Video-advertenties op LinkedIn
In maart maakte Abhishek Shrivastava, directielid van LinkedIn Marketing Solutions, bekend dat er een nieuw advertentietype wordt gelanceerd op het zakelijke platform. Hoewel een doorsnee LinkedIn-newsfeed al veel video’s bevat, bleven video-advertenties tot op heden achterwege. Het professionele netwerk van Microsoft introduceert nu een native advertentie-indeling, waarin video-advertenties als zelfstandige berichten in de feed worden weergegeven.
Beeld, geluid en beweging voor B2B
Shrivastava noemt video-advertenties op LinkedIn een manier om “beeld, geluid en beweging naar zakelijke marketeers te brengen.” Daarnaast laat Shrivastava weten dat er door het bedrijf volledig ingezet wordt op B2B video’s. Waar de meeste video’s gezien worden als een manier om vooral voor bewustzijn te zorgen over bijvoorbeeld een merk, zijn die op LinkedIn completer: deze advertenties moeten vooral ontworpen worden om het hele marketingpakket te doorlopen. Door de koppeling krijgen merken en bedrijven de kans om hun doelgroep op het zakelijke platform beter te bereiken en mee te nemen in de video customer journey.
Met LinkedIn heb je de mogelijkheid om met je video-advertentie te targetten op bijvoorbeeld bedrijfsfunctie, branche en studierichting. Daarnaast geeft LinkedIn de mogelijkheid tot het targetten van Matched Audiences. Hiermee kun je je web bezoekers re-targetten, de contacten uit je klantenbestand en marketingplatformen bereiken en bereik je beslissers bij doelondernemingen voor je account-based marketing programma’s. Dit is voor B2B-ondernemingen die video-advertenties willen toepassen natuurlijk ideaal.
Onderschat platform
De video-advertenties beginnen automatisch met afspelen, maar in eerste instantie zonder geluid. Daarmee volgt LinkedIn de trend binnen de wereld van sociale netwerken, al doet het dat wel relatief laat.
LinkedIn is een onderschat platform, waar door marketeers nog te weinig gebruik van wordt gemaakt. YouTube, Facebook en Instagram zijn de platformen die vaak boven aan de advertentielijst staan, meestal in de hoop op een viral, en dat is zonde. LinkedIn bezit veel belangrijke data waarop nog specifieker getarget kan worden bij een B2B-doelgroep, tevens is deze data ook betrouwbaarder en actueler dan Facebook bijvoorbeeld, waar momenteel veel ophef over is.
Welke advertentiesoort kies je?
Er zijn verschillende manieren waarop je video-advertenties kunt toepassen op LinkedIn. Je kunt kiezen voor een Sponsored Content Campaign om een video op je bedrijfspagina te promoten of Direct Sponsored Content om een specifiek publiek te targetten met video-advertenties die je daarvoor niet zelf op je pagina hoeft te delen, maar die enkel in de tijdlijn van je target audience naar voren komt.
Zoals bij elke marketingstrategie: zorg ervoor dat je een duidelijk doel hebt met je campagne. Voor ieder doel zijn andere statistieken relevant om resultaten te meten:
- Brand awareness: vertoningen, weergaven en weergave percentages
- Brand consideration: weergave percentages, voltooiingspercentages, clicks en full-screen weergaven
- Demand generation: conversie percentages, leads en cost per conversion
Daarnaast is het vanzelfsprekend dat de content van je video-advertenties goed aansluit op je doel.
Voor brand awareness en brand consideration:
- Positioneer jezelf als een thought leader
- Vertel je brand story
- Deel je succesvolle klantverhalen
Voor demand generation:
- Laat een snelle demo zien van je product
- Geef een sneak peek van je webinar
- Geef een preview van je evenement
Zorg ervoor dat de video minder dan een minuut duurt en dat de eerste paar seconden sterk genoeg zijn om de aandacht te trekken. Bij de start van een nieuwe advertentiestrategie kun je een A/B test uitvoeren, door bijvoorbeeld twee verschillende beginscènes te gebruiken om te testen wat je doelgroep aantrekt: welke video het meeste en langste bekeken wordt en waar de meeste interactie mee is. Ga je voor het eerst adverteren via LinkedIn en wil je graag gebruik maken van video? Houd dan de resultaten nauwlettend in de gaten en blijf testen om je campagne te optimaliseren.