ReclameReview: BinckBank promoot onafhankelijkheid
BinckBank wil dat je samen met hen investeert in je meest waardevolle bezit: je onafhankelijkheid. Daarvoor is samen met XXS Amsterdam een campagne ontwikkeld, die sinds augustus loopt. Hoog tijd voor een onafhankelijk oordeel.
Credits
Bureau: XXS Amsterdam
Strategy Director: Michael Van den Brande
Creative Director: John de Vries
Concept: John de Vries, René Verbong, René Verhagen, Saskia Meijer
Creatie: John de Vries, Basha de Bruijn
Account: Ward Enckhof, Lisa Been, Max de Vries, Willemijn Reuvers
Productie XXS: Marcel Ossendrijver
Productiemaatschappij: Pink Rabbit
Regisseur: Basha de Bruijn
Productie: Mireille Lampe
D.O.P.: Gabor Deak
Production Design: Rikke Jelier
Fotografie: Balázs Glódi
Edit: Martin Heijgelaar – MRTN
Muziek: Jorrit Kleijnen & Alexander Reumers
Geluid: Evelien Geluid / Hunfeld Sound
Grading: Barry Clarke – Captcha
Online: Tim van Paassen, Koen van Someren Gréve – The Compound
In samenwerking met: Fabrique, Nieuwe Koffie, Vizeum
Verantwoordelijk bij BinckBank: Bas Brinkman, Carolien Van Pesch, Daniël Oosterwaal, Volmer Schellens, Lidy Oudejans, Jantien Kerckhaert
Doelstelling
Kijkers inspireren om aan hun financiële onafhankelijkheid te werken, samen met BinckBank.
Uitwerking
Onafhankelijk zit in iedereen, aldus BinckBank. In deze commercial wil de beleggersbank kijkers op een sfeervolle manier meenemen naar een onafhankelijke toekomst. We zien inspirerende voorbeelden van mensen die onafhankelijk in het leven staan.
Oordeel
Toen ik deze commercial voor het eerst zag, dacht ik: “Waar heb ik nu eigenlijk naar gekeken?” Dat is duidelijk niet de vraag die je je doelgroep zichzelf wilt laten stellen. Natuurlijk mag je sfeer creëren en inspiratie bieden. Maar het moet wel ergens naartoe leiden. Wat is de oplossing? Waar ga je mijn leven mee verrijken? Op dat punt schiet deze campagne tekort, want ‘onafhankelijkheid’ is daarvoor een te vaag begrip.
“Waar ga je mijn leven mee verrijken?”
Op het einde zien we nog even heel snel in beeld waarvoor je eigenlijk terechtkunt bij BinckBank: beleggen, sparen en pensioen. Toegegeven, dat zijn allemaal dingen die uiteindelijk zouden kunnen leiden naar financiële onafhankelijkheid. Maar in de commercial zie ik vooral mensen die onafhankelijk gedrag vertonen dat niet direct met hun financiële situatie te maken heeft. Die link moet je als kijker dan zelf maar zien te leggen.
Deze commercial stamt alweer uit augustus, maar ik kwam hem opnieuw tegen dankzij Adformatie, waar onderzoeksbureau MeMo2 meet wat kijkers vinden van een commercial. Het oordeel over BinckBank was als volgt:
24 Procent is van mening dat de BinckBank-commercial een duidelijke boodschap bevat, 26 procent vindt de campagne onderscheidend en 37 procent van de kijkers vindt de uiting van de online beleggersbank leuk. 23 Procent van de respondenten geeft aan dat de commercial goed bij het merk past. Het uiteindelijke rapportcijfer is een 5,7.