTube heeft circa 1 miljard gebruikers, bijna 1/3 van het internet
- 48% van de marketeers is van plan om in 2018 video-marketing in te zetten
- 500 miljoen mensen bekijken elke dag video’s via Facebook
- 45% van de mensen bekijken meer dan een uur per week Facebook- of YouTube-video’s
- Snapchat-gebruikers bekijken samen circa 10 miljard video’s per dag
- 26% zoekt meer informatie over het onderwerp na het bekijken van een video
- 22% bezoekt de website na het bekijken van de video-advertentie
Video en e-commerce
- 12% koopt het product wat in de video-advertentie wordt genoemd
- Bijna 50% van de internetgebruikers zoekt voor video’s van het product voordat ze de winkel bezoeken
- Vier op de vijf consumenten vinden video handig
- Online shoppers kopen bijna twee keer zo snel het product als ze een video hebben gezien
- Circa vier meer zoveel consumenten kiezen video boven tekst om productinformatie te krijgen
- 52% van de consumenten zeggen dat video ze meer zeker maakt van hun aankoop
Video’s zorgen voor verbluffende conversie
De toevoeging van een video op een landingspagina’s kan de conversie met 80% verhogen. Met deze kennis is het implementeren van een video(marketing)strategie onvermijdelijk. Een video kan ingezet worden op verschillende kanalen, waaronder:
- De homepagina
- Eén of meerdere landingspagina’s
- Blogberichten
- Social media-kanalen
- Partner- of nieuwswebsites
- Advertenties
Video-marketing via YouTube, Facebook en LinkedIn
YouTube is met haar miljard gebruikers het meest bekende videoplatform ter wereld. Er worden circa 5 miljard video’s per dag bekeken via de grootmacht. Met het enorme bereik is het een heel interessant kanaal voor marketers. Met behulp van Adwords kan een advertentiecampagne worden ingericht, waarmee via het display-netwerk van Google de targeting plaatsvindt. Hier kan op specifieke wijze de doelgroep worden geselecteerd.
Na YouTube is Facebook het meest belangrijke videoplatform. Door live-video te introduceren heeft Facebook een enorme boost gekregen op het gebied van video. Het aantal video’s die per dag worden bekeken is hierdoor gestegen naar circa 30 tot 60 miljard. De statistieken laten zien dat Facebook een reusachtige speler is geworden in deze markt.
Sinds augustus 2017 is het mogelijk om LinkedIn-video in te zetten als kanaal voor video-marketing. Dat kon natuurlijk niet uitblijven. Dit maakt video des te interessanter, omdat de video via alle social media-kanalen gepost kan worden. Eerder was het wel mogelijk om een video te plaatsen op LinkedIn, maar dan enkel met een link van Vimeo of YouTube.
Welk kanaal je moet kiezen? Dat is erg afhankelijk van je branche, doelgroep en of de doelgroep (B2B- danwel B2C-klanten). Voor B2B is LinkedIn bijvoorbeeld een erg sterk kanaal. Maar vaak werkt een combinatie het allerbeste.
Direct je contentstrategie omgooien?
Nee. Het is niet nodig of verstandig om een contentstrategie per direct om te gooien en je alleen maar op video’s te richten. Zoals de titel van dit bericht al aangeeft, is het wenselijk om in 2018 met video-marketing te starten, als je dat niet al deed. Analyseer, evalueer en bepaal waar video in jouw organisatie het beste tot zijn recht komt. Bekijk hoe bloggen en video elkaar kunnen versterken en hoe op de meest efficiënste wijze video’s een onderdeel kunnen worden van jouw marketingplan.
Dat weten maar weinig ondernemers. Daarom organiseren wij ook in maart in Rotterdam, Amsterdam en Utrecht de training “Videomarketing met je smartphone” [KNIP]
[Commentaar van de redactie: plat reclame maken in comments wordt niet gewaardeerd, Daan.]
Leuke blog Bas, hoe kom je aan deze stats?
En @Daan netjes hoor ongegeneerd reclame maken voor jezelf onder andermans blog…
Tabitha
@Tabitha: Als redactie zijn we dat helemaal met je eens.
Daarom hebben we de reclame-link uit Daans reactie verwijderd.
@Tabitha, dankjewel. Statistieken komen van verschillende plekken, waaronder Hubspot, Adobe, YouTube, ThinkwithGoogle, Vidyard en Video Brewery.
Wel leuk dat er in een lange tekst wordt beschreven hoe goed video is t.o.v. tekst 😉
Topartikel door Bas Janssen van Creative ICT. Erg leerzaam en ik denk dat Bas ook wel gelijk heeft. Mijn videoconversies liggen nog steeds hoger dan die van mijn blogs. Ik denk dat een combinatie van tekst en video met daarbij online webinairs of live uitzendingen op Facebook of YouTube een solide marketingstrategie zou zijn
Dankjewel, Scott! Leuk om te lezen dat je er iets aan hebt. We zijn bij Creative ICT veel aan het testen met video en zien erg goede resultaten. Dus zeker verstandig om hier mee aan de slag te gaan in 2018.
@Martijn, inderdaad wat tegenstrijdig hè. Misschien dat we de volgende blog posten mét video.. 😉
Goed stuk! Ben benieuwd naar de video! Dank je wel.
De waarde van 1 minuut video is 1,8 miljoen woorden?
Dat moet je even uitleggen.
Dag Walter,
Dit komt van het gezegde ‘Een foto zegt meer dan duizend woorden’ of ‘A picture is worth a thousand words’. Hierop kan weer een mooie vervolg berekening gemaakt worden, te weten;
– 1 afbeelding = 1.000 woorden
– Een video wordt geschoten met 30 frames per seconde (of 24fps)
– Daarom is 1 seconde van een video; 30.000 woorden
– Uitgaand van 60 secondes voor een video x 30.000 woorden, kom je uit op 1,8 miljoen
En voilà!
P.S. Het lijkt heel onzinnig en grappig (wat het ook voornamelijk is), maar het grote verschil in impact tussen tekst en video is zeker de waarheid. Dit is bewezen en wij merken het elke dag. Of een video daardoor nu echt 1,8 miljoen woorden waard is, is de vraag.
GOede blog! Zeer interessant, met veel plezier gelezen
Heel erg bedankt voor dit overzichtelijke verhaal, ben zelf meer journalistiek verhalenverteller (mobiele journalist) dan marketeer, maar dat maakt voor de cijfers natuurlijk niet uit, dus heb ‘m zojuist uitgeprint voor op het prikbord, zal jullie als bron noemen in mijn trainingen!
Die click through rates is wel een interessant plaatje, bedankt.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!