Over de grens: betaalstrategieën voor België en Duitsland
Wil je als online ondernemer je omzet een snelle boost geven? Dan is cross-border commerce een snelle en effectieve manier. Nederlandse ondernemers richten de blik dan veelal op aangrenzende landen, zoals België en Duitsland. Hoe gaat online betalen in die landen en hoe verschilt dit ten opzichte van Nederland?
Hoewel online verkopen in het buitenland kan zorgen voor snelle extra omzet, is het raadzaam je niet te verkijken op de impact die het heeft: verkopen buiten de eigen grenzen legt een serieuze belasting op je organisatie, vooral op het gebied van online betalen. Je hebt te maken met verschillen in wet- en regelgeving, maar ook taal en gewenste online betaalmethoden zijn zaken om niet te vergeten. Als je dit niet op orde hebt, kost het je simpelweg conversie. Het is dan ook erg belangrijk om per land te bepalen waar je rekening mee moet houden en welke elementen je moet toepassen: hoe betaalt men online in België en Duitsland?
E-commerce in Duitsland en België
De Belgische e-commercemarkt is de laatste jaren snel in opkomst. Met ruim zeven miljoen online shoppers en een totale omzet van bijna tien miljard euro is het dan ook een populaire afzetmarkt voor Nederlandse online ondernemers. Gemiddeld geven de Belgische e-shoppers 1.234 euro per persoon per jaar uit aan online bestellingen.
De Duitse webwinkelmarkt is vanwege de nabijheid en omvang enorm interessant voor een internationale groeistrategie. Duitsland is namelijk één van Europa’s grootste e-commercemarkten, waar zo’n 52 miljoen online shoppers gemiddeld 1.157 euro per persoon per jaar spenderen aan online bestellingen. In 2017 groeide de Duitse e-commercemarkt met bijna 11 procent naar een waarde van 58,5 miljard euro. Voor 2018 verwachten de onderzoekers van BEVH (branchevereniging in Duitsland) een omzetstijging van 9,3 procent tot 64 miljard euro.
Lokaliseer je doelmarkt
Toch is het uitbreiden van de online verkoop naar een ander land geen stap om lichtzinnig te nemen, erkent ook Oscar Diele. Als directeur van de Nederlandse online meubelzaak Flinders gaf hij tijdens de laatste Webwinkel Vakdagen een interessante presentatie over de businessrelatie met België en Duitsland. Hij erkent dat er obstakels te overwinnen zijn en dat cross-border een serieuze belasting op een organisatie legt. “Lokaliseren doe je per land”, zo motiveert Diele. “Zo zijn wij in Duitsland direct op zoek gegaan naar lokale levering- en montagepartners, maar ook naar interieurbloggers, influencers en andere kanalen om de klant te bereiken.”
Verwachtingen van koopproces
Duitsers hebben duidelijke, maar andere verwachtingen dan Nederlanders als het gaat om het online aankoopproces. Zo willen Duitsers te allen tijde gemakkelijk en gratis kunnen retourneren. En een lokaal retouradres in Duitsland is daarbij een sterke meerwaarde, vult Diele aan: “Dat wordt daar eigenlijk verwacht, net als een Duits telefoonnummer voor de helpdesk.”
In Vlaanderen is de taalbarrière natuurlijk minder groot, maar ook voor een entree op de Belgische markt is het aan te raden goed marktonderzoek te doen. Er zijn bijvoorbeeld wel degelijk taalverschillen tussen het Nederlands en het Vlaams, en om de Waalse bezoeker aan te spreken is het natuurlijk belangrijk de webwinkel ook voor Frans-sprekende klanten toegankelijk te maken. Een lokaal retouradres en een serviceteam die de lokale taal spreekt en de plaatselijke gebruiken kent, geven net weer wat extra service.
Beste betaalstrategie bij cross-border commerce?
Maar hoe zit het dan met online betalen in het buitenland en wat is de beste betaalstrategie over de grens? Om een indruk te krijgen van het betaalverkeer en de betaalvoorkeuren op de Belgische en Duitse markt, vroegen we Diele naar het internationale betaalverkeer van Flinders, dat daarvoor samenwerkt met Buckaroo.
In Nederland is iDEAL veruit de populairste betaalmethode: maar liefst 67 procent van de Nederlandse Flinders-klanten betaalt via iDEAL. Op de tweede plaats staat de creditcardbetaling, gevolgd door Afterpay en PayPal.
Onder Belgische kopers is Bancontact (een manier van betalen die ongeveer gelijk is aan iDEAL) de populairste betaalmethode. Hoewel een groot deel (46 procent) van de kopers uit België met Bancontact betaalt, is het niet zo populair als iDEAL in Nederland. Creditcardbetalingen volgen al snel als tweede favoriet met 33 procent, op plek drie staat PayPal met 13 procent en de overige 4 procent bestaat uit bankoverschrijvingen.
Opvallend is dat in Duitsland de nationale online betaalmethode (Sofort) niet in de top drie te vinden is. PayPal wordt bij Flinders in de Duitse webshop het meest gebruikt (40 procent) en Klarna (achteraf betalen) komt op plek twee met 23 procent, opgevolgd door de creditcardbetaling (20 procent) en bankoverschrijvingen (11 procent).
(Bron: Flinders – Internationaal betalingsverkeer)
Bovenstaande statistieken geven natuurlijk slechts een beeld op één business-case en zijn daarmee niet 100% maatgevend voor ieder businessmodel. Het is heel goed mogelijk dat je andere betaalvoorkeuren in de webwinkel ervaart of dat jouw productgroep zich beter leent voor bijvoorbeeld alleen een directe online betaalmethode. Toch geeft deze informatie een globaal beeld van veelgebruikte online betaalmethoden in betreffende landen.
Geschikte betaalmethoden voor jouw business
Voor online ondernemers met cross-borderambities is het goed om de eigen doelstellingen, doelgroepen en gewenste betaaloplossingen in kaart te brengen en deze toe te passen in de webwinkel: welke klanten wil ik aanspreken, wat voor producten verkoop ik (producten, diensten, digitale content enzovoort) en hoe kunnen mijn klanten deze het gemakkelijkst betalen tegen een scherpe kostprijs voor mij als ondernemer? Wat dat betreft sluit Diele graag af met een tip voor collega-ondernemers: “Weet je niet welke betaalmethode je moet kiezen? Begin dan met de topdrie die in dat land populair is. Daar red je het – vooral in het begin – prima mee.”