Viral Friday 40/2018: poepende meisjes, groeien met iPhone XS en stemmen met Burger King

5 oktober 2018, 09:50

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Met deze week Burger King, Apple, Björn Borg, Samsung en #GirlsDoPoop.

Burger King: Blank Whopper

2.733 views

In heel veel landen is het moeilijk om mensen naar de stembus te leiden, en dat geldt ook zeker voor Brazilië. Als mensen al gaan stemmen dan kiezen ze vaak “blanco/null” in plaats van een kandidaat. Burger King probeert de mensen in Brazilië bewust te maken wat er gebeurt als zij blanco kiezen. Dit doen ze heel beeldend en op een simpele manier door mensen een “blanco” burger te geven. Men krijgt dus geen burger die zij zelf hebben gekozen, maar een burger die door anderen wordt samengesteld. De resultaten, zoals je je misschien kunt voorstellen uit de boodschap van de stunt, zijn verre van verleidelijk. Met deze video wil Burger King het belang van stemmen voor een kandidaat duidelijk maken. Zodra iemand “blanco” stemt, komen er keuzes in handen van personen te liggen die zij niet kennen, en dus wellicht niet het gewenste resultaat geven. Een eye-opener voor velen in Brazilië!

#GirlsDoPoop: Spoken Word

1.456.142 views

De video is gemaakt voor een campagne genaamd #girlsdopoop. Volgens de makers van deze video is het in de samenleving een taboe dat vrouwen ook poepen. Een onderwerp dat vaak moeilijk bespreekbaar is. Vijf jaar geleden gingen de makers al viral met de video “Girls do not poop”. Deze keer gaan ze een stap verder en gooien ze alle remmen los. Vrouwen poepen ook, en daar kan zelfs een interessant gedicht over gemaakt worden. Het is tijd om de schande te dumpen! Een weekje geleden gepubliceerd en nu al goed voor ruim 1,4 miljoen views.

Apple: Growth Spurt

7.581.347 views

IPhone heeft met de nieuwe modellen iPhone XS en iPhone XS MAX een enorme groei gemaakt. Letterlijk. Het grootste retina display ooit op de IPhone. Met een groot scherm zoals deze heeft men de mogelijkheid om de grote dingen in het leven te vieren en te delen met iedereen. In deze video wordt alles wat in contact komt met de IPhone groter, om nog maar eens te benadrukken wat de kwaliteit van de nieuwste modellen is. Een creatieve video, goed voor ruim 7,5 miljoen views.

Björn Borg: Exerhighs

3.525 views

We weten allemaal dat sporten heel goed voor ons is, zowel voor lichaam en geest. Wat veel mensen niet weten is het effect van sporten op onze hersenen. Bij het sporten komen stoffen in de hersenen vrij die hetzelfde effect hebben als de meeste “happy” drugs. Björn Borg heeft voor deze campagne een winkel geopend in Amsterdam waar mensen drugs kunnen inleveren in ruil voor sportkleding. Hiermee wil het merk duidelijk maken dat drugs niet nodig is voor bepaalde effecten op het lichaam, dat sporten hier een beter alternatief voor is met hetzelfde effect. Een gewaagd maar zeer interessant project, met een maatschappelijk verantwoord tintje. Wij zijn voor!

Samsung Galaxy: Level Up

664.316 views

Niet alleen sporten in real life, maar ook E-sports worden steeds meer erkent als topsport. In deze video is een meisje te zien die droomt van een carrière in E-sports. Het lukt haar om deze droom te verwezenlijken, steeds een stapje hoger naar de top. Op een creatieve manier laat Samsung in deze video zien dat zij de juiste producten in huis heeft voor het gamen. In een paar dagen tijd al goed voor ruim 600.000 views.

Daphne Awad
Campaign Executive bij Mindshare

Campagne-executive bij Mindshare en verantwoordelijk voor de wekelijkse rubriek Viral Friday op Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!