ReclameReview: Apple Group FaceTime
Overal ter wereld zijn Elvis-imitators. Een echte community. Apple laat zien dat het niet meer uitmaakt waar je je bevindt, want via FaceTime kun je nu met een hele groep mensen tegelijk videobellen. Of een liedje zingen.
Credits
Creatie: Apple
Regisseur: Dougal Wilson (Furlined)
Doelstelling
Merkloyaliteit versterken en mensen met een concurrerende smartphone laten overstappen.
Uitwerking
Met een gezamenlijke uitvoering van het toepasselijke Elvis-nummer ‘There’s always me’ laten Elvis-imitators van over de hele wereld zien hoe Apple mensen samenbrengt door middel van groepsgesprekken via FaceTime.
Oordeel
Bij een ‘grootse’ commercial als deze, stel ik me altijd voor hoe het creatieve proces is verlopen. “We moeten iets met gevoel doen, zodat duidelijk wordt dat FaceTimen met een groep mensen écht bij elkaar brengt.” “Ja, maar niet te zoetsappig, dus geen gezinnetje op afstand of zoiets.” “Noem dan eens een community van mensen die verspreid zit over de hele wereld.” “Madonna-fans, voetbalfans, Marvel-fans, Elvis-fans….” “Ja, Elvis! Daar kunnen we wel iets mee.”
“De boodschap in ‘There’s always me’ past perfect bij de boodschap van de commercial”
Overigens had het ook best Madonna, ABBA, Prince, David Bowie, Bruce Springsteen of Michael Jackson kunnen zijn, vind ik. Maar de boodschap in het nummer ‘There’s always me’ past natuurlijk perfect bij de boodschap van de commercial. Daarom is dit een heel goede zet geweest. Ik vraag me alleen af of Elvis bekend genoeg is bij de jongere doelgroep. Maar waarschijnlijk is hij dankzij de overbekende trouwkapellen in Las Vegas zo in ons culturele onderbewustzijn belandt, dat vrijwel iedereen ter wereld weet wie Elvis was.
Volgens het begeleidend schrijven bij deze commercial kun je nu met 32 mensen tegelijk FaceTimen. Dat aantal zie ik nergens terug in de video. Waarschijnlijk omdat er niet veel mensen zullen zijn die daadwerkelijk met 32 andere iPhone-bezitters tegelijk zullen videobellen. In plaats daarvan is de boodschap ‘Group FaceTime on iPhone’. Dat vond ik in eerste instantie een te vaag begrip in vergelijking met dat aantal van 32. Maar eigenlijk maakt de commercial al helemaal duidelijk wat de eigenlijke boodschap is: je kunt je dichtbij anderen voelen, ook al zijn ze ver weg. Dan maakt dat aantal niet veel uit.
Als we uitgaan van ‘mensen met een concurrerende smartphone laten overstappen’ is dan niet het gevaar van de nadruk leggen op 32 dat mensen om zich heen gaan kijken en zich (misschien) realiseren dat veel vrienden een Samsung oid hebben. Waardoor je middels sociale bewijskracht ook maar een merk neemt die je vrienden het meeste hebben? Zeker nu die prijs voor Iphones zo hoog is opeens, ik hoor steeds meer mensen over Samsung namelijk.
Of als je eigenlijk maar 5 vrienden hebt relativeer je dat met 32 en dan kom je tot de conclusie dat je groepsfacetime voor/tot 32 personen toch niet nodig hebt omdat je maar een paar vrienden hebt.
Misschien is het te ver gezocht hoor.. De video lijkt me meer inspelen op het gevoel/plezier dat je kunt hebben van Facetimen met je vrienden die er door de video verbinding ook zogenaamd echt zijn.
De commercial is wel leuk bedacht en het zal Iphone gebruikers vast wel aanmoedigen om gebruik te maken van de functie. Of op z’n minst informeren dat het kan voor wie het nog niet wist. Dan is de doelstelling merkloyaliteit wel behaald.
Trouwens, ik heb nog nooit iemand gehoord over groepsfacetimen. En Whatsapp heeft de functie ook waardoor je niet gebonden bent aan een telefoonmerk.
@Chiel
Klopt, met WhatsApp en Messenger kan het ook, dus het is niet alleen voor iPhones.
Aan de andere kant is de term ‘FaceTimen’ zo sterk ingeburgerd dat het als overkoepelende naam wordt gebruikt, net als ‘Skypen’. Ik verwacht dat deze commercial inderdaad vooral bedoeld is om bestaande iPhone-bezitters wakker te schudden, zodat zij als ambassadeurs aan vrienden kunnen laten zien hoe dit werkt.
Wel wat vergezocht allemaal, maar je moet toch wat… 😉