Iedereen zijn eigen butler met een spraakgestuurd internet

22 november 2018, 10:00

Het huidige internet heeft zijn beste tijd gehad. Deze versie is op. We staan op de drempel van de volgende grote verandering: een spraakgestuurd internet gaat uitkomst bieden en het zal online marketing zoals we dat vandaag kennen, compleet wegvagen. Je klant via authentieke en zogenaamde relevante content de salesfunnel inlokken? Dat wordt iets van vroeger.

Gister zaten we samen op de bank. De tachtigjarige vroeg Siri via zijn iPad om de correcte uitspraak van Cassis. Was het nu Cassie of Cassis? Siri moest het antwoord schuldig blijven (ik had de indruk dat Siri de vraag niet goed begreep). De genialiteit van de internetbedrijven heeft ervoor gezorgd dat de ontwikkelde technologie door iedereen met speels gemak gebruikt kan worden. Of je nu tachtig bent of acht, de interface is zo intuïtief dat je er snel mee aan de slag kan. Met ontzagwekkende gevolgen: miljarden mensen zijn elke dag in de weer met apparaten die verbonden zijn met het internet.

We staan op de drempel van de volgende grote verandering.

De Siri’s van deze wereld gaan ons helpen. Spraakgestuurde hulp doet zijn intrede. “Siri, ik wil goede wifi” en binnen vijf minuten heb je een paar aanbiedingen voor je neus van iets of iemand die dat kan oplossen. Of nog beter, het wordt gewoon opgelost, zonder dat je er iets van merkt. Eerlijk gezegd denk ik dat we snakken naar een volgende generatie internet, want deze versie is op. Hoewel qua verspreiding een groot succes, heeft dit internet ervoor gezorgd dat we van een service-maatschappij – waar mensen tegen betaling ontzorgen – zijn veranderd in een doe-het-zelf-maatschappij.

“Onder het mom van vernieuwing, het nieuwe cool, is een systeem van armoede geïntroduceerd”

Het is één van de grootste prestaties van de service-industrie. Onder het mom van vernieuwing, het nieuwe cool, is een systeem van armoede geïntroduceerd. Je wordt niet meer geholpen, je moet het zelf maar uitzoeken. Om je beter te helpen worden alle servicepunten uit de samenleving gesloopt. Om de klant beter te helpen krijg je niemand meer aan de telefoon, om je beter te helpen mag je alles zelf doen.

Het betekent niet meer en niet minder dan dat je elke week uren kwijt bent aan het up-to-date houden van al het gebruiksgemak. Dat je uren per week samen met Google zoekt naar het meeste voordeel. Bij alles wat we consumeren wordt immers de hulp ingeroepen van Google. De online transparantie heeft ervoor gezorgd dat alles steeds goedkoper wordt. Misschien fijn voor de klant die de kosten van zijn eigen Google-zoek-uren niet rekent, maar of het internet in zijn huidige vorm een werkelijke verbetering van de kwaliteit van leven heeft gerealiseerd, is op zijn minst twijfelachtig.

De schaduwkant van het huidige internet is er één van armoede.

Je moet tweeverdiener zijn om financieel alles een beetje in de lucht te houden. Het resultaat is dat we weinig quality time overhouden. De tijd die je dan over houdt kun je samen met Google en je smartphone besteden aan het zelf online alles op orde houden. Zo bezien staat de klant inderdaad centraal, maar misschien een beetje anders dan de klant zou willen. Armoede is immers alles zelf doen, rijkdom is dat een ander je helpt, zodat je de vrijgekomen tijd kunt besteden aan belangrijkere zaken dan consumeren.

“De klant staat inderdaad centraal, maar misschien een beetje anders dan de klant zou willen”

In dat licht kan een spraakgestuurd internet uitkomst bieden. Ik heb niet zoveel op met het voorspellen van de toekomst, maar je kan op je klompen aanvoelen dat dit internet zijn langste tijd heeft gehad.

We willen een frictieloze beleving. Boodschappen doen zonder de hassle van de rijen en het afrekenen. Niet al die tijd doorbrengen met Google om dan ergens terecht te komen in een salesfunnel. Een spraakgestuurd internet zal online marketing zoals we dat vandaag kennen, compleet wegvagen. Dat je iets deed met hoger scoren op Google of de funnel, zal voor de komende generatie marketeers hetzelfde in de oren klinken als werken met loodzetsel. Dat je via authentieke en de zogenaamde relevante content een klant de salesfunnel inlokt, wordt iets van vroeger. Met een spraakgestuurd internet heeft iedereen zijn eigen butler. Ik kan niet wachten.

Tadek Solarz
Directeur/DGA bij CMG Nederland

Practice what you preach, de combinatie van adviseren en zelf ondernemen is voor mij ideaal. De lessen die ik leer breng ik dagelijks in de praktijk als directeur/DGA van de Creative Marketing Group Nederland. Opdrachtgevers werken samen met CMG Nederland aan het versterken van marktposities. Zes bedrijven, één aanspreekpunt. De belangrijkste marketingdisciplines verenigd in een groep. CMG werkt aan oplossingen die zich bewegen op het snijvlak van marketing, communicatie en internet-technologie. Met een man of honderd goed voor een top twintig positie in Nederland. Marketing is mijn speelveld met een voorliefde voor business-development, positionering, retail, merkontwikkeling en design. Ik help marketeers met hun positioneringsvraagstukken, marcom-strategie en merkbeleid. Verwacht van mij geen instant oplossingen. Als het gaat om een gesprek over de inhoud kun je me altijd bellen. Een mailtje sturen kan natuurlijk ook, tadek@solarz.nl omdat ik van simpel houd. CMG Nederland wordt gevormd door DWVTS marketingadviseurs, WEDA/BigID, Crossover Consultancy, Coolminds Virtual reality & internet, Network Operations en Kweekvijver Noord.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!