Hoe e-mailmarketing kan bijdragen aan jouw SEO
We hebben de neiging om diverse marketing-campagnes als verschillende eilanden te zien, in plaats van dat ze elkaar versterken. En hoewel het beter is om één onderdeel goed aan te pakken, dan om met hagel op diverse onderdelen te schieten, zijn er diverse onderdelen van online marketing die elkaar juist kunnen versterken. Een mooi voorbeeld hiervan is de verhouding van e-mailmarketing tot SEO. Hoe kan e-mail jouw SEO versterken?
Extra traffic
Wanneer je op regelmatige basis interessante mails stuurt naar jouw mailinglist – denk aan nieuwe blogs, aanbiedingen of andersoortige aantrekkelijke content – kan dit voor een hoop extra traffic naar de website zorgen.
Als er iets is waar Google van houdt, dan is het een website die op eigen benen kan staan. Hoe ironisch eigenlijk ook: hoe minder je afhankelijk bent van Google, des te meer de zoekmachine je gaat waarderen. De mate waarin een website onafhankelijk van Google kan opereren, is voor de zoekmachine een teken dat het een grote partij is. Een indicatie kan het aantal direct visits zijn, maar ook traffic dat gegenereerd wordt via andere kanalen. Een goede e-mailmarketing campagne kan wekelijks voor duizenden extra bezoekers zorgen en zorgt dus voor een enorme boost van de autoriteit van de website. Goed dus voor je Google ranking.
Verhoogde on-site engagement
Google concentreert zich steeds meer op bezoekersgedrag. Hierbij kijkt de zoekmachine naar de de tevredenheid van bezoekers over de website of webshop. Een manier om dit uit te drukken is de on-site engagement.
Een groot voordeel van een e-mailmarketing campagne voor SEO, is dat je deze bezoekers al vooraf hebt gekwalificeerd en gesegmenteerd. Hierdoor kan je content op maat aanbieden, waarvan de kans groot is dat het de bezoeker enthousiasmeert. Doordat je content hebt die aansluit op de interesses of vragen, vergroot je de tijd die de bezoeker doorbrengt op je pagina en verlaag je de exit rate.
“Verhoogd engagement is een bijkomend voordeel voor je rankings in Google”
Natuurlijk is het niet de bedoeling om je dood te staren op SEO: een verhoogd engagement is slechts een bijkomend voordeel voor je rankings in Google. Het grootste voordeel is natuurlijk dat wanneer bezoekers meer tijd op je website doorbrengen, de kans ook groter is dat zij uiteindelijk een product of dienst afnemen.
Verhoogde click-through rate
Time on site en een lage exit rate en bounce rate zijn niet de enige vormen van bezoekersgedrag die Google meeneemt in de ranking-afwegingen. Een andere belangrijke factor is de click through rate van een website. Als een bezoeker veel doorklikt op jouw website, is dit voor Google een belangrijke indicatie dat jouw website wordt gewaardeerd. Toch zitten hier wat haken en ogen aan: wat bijvoorbeeld als de bezoeker vanaf de landingspagina direct doorklikt naar de contactpagina en het formulier invult? Ongeacht dat deze ranking factor van Google misschien niet 100 procent waterdicht is, valt er wel een hoop winst te behalen in het bevorderen van de CTR.
Wanneer je continu e-mailmarketingcampagnes opzet, ben je waarschijnlijk een meester in het genereren van clicks via de mails naar je website. Je hebt een enorm grote testgroep, waarbij je genoeg ruimte hebt om te experimenteren welke actie wel werkt en welke niet. Alhoewel buttons en andere call-to-actions in e-mailmarketing wellicht verschillen met die op een website, kun je in grote lijnen wel uitvinden wat werkt en wat niet. De bevindingen kun je vervolgens implementeren in de website om de CTR hierop te verhogen en ervoor te zorgen dat Google de website nóg meer waardeert.
Meer social shares
Ook social media spelen een grote rol in de manier waarop Google websites waardeert. De ouderwetse gedachte die heerst – meer likes, meer autoriteit – gaat niet helemaal op, maar er is zeker een correlatie tussen een verhoogde activiteit op social media en het makkelijker ranken in Google.
