Blokker: hoe het imperium de familie ontglipt
Op Marketingfacts delen NIMA Register Marketeers hun mening over vakliteratuur. Welke boeken zijn interessant of relevant en wat vinden ervaren marketingprofessionals ervan? We recenseren de meest uiteenlopende marketing-gerelateerde boeken. Deze keer: ‘Blokker – Hoe het imperium de familie ontglipt’ van Teri van der Heijden en Barbara Rijlaarsdam.
Deze recensie werd geschreven door Eric van Arendonk, Register Marketeer en adviseur voor marketing, strategie en managementvraagstukken bij Florpartners BV. Hij is tevens medeauteur van ‘Neuromarketing’ en docent Marketing bij SRM.
Zelden kwam er nieuws uit het gesloten bolwerk van Blokker. Hoe het bij Blokker reilde en zeilde, was altijd maar gissen. Nu ligt er een knap staaltje van onderzoeksjournalistiek op tafel. Hoe is het dit concern eigenlijk vergaan? De opbloei tot bijna drieduizend retailvestigingen in diverse landen. Een familiebedrijf pur sang. Strak geleid door een man die eigenlijk niet van wijken wist en te weinig naar voren keek, ook met betrekking tot zijn eigen opvolging.
De auteurs geven de geschiedenis op een boeiende wijze weer. De karakters van de sleutelfiguren worden dusdanig neergezet, dat je hun beslissingen van tevoren kunt voorspellen. Dit versnelt het leestempo, omdat het de spanning vergroot – ondanks dat je het plot al weet. Die is inmiddels bekend.
“Er is gevaren op de koers van gisteren”
Blokker is een echt voorbeeld van een organisatie die wars is van alles wat met marketing te maken heeft. Toch zijn het bij Blokker wel goede ondernemers, die slim acteren om de kansen in de markt te grijpen en te benutten. Het gebrek aan marketing maakt dat ze veranderingen in de markt naar hun eigen hand vertalen en alle signalen die het tegendeel aantonen, in de wind slaan. Je leest duidelijk dat er gevaren is op de koers van gisteren. Dat ze niet in staat zijn om op te merken dat de wind gedraaid is en dat de huidige koers niet meer dezelfde resultaten zal opleveren. Zodra de signalen omslaan in verlies, is het eigenlijk al te laat en is het achterstallig onderhoud te groot.
De auteurs laten prachtig zien dat een koerswijziging meer is dan richting wijzen. De cultuur van een organisatie verander je niet even zomaar. Zeker niet als er meerdere kapiteins op het schip rondlopen.
“De cultuur van een organisatie verander je niet even zomaar”
Dit boek is een aanrader voor ondernemers die eigenlijk vinden dat ze marketing niet nodig hebben, omdat ze wat ze tot nu toe bereikten ook zonder marketing hebben bereikt. De verstandige lezer haalt uit dit boek het verschil tussen de ondernemer en de marketeer. Je hebt beide nodig om blijvend succesvol te zijn.
Blokker – Hoe het imperium de familie ontglipt
Auteur: Teri van der Heijden en Barbara Rijlaarsdam
Uitgever: Ambo/Anthos Uitgevers
ISBN: 978 90 2634 1205
Eerste druk: 2018
Kernwoorden: retail, ondernemen, familiebedrijf, biografie, ondernemingsbiografie