Wat voegt outstream-video toe aan je marketingmix?
De inzet van online video-advertenties zit enorm in de lift. Vorig jaar werd hier 168 miljoen euro aan uitgegeven. Dat is een stijging van 40 procent ten opzichte van 2016. Hierbij gaat het om zowel instream als outstream video-advertising. We duiken even wat dieper in het outstream-verhaal. Want waarom zou je het inzetten in de marketingmix? Wat voegt het toe?
Meer bereik
Met outstream ben je niet meer gebonden aan videokanalen om advertenties onder de aandacht te brengen, je kunt de video’s bijvoorbeeld ook tonen in redactionele artikelen of in social feeds. Het vergroot het bereik van je videocampagne en maakt het mogelijk om video met kwalitatieve redactionele content te combineren. Misschien is jouw doelgroep helemaal niet te vinden op YouTube, maar zijn het fanatieke FD-lezers. Hoe mooi is het dan dat je ze exact op die plek kunt benaderen? Een bijkomend voordeel is dat video’s meer opvallen in een omgeving waar geen andere video te zien is. Uit onderzoek blijkt dat er naar outstream-video’s 25 procent langer wordt gekeken dan naar instream.
Betere focus
Mensen die je video bekijken, kiezen daar bewust voor. Je wordt niet, zoals bij instream, gedwongen een video uit te zitten voordat je bij de content komt die je wilt zien. Outstream-video’s beginnen pas te spelen als ze gedeeltelijk in beeld zijn. Als gebruikers doorscrollen, pauzeert de video. Om de hele video te bekijken, moet de kijker dus gericht actie ondernemen. Logischerwijs zal de kijker de video met meer aandacht bekijken. Daar komt bij dat adverteerders zeker zijn van zichtbaarheid, want ze betalen alleen als hun video voor een bepaald percentage is bekeken.
Minder intrusive
Deze vorm van adverteren is minder intrusive, maar het onderbreekt nog steeds dat interessante artikel dat je aan het lezen bent. Daartegenover staat dat je mensen bereikt op een moment dat ze geïnteresseerd aan het lezen zijn. De kans dat ze hun focus verschuiven naar jouw relevante content is daardoor wellicht ook wat groter.
Om zo min mogelijk irritatie op te wekken bij de lezer, is het van belang om een soepele gebruikerservaring te hebben. Zorg er daarom voor dat jouw video in diverse formaten beschikbaar is. Dat de content zowel horizontaal als verticaal afspeelt bijvoorbeeld. Hier lees je nog meer tips voor een goede outstream-video.
De beste outstream-video’s van april
Met deze tips in het achterhoofd hebben we onze maandelijkse top drie van beste outstream-video’s weer samengesteld. Dit is de top drie van april 2018:
1. Sony Mobile: Experia XS2
Creatie: Teads Studio
Media: Mediacom
De winnaar van april!
Sony heeft hier bestaand videomateriaal gebruikt dat niet echt geschikt is voor outstream. Zo zijn de afzender en boodschap niet meteen duidelijk en is er geen ondertiteling gebruikt. Door het gebruik van een ‘skin’ met logo, afbeelding en een knop voor meer info maken ze de video toch geschikt. Hierdoor is het meteen duidelijk dat het om een video van Sony gaat en het zorgt voor optimale awareness en zichtbaarheid.
2. Vodafone zakelijk: IoT
Creatie: LVB
Media: Wavemaker
In deze square video maakt Vodafone zakelijk goed gebruik van ondertiteling. De video heeft een call-to-action en in de eerste paar seconden is het duidelijk dat het om Vodafone gaat. Hierdoor past de video goed in het zakelijke umfeld waarin deze campagne ingezet wordt.
3. Defensie: vliegen bij Defensie
Creatie: Steam
Media: Initiative
Deze video van defensie is nice to watch, ondertiteld en heeft een duidelijke afzender. Een heldere boodschap, kort en krachtig weergegeven en ondersteund met aansprekend beeld. Reden genoeg voor een vermelding.