“Er is zeker een correlatie tussen een verhoogde activiteit op social media en het ranken in Google”
Het is dan ook zaak om fans en volgers aan te moedigen om content te delen op hun social media. Wanneer Google meer activiteit opmerkt via je sociale kanalen (meer bezoekers, shares, et cetera), zal dit een positieve uitwerking hebben op de manier waarop de zoekmachine je website indexeert.
Conclusie
Een goed ingerichte e-mailmarketing campagne kan een hoop voordelen hebben voor jouw SEO resultaten. Wanneer je je e-mailmarketing campagne goed hebt ingericht, kan dit daadwerkelijk zorgen voor een verbeterde ranking in Google. Zo genereer je extra traffic, verhoog je de on-site engagement, verhoog je de click through rate en kun je zorgen voor meer social shares.
Wanneer je het bereik van jouw website vergroot, en deze meer onder de aandacht brengt, zorg je naast een betere SEO, voor meer naamsbekendheid. Dit vergrote bereik en deze vergrote naamsbekendheid zorgen voor meer brand mentions, alsmede het genereren van waardevolle links en het bouwen van waardevolle samenwerkingen in het algemeen.
Met verbazing las ik de claims in dit artikel. Op het platform waarin ik in het SEO-panel zit, was dit niet door de keuring gekomen. Totaal geen onderbouwing van de invloed die klikken en betrokkenheid (laten we het lekker bij Nederlands houden 😉 ) hebben op je SEO, zeker als het vanuit mail komt.
Want: hoewel veel websites Google Analytics hebben draaien, zijn er ook websites die dat niet hebben. Hoe moet Google dan weten hoeveel klikken een website ontvangt en hoe het gedrag van de gebruiker is op de website? Zelf zegt Google data uit GA niet te gebruiken. We kunnen hier niet met zekerheid van zeggen of dat zo is, maar het feit dat niet alle websites GA hebben draaien geeft al aan waarom die data in ieder geval niet gebruikt kunnen worden.
Hoe moet Google verder het klikgedrag en gedrag op de website zien?
Wouter heeft het hierboven heel netjes geformuleerd, ik zou wat korter door de bocht zijn en zeggen dat dit ongefundeerde beweringen zijn die geen hout snijden.
Prima om te benoemen wat de voordelen van e-mailmarketing zijn, maar laten we het wel bij de feiten houden.
ik snap de boodschap wel. Neem de lessen over uit je emailmarketing campagne en pas ze toe op andere kanalen.
Bovendien: de onderstaande zinnen hoor ik hier niet vaak – ok het is geen exact science – maar ik sta er wel achter. Seo moet een onderdeel worden van de onderneming. De focus op andere kanalen kan je Seo verder helpen.
“hoe minder je afhankelijk bent van Google, des te meer de zoekmachine je gaat waarderen.”
“Dit zorgt voor meer brand mentions, alsmede het genereren van waardevolle links en het bouwen van waardevolle samenwerkingen in het algemeen.”
Dag Allen, hoewel dit commerciële artikel probeert om emailmarketingsoftware belangrijker te maken dan het is verbazen de reacties me toch wat.
Iedereen lijkt alleen maar te kijken naar Google Analytics maar laten we niet vergeten dat Google met Chrome simpelweg wel kan meten wat het gedrag op een website is. En zover ik weet is nooit ontkent dat ze deze informatie gebruiken.
Daarnaast heeft Google ook the monitoring engine waarmee ze gedragsdata verzamelen, verwerken en reken maar analyseren. Chrome speelt hierin waarschijnlijk een grote rol.
En hoewel er niet exacte duidelijkheid is over het gebruik van GA data is het eigenlijk raar als ze het niet gebruiken. Google gaat voor de beste gebruikservaring dus ook al hebben niet alle websites GA waarom zouden ze de data die wel beschikbaar is negeren?
Maar goed de beste manier om dit te achterhalen is om een test te doen. Misschien een idee om hier een gezamenlijke case van te maken om complete duidelijkheid te verschaffen.
Wat me dan wel tegenvalt is dat er na publicatie door de adverteerder geen enkele reactie wordt beantwoord. Dit terwijl engagement zo belangrijk is voor SEO en voor het effect van je geïnvesteerde advertentiebudget. Nu is het zonde van je marketingbudget.
Oeps. Zie net dat dit ik het mis had. Dit is geen gesponsorde content maar de sectie email wordt gesponsord door Copernica. Foutje van mijn kant. Hoop dat het mij vergeven is.
Niet reageren nog altijd zonde van de tijdsinvestering van de schrijver.
Hi allen!
Allereerst bedankt voor jullie uitgebreide reacties, waarin jullie duidelijk maken een hoop bezig te zijn met de materie. Ook vind ik het leuk dat er zulke uiteenlopende meningen zijn over de inhoud van mijn artikel. SEO blijft een vakgebied dat meer vragen dan antwoorden oproept, wat tevens ook de reden is dat mij het blijft fascineren en ik het leuk vindt om openlijk te filosoferen en mijn bevindingen uit het dagelijkse bezig zijn met de materie te delen in de vorm van een artikel. Ik wil jullie dan ook van harte aanmoedigen om jullie mening hierover los te blijven en met elkaar de discussie aan te gaan, zoals Simme reeds gedaan heeft 😉 Ik spring over een paar dagen weer in de discussie!
Tevens wil ik jullie op het hart drukken dat het in mijn eigen tijd geschreven artikel geheel losstaat van ‘Copernica Marketing Software’ 😉
Zoals niet iedere website Google Analytics gebruikt, gebruikt ook niet ieder persoon Google Chrome. Daarvoor is dus dezelfde beredenering van toepassing als voor Google Analytics.
Los daarvan heeft Wouter ook een enorm punt dat de betrokkenheid niet per se blijkt uit een langdurig bezoek van een website of bezoek van meerdere pagina’s. Wanneer je op een website komt om een bepaald artikel te lezen, zal je niet gauw doorklikken naar andere pagina’s zodra je hebt gelezen waarvoor je kwam. Dit is exact de reden waarom ik een enorme bouncerate heb op mijn website. Vind ik dat erg? Nee, ik weet dat er duizenden bezoekers per maand mijn blogs lezen en dat die dus meestal 1 blog per keer lezen en ik kan ze daar geen ongelijk in geven.
Kun je uit bezoekersgedrag conclusies trekken? Niet zomaar. Zoals Wouter ook al aangeeft, komt iemand misschien even snel bepaalde info scoren, vindt dat binnen een halve minuut en is dan weg. Is het dan een teleurstellend websitebezoek? Verre van. Het is juist een heel geslaagd websitebezoek.
Andersom kan ook iemand iets zoeken op een website, meerdere pagina’s bezoeken en het niet vinden en verlaat teleurgesteld de website. Dat kost dan laten we zeggen 3 minuten. Is een lange bezoekduur in dit geval een signaal van een goede website? Integendeel. Het bezoek heeft lang geduurd omdat de bezoeker maar niet kwam waar deze wilde zijn.
Waar Ferdi absoluut een punt heeft is dat we het pas zeker weten als we het testen. En dat is nu precies het punt waar de schoen wringt in dit artikel: er is nergens ook maar enig onderzoek dat onderbouwing biedt voor de beweringen die erin staan.
En dat is dus de reden waarom wij hier inhoudelijk op reageren.
Als redactie van Marketingfacts bieden wij ruimte voor uiteenlopende visies op marketing. (En nee, dit artikel is géén sponsored post.) Daarbij kan het ook wel eens verfrissend zijn als een blogger afwijkt van de gebaande paden. Kritiek op onze blogs is prima, maar hou het wel constructief. Daarnaast: wie het beter weet, is van harte welkom om zelf een gastblog in te sturen.
En wat SEO betreft: uiteraard doen we komende week verslag van de belangrijke conferentie Friends of Search. Speciaal voor diegenen die graag de diepte in willen met dit onderwerp.
@Jeroen Mirck: Afwijken van gebaande paden is wel wat anders dan beweringen doen die niet onderbouwd kunnen worden en waarvan zelfs makkelijk het tegendeel bewezen kan worden. Ik zou graag inhoudelijke reactie op de weersprekingen van Wouter/Stramark en mij zien. Tot nu toe blijft het namelijk angstvallig stil en is er geen enkel bewijs van de beweringen in het artikel.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!