Op weg naar een Employee Experience #adv
ABN AMRO verdubbelde de hoeveelheid pageviews op hun intranet naar 500.000 per dag toen ze in 2016 overgingen naar een sociaal intranet. Dat effect hopen digitale strategen Frank Hoekstra en Aron de Boks te herhalen met de beweging naar een digital workplace. Dit zijn verschillende dashboards waarop medewerkers alle informatie die ze nodig hebben voor een werkdag in één oogopslag kunnen zien. Tijdens de tiende editie van het Congres Intranet op 22 maart vertelt De Boks meer over deze digital workplace. Wij konden niet wachten, dus regelden vast een interview.
Met de ontwikkeling van dashboards wil ABN AMRO niet alleen inspelen op de ervaring van de medewerker, maar deze juist ook verbeteren. “Wij willen dat medewerkers snel op de hoogte zijn van relevant nieuws, snel een vergaderkamer kunnen regelen of verlof kunnen opnemen, en klanten zo optimaal mogelijk kunnen bedienen”, zegt Hoekstra. “En dit niet alleen via desktop, maar ook via tablet en mobiel als je op afstand of onderweg aan het werk bent”, vult De Boks aan.
Een dashboard voor je dagelijkse werkzaamheden
Voor ABN AMRO wordt de ervaring van medewerkers de leidraad: “Het huidige intranet van ABN AMRO is nu een kanaal waar je relevant nieuws kunt vinden, delen en becommentariëren. Maar er staan ook nog veel links naar achterliggende systemen waarin je verlof, parkeerplaatsen en declaraties e.d. kunt regelen. Voor medewerkers van de bank is het op dit moment soms niet overzichtelijk in welke systemen zij dergelijke zaken kunnen regelen.”
Hoekstra vult aan: “Door de belangrijkste informatie uit deze achterliggende systemen op het dashboard te zetten, verhogen we het gebruikersgemak voor alle medewerkers.” De Boks vult aan: “Data is daarbij erg belangrijk. Op basis van data weten we bijvoorbeeld wat de meest gezochte zoektermen op HR-vlak zijn en weten we welke functies er het meest worden gebruikt. Op die onderdelen richten we ons dan ook bij de eerste dashboards. De beweging van het sociale intranet naar een digital workplace is daarmee ingezet.”
Wat is de toekomst?
De digital workplace blijft groeien. ABN AMRO heeft ook een wensenlijstje: “Met het redesign in 2016 hebben we met name gefocust op relevant nieuws vanuit de bank en de integratie met een social collaboration platform waarin medewerkers elkaar zelf kunnen informeren. Met deze nieuwe ontwikkeling van dashboarding focussen we ons dus met name op de werkgerelateerde applicaties zoals HR, Facility Management en IT. Een volgende grote verbeterslag van het gebruikersgemak van de medewerker is de integratie van belangrijke functionaliteiten en content uit klantapplicaties. Daar hebben vooral adviseurs met klantcontact echt wat aan.”
De Boks vervolgt: “Het profiel van de medewerker is erg belangrijk. In de digital workplace willen we relevant nieuws, relevante communities, en relevante (klant)informatie uit verschillende systemen aanbieden op basis van dit profiel. Dat betekent dat we enerzijds nog steeds belangrijke berichten pushen naar alle profielen, maar anderzijds dat medewerkers in staat worden gesteld om ook eigen voorkeuren in hun profiel aan te geven. Denk bijvoorbeeld aan het abonneren op bepaalde nieuwscategorieën – zoals productwijzigingen, nieuwe proposities of wat ABN AMRO doet ten aanzien van haar duurzaamheidsambitie – waarbij medewerkers een melding krijgen als er nieuwe, relevante informatie over de categorie is verschenen.”
Congres Intranet op 22 maart
Wil je meer weten over de ontwikkeling van de digital workplace bij ABN AMRO? Kom dan 22 maart naar de tiende editie van Congres Intranet in Utrecht. Aron de Boks geeft tijdens de breakout sessie ‘Op weg naar een Employee Experience’ een kijkje in de keuken van ABN AMRO’s ontwikkelingen. Naast ABN AMRO zijn er nog tientallen andere sprekers, waaronder Alia Lamaadar van Workplace bij Facebook, Johann Butting van Slack en keynote-spreker Gerry McGovern.