Vol inzetten op de feestdagen: een must of onbegonnen werk
De concurrentiestrijd om aandacht van de consument is in aanloop naar de feestdagen moordend. Zo zijn de mediabudgetten fors en is de kwaliteit van content hoog. Zie dan maar eens op te vallen. Wat moet je als marketeer dan doen met de feestdagen? En hoe doe je dat?
Natuurlijk volstaat een algemeen antwoord niet. Want het antwoord is sterk afhankelijk van jouw merk, product, doel en doelgroep en budget – om een aantal dingen te noemen. Zes handige inzichten die kunnen helpen bij het maken van een slimme keuze.
1. Nederlanders kopen steeds vroeger in het seizoen hun cadeaus
Waar de cadeaus voorheen pas in november en december werden ingeslagen, gebeurt dit tegenwoordig al veel eerder in het jaar. De Nederlandse consument start in september al met de jacht naar een geschikt sinterklaas- of kerstcadeaus. Er zijn relatief weinig merken die al zo vroeg in het jaar met een campagne komen die gericht is op de feestdagen. Een mooie kans om eerder in het seizoen relevant te zijn én op te vallen.
2. Black Friday is definitief in Nederland geland
Hoewel wij in Nederland geen Thanksgiving vieren, is Black Friday flink in opmars. Afgelopen jaar zorgde Black Friday in Nederland voor verkooprecords. Zo ging Bol.com al snel de drukste dag, normaliter de dag vóór kerst, voorbij met Black Friday. En niet alleen Black Friday wint terrein in Nederland: ook Singles Day en Cyber Monday worden hier in rap tempo gemeengoed.
“Rondom Black Friday wordt nog weinig bijzondere content gemaakt”
Black Friday is vooralsnog vooral gericht op platte aanbiedingen. Rondom dit overgewaaide shopfenomeen wordt nog weinig bijzondere content gemaakt. Met rake en originele content kunnen merken zich in Nederland dus nog goed onderscheiden zonder een al te grote concurrentiestrijd.
3. Kerst draait om emotie
Emotie is de ultieme factor die bijdraagt aan merkvoorkeur en koopintentie. Misschien is dit niet het meest verrassende inzicht, maar wel een hele belangrijke. De feestmaanden draaien om emotie. Bij de gedachte aan kerst krijgt bijna de helft van de Nederlanders een ronduit gelukzalig gevoel: gezellig samenzijn en een moment voor bezinning. De impact van emotie in (social) campagnes is groot. Merkvoorkeur en koopintentie worden sterk beïnvloed door de emotie die geassocieerd wordt met de campagnecontent. En juist de feestdagen bieden merken de ultieme gelegenheid om vol in te zetten op content die mensen écht raakt. De kunst is om spot-on te zijn, door de juiste doelgroepinzichten te koppelen aan relevante merkwaarden.
Ruim 75 procent van de beroepsbevolking wil vrij zijn tijdens de feestdagen en Kerst vieren met familie. Maar voor sommigen gaat het werk gewoon door. Bosch gaf in 2017 met een video aandacht aan mensen die hierdoor Kerst thuis moesten missen: in een video van twee minuten is te zien hoe brandweerman Andras wordt verrast. Samen met zijn gezin organiseert Bosch voor hem een vervroegde Kerst.
4. Eindejaarsstress is een serieus fenomeen
Hoewel de feestmaanden staan voor gezelligheid, liefde en samenzijn, brengt deze periode voor veel mensen ook stress met zich mee. De werkmaand is kort, de werkdruk vaak hoog dankzij deadlines en eindejaarsrapportages. Thuis moet alles in kannen en kruiken zijn. Voor een kwart van de Nederlanders voelt Kerst toch een beetje geforceerd. Er worden culinaire hoogstandjes verwacht en verrassende cadeautjes: de lat wordt hoog gelegd. De vermoeidheid slaat toe en het grauwe weer helpt dan ook niet mee.
“Het fenomeen eindejaarsstress zorgt voor een hele andere invalshoek”
Deze combinatie zorgt bij een hoop mensen voor eindejaarsstress. Dit is een inzicht dat kan leiden tot een heel andere invalshoek om jouw doelgroep te bedienen met relevante content. Door de doelgroep te ontzorgen bijvoorbeeld, zoals Albert Heijn deed met de Allerhande Kersthulp.
5. Consumenten weten influencers juist nu te vinden
Het gebruik van social neemt flink toe richting de kerstdagen. Dit is ook terug te zien in de engagementcijfers van influencers. Deze liggen 12 procent hoger in vergelijking met de rest van het jaar. Consumenten weten influencers juist rond de feestdagen te vinden voor inspiratie. Samenwerken met een influencer tijdens de drukke periode vol concurrentie, kan dus extra lonen.
6. Januari staat in het teken van goede voornemens
Terwijl de meeste merken pieken met hun content en mediabudget in aanloop van de feestdagen, is januari relatief rustig. Een mooie kans om met minder budget op te vallen. De feestdagen gaan naadloos over in de goede voornemens. Meer sporten, gezonder eten, stoppen met roken, meer slapen. Tegelijkertijd laat 48 procent van de consumenten de goede voornemens in januari al varen. Een mooie kans om consumenten door middel van sympathieke content te helpen met het behalen van hun goede voornemens!