Je bekijkt een artikel van

Blokker: hoe het imperium de familie ontglipt

20 juni 2018, 13:00

Op Marketingfacts delen NIMA Register Marketeers hun mening over vakliteratuur. Welke boeken zijn interessant of relevant en wat vinden ervaren marketingprofessionals ervan? We recenseren de meest uiteenlopende marketing-gerelateerde boeken. Deze keer: ‘Blokker – Hoe het imperium de familie ontglipt’ van Teri van der Heijden en Barbara Rijlaarsdam.

Deze recensie werd geschreven door Eric van Arendonk, Register Marketeer en adviseur voor marketing, strategie en managementvraagstukken bij Florpartners BV. Hij is tevens medeauteur van ‘Neuromarketing’ en docent Marketing bij SRM.

Zelden kwam er nieuws uit het gesloten bolwerk van Blokker. Hoe het bij Blokker reilde en zeilde, was altijd maar gissen. Nu ligt er een knap staaltje van onderzoeksjournalistiek op tafel. Hoe is het dit concern eigenlijk vergaan? De opbloei tot bijna drieduizend retailvestigingen in diverse landen. Een familiebedrijf pur sang. Strak geleid door een man die eigenlijk niet van wijken wist en te weinig naar voren keek, ook met betrekking tot zijn eigen opvolging.

De auteurs geven de geschiedenis op een boeiende wijze weer. De karakters van de sleutelfiguren worden dusdanig neergezet, dat je hun beslissingen van tevoren kunt voorspellen. Dit versnelt het leestempo, omdat het de spanning vergroot – ondanks dat je het plot al weet. Die is inmiddels bekend.

“Er is gevaren op de koers van gisteren”

Blokker is een echt voorbeeld van een organisatie die wars is van alles wat met marketing te maken heeft. Toch zijn het bij Blokker wel goede ondernemers, die slim acteren om de kansen in de markt te grijpen en te benutten. Het gebrek aan marketing maakt dat ze veranderingen in de markt naar hun eigen hand vertalen en alle signalen die het tegendeel aantonen, in de wind slaan. Je leest duidelijk dat er gevaren is op de koers van gisteren. Dat ze niet in staat zijn om op te merken dat de wind gedraaid is en dat de huidige koers niet meer dezelfde resultaten zal opleveren. Zodra de signalen omslaan in verlies, is het eigenlijk al te laat en is het achterstallig onderhoud te groot.

De auteurs laten prachtig zien dat een koerswijziging meer is dan richting wijzen. De cultuur van een organisatie verander je niet even zomaar. Zeker niet als er meerdere kapiteins op het schip rondlopen.

“De cultuur van een organisatie verander je niet even zomaar”

Dit boek is een aanrader voor ondernemers die eigenlijk vinden dat ze marketing niet nodig hebben, omdat ze wat ze tot nu toe bereikten ook zonder marketing hebben bereikt. De verstandige lezer haalt uit dit boek het verschil tussen de ondernemer en de marketeer. Je hebt beide nodig om blijvend succesvol te zijn.

Blokker – Hoe het imperium de familie ontglipt

Auteur: Teri van der Heijden en Barbara Rijlaarsdam

Uitgever: Ambo/Anthos Uitgevers

ISBN: 978 90 2634 1205

Eerste druk: 2018

Kernwoorden: retail, ondernemen, familiebedrijf, biografie, ondernemingsbiografie

In Nederland zijn ongeveer 130 mensen Register Marketeer. Een aantal van hen blogt (via Marketingfacts en NIMA.nl) over ontwikkelingen in marketing, events over strategische marketing en post ook recensies over marketingliteratuur. De titel NIMA Register Marketeer is een Europees kwaliteitskeurmerk voor topmarketeers. De titel is in 1992 in het leven geroepen en om gecertificeerd te kunnen worden als RM, met het bijbehorende recht de titel te mogen voeren, moet je als marketeer aan een aantal eisen voldoen. Ze zijn werkzaam op strategisch marketingniveau en moeten hun kennis en ervaring jaarlijks te actualiseren. Elke vijf jaar worden Register Marketeers opnieuw beoordeeld. Voor strategen in marketing zijn de officiële titel en de certificering van grote waarde. Zowel voor binnenlandse als buitenlandse bedrijven staat de titel Register Marketeer garant voor zeer brede en actuele kennis en ervaring op strategisch marketingniveau. Meer weten over NIMA Register Marketeers?

COMMUNITY
Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!