De strategie van Reclamebureau van het Jaar TBWA\Neboko
TBWANeboko, het reclamebureau van onder andere Albert Heijn, Adidas en McDonald’s, werd recentelijk bekroond tot Bureau van het Jaar. Susanne van Nierop in gesprek met Chief Creative Officer van TBWANeboko: Darre van Dijk.
Darre van Dijk is sinds 2016 CCO van TBWANeboko. Bovendien maakt hij deel uit van TBWA’s global creative board en is hij ook creatief verantwoordelijk voor Europa. Voorheen was Van Dijk tien jaar lang de creatieve leider van Ogilvy & Mather Amsterdam. Hij won in zijn carrière bijna tweehonderd awards.
Bureau van het Jaar
De bekroning was een zeer waardevolle prijs voor het bureau en voor Van Dijk persoonlijk. “TBWANeboko was altijd al een commercieel, goed geoliede machine met een gezonde ondernemersmentaliteit. Dat ondernemerschap zit in de groep en wordt overgebracht naar jonge mensen, die daardoor ook bezig zijn met ondernemen. De verandering van de afgelopen jaren bij ons bureau zit hem in het geven van ruimte aan talent. Die verandering is voelbaar in het werk, en in de mentaliteit en cultuur van het bureau. Ik denk dat dit opgepikt is door de jury van de SAN Accenten, en reden was om ons te belonen met de titel Bureau van het Jaar”, aldus Van Dijk.
“Een campagne is een platform dat doorgaat in de winkels en in content”
“We hebben iets aangejaagd waardoor we veel meer een ‘makers’bureau zijn geworden met nieuwe, jongere creatieven, die niks liever doen dan veel maken. Ik ben zelf ook een maker en wil altijd bezig zijn. Daardoor ben ik geen typisch creatief leider. Ik vind dit de allermooiste tijd om in te leven en werken, omdat je gedwongen wordt om nóg creatiever te zijn.”
Campagne als platform
“We doen waar we goed in zijn. Een campagne is groter dan de reclame die je ziet op televisie. Het is eigenlijk een platform, dat doorgaat in de winkels en in content. Wij creatieven laten ons niet leiden door een pitch. Een leuk idee wordt pas goed als het voor iemand relevant is. Ik wil dat creatieven hierover nadenken. Voor wie maak je het en hoe komt het bij die persoon terecht? Kijk daarbij naar je eigen consumptie van media. Campagne voeren is targeted advertising via alle middelen. Alle kleine niche categorieën en disciplines bouwen uiteindelijk samen naar een campagne.”
Ik ben zeer blij met het AH voetbalalbum. Als ik het goed heb heeft uw bureau het ontwerp voor dit verzamelboek gedaan. Als u volgend jaar weer zo’n verzamelboek maakt kunt u de kaders waar de plaatjes ingeplakt moeten worden niet wat kleiner maken. Het gebeurt nu nog al eens dat, hoe secuur je ook probeert, de stippellijntjes onder het plakplaatje uitkomen. Alvast hartelijk dank.
Ja Darre,
Regel jij dat?
Grappig maar ook stom dat niemand heeft gezien dat de deksels van de garnalen en surimicrab in de reclame van ah zijn verwisseld. Kijkt er dan echt niemand van jullie voordat de reclame vrijgegeven wordt?
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!