Je contentkalender vullen? Kijk de kunst af van journalisten
Een contentkalender vol relevante blogs, video’s en andere inhoud die naadloos aansluit op de wants en needs van je doelgroep. Dat willen we allemaal. Hoe voorkom je inhoudsloze losse flodders, gekopieerde clickbaitcontent en afgezaagde blogs die alleen bestaan ter meerdere eer en glorie van je SEO-score en ‘omdat het moet’? Laat je inspireren door traditionele verhalenvertellers die dagelijks interessante, lezenswaardige artikelen de wereld in slingeren: journalisten!
Een toffe blog op woensdag, gevolgd door een nieuwsbericht op donderdag en op vrijdag kijk je nog even die allernieuwste video. Wanneer je iets, iemand of een merk leuk vindt, check je regelmatig of er verse content is. Een kalender waarin staat wat, wanneer, voor wie en in welke vorm of welk kanaal iets wordt gepubliceerd, is voor merken dan ook heel handig. Met een contentkalender houd je de vaart erin, heb je overzicht en post je consistent nieuwe verhalen. Of dat nu in beeld, video of tekst is. Klinkt alleen weinig spontaan en eerlijk gezegd is het dat natuurlijk ook.
Om je fans blijvend aan je te binden, is het echter belangrijk om vaak van jezelf te laten horen. Je wil dat natuurlijk wel op een merkwaardige manier doen en je wil content produceren met inhoud. Door leentjebuur te spelen bij ’traditionele’ media, zit je al snel op de goede weg voor killer content.
Raak je nooit uitgeschreven?
Stel je voor: tien artikelen per week. Soms wel vier verhalen per dag. Breaking politiek nieuws, human interestverhalen, economische reportages, sfeerverslagen, opiniestukken, cultuurrecensies: waar haal je al die inspiratie vandaan? Natuurlijk, soms ligt het nieuws letterlijk op straat, maar ook in de zomerperiode verwachten je lezers toch echt elke dag iets nieuws.
“Om je fans blijvend aan je te binden, is het belangrijk om vaak van jezelf te laten horen”
Een aantal jaar geleden kwam ik als journalist op een regioredactie terecht en het eerste wat mensen aan me vroegen was: “Op een gegeven moment raak je toch uitgeschreven?”. Niets was natuurlijk minder waar. Ik schreef me een ongeluk. Ook tijdens ‘slome’ weken. Maar we deden als redactie wél ons best om goede en interessante onderwerpen te genereren. Hoe? Door heel goed te luisteren naar onze lezers.
Tips voor creatieve invulling van je contentkalender
Als contentcreator doe ik dagelijks mijn voordeel met mijn journalistieke ervaring. Dat varieert van de juiste vragen kunnen stellen tijdens een briefing of interview, tot de grammatica-lessen van een ‘oude rot’ op de redactie. Toegegeven: een kalender, die hadden we daar niet. De nieuwsbusiness is razendsnel en met ook nog een calamiteitenpieper op zak die regelmatig prio 3 in je oren tettert, is het ondoenlijk om je aan een kalender te houden. Maar toch, wanneer het aankomt op het vullen van een contentkalender, kan ik nog steeds putten uit mijn vorige carