Google Mijn Bedrijf: vijf kansen die veel bedrijven laten liggen
Google Mijn Bedrijf is de Gouden Gids van Google. Voor de jongere lezers: de Gouden Gids was een vuistdik telefoonboek voor bedrijven, die in vroegere tijden elk jaar door de postbode, toen nog in vaste dienst, met veel moeite door de brievenbus gewurmd werd. Als dan bijvoorbeeld je CV-ketel kuren had en je de loodgieter nodig had, dan pakte je de Gouden Gids erbij om het telefoonnummer op te zoeken. Er is veel veranderd. Vandaag de dag zoek je op je smartphone, met Google, en dan laat Google je het telefoonnummer zien en kun je direct bellen. Voor bedrijven is het daarom belangrijk dat je je Google Mijn Bedrijf-pagina goed en volledig invult. Hier wordt ook vaak de tijd voor genomen, maar als dit eenmaal gebeurd is, dan wordt die bedrijfspagina vaak vergeten. Hierdoor blijven belangrijke mogelijkheden liggen, want Google Mijn Bedrijf is continu in ontwikkeling.
Afspraken maken
Voor verschillende soorten bedrijven, zoals restaurants, kun je sinds augustus 2017 op je bedrijfspagina een link toevoegen om een afspraak te maken of reservering te plaatsen. Ook kun je een link op je Google Mijn Bedrijf-pagina plaatsen, waarmee klanten direct een bestelling kunnen plaatsen. Ook kunnen restaurants een link plaatsen naar het menu, zodat potentiële klanten direct het menu kunnen bekijken.
Gebruik Google Posts
Gebruik je je website voor de promotie van acties, evenementen of aanbiedingen? Gebruik dan Google Posts om deze extra onder de aandacht te brengen. In Google Posts kun je namelijk een bericht maken dat bij het Kennisvenster van je bedrijf verschijnt. Als bezoekers dit Kennisvenster zien, dan zien ze via een Google Post ook jouw actie, evenement of aanbieding. Het bedrijf PatientPop zag door het gebruik van Google Posts het aantal boekingen met maar liefst 11 procent stijgen. Sinds kort kunnen lokale bedrijven ook video’s plaatsen via Google Posts en zo kun je dus een promotie-video direct tonen aan mensen die zoeken op je bedrijfsnaam.
Beantwoord vragen
Als je in Google naar een bepaald bedrijf zoekt, dan zal je momenteel onderaan het Knowledge Panel de mogelijkheid vinden om een vraag te stellen (hiervoor moet je wel ingelogd zijn met een Google-account). Als bedrijfseigenaar kun je instellen dat je een notificatie krijgt bij een vraag, zodat je snel kunt antwoorden.
Women on top
Vrouwen-emancipatie is een belangrijk onderwerp van discussie in de top van het bedrijfsleven. Als je bedrijf onder vrouwelijk bestuur is, dan kun je dit via Google Mijn Bedrijf laten weten. Je kunt deze optie als bedrijfskenmerk toevoegen, waarna mensen dit als hoogtepunt op je Google Mijn Bedrijfspagina kunnen zien.
De menukaart
Restaurants kunnen niet alleen een link naar het menu op hun Google Mijn Bedrijfspagina plaatsen, ze kunnen sinds februari ook individuele gerechten toevoegen. Als restauranteigenaar kun je (be)zoekers informeren en verleiden door mooie gerechten op je Google Mijn Bedrijf-pagina te plaatsen.
Google Mijn Bedrijf-ontwikkelingen gaan door
Google Mijn Bedrijf biedt kansen om je bedrijf, producten en diensten te promoten bij potentiële klanten. Zo onderscheid je je van de concurrentie. De ontwikkelingen staan verre van stil. Zo kunnen bedrijven in de VS al chatten met (potentiële) klanten via Google Mijn Bedrijf en ik verwacht dat deze optie ook voor Nederlandse bedrijven beschikbaar komt. Controleer geregeld Google Mijn Bedrijf voor nieuwe mogelijkheden en om te checken of de bedrijfspagina nog verbeterd kan worden. Zijn er nog nieuwe mogelijkheden die ik niet benoemd hebt? Laat het weten!
Mijn ervaring (B2B) met Google Posts is dat het valt of staat met het gericht kunnen inspelen op de achterliggende intentie van het zoekgedrag – op jouw bedrijfsnaam. GP wordt namelijk alleen getoond wanneer iemand op je bedrijfsnaam zoekt en dat doet men in de meeste gevallen met een specifiek doel. In B2B bijvoorbeeld: contact opnemen, offerte aanvragen, afspraak maken. Waarschijnlijk zijn dit de call-to-actions die ook op je homepage staan. Daarom vraag ik me af in hoeverre GP in een dergelijke situatie werkelijk iets toevoegt. In het voorbeeld van PatientPop werkte GP denk ik goed omdat de intentie van de gebruiker vrij specifiek was: het vinden van een bepaalde zorgaanbieder in de buurt (om een afspraak te maken). Ook wanneer je een aanbieding of trial kunt aanbieden m.b.t. jouw product of dienst, kan ik me voorstellen dat GP van waarde kan zijn. GP die niet zijn aangemerkt als Evenement worden overigens na 7 dagen door Google gedeactiveerd. De post moet je dan weer volledig opnieuw aanmaken.
Hallo Rick,
helemaal mee eens. Bedankt voor je waardevolle reactie.
Mijn advies: gebruik juist zo min mogelijk portals. Ik gebruik geen FB, geen Google bedrijf, geen telefoongids, geen linkedin en mijn eigen pagina staat altijd bovenaan, niet onder al die platformen, en he kunt gewoon direct bellen, geen probleem.
Er zit een bug in reactie formulier. na verzenden is ie weer gevuld met een nieuwe captcha. Dan probeer je opnieuw en opnieuw. En reageer je dus driedubbel. Dus: formulier wissen bij succesvolle indiening.
En volgens mij hoort email reminder standaard opt out te staan.
@Bert: Daar wordt aan gewerkt. Zelf blijf ik inderdaad een gevuld formulier zien, maar is de geplaatste comment ook zichtbaar. Verschil tussen jou en mij is dat ik wel ben ingelogd via een Marketingfacts-account en jij niet. Reminder: kijken we ook even naar.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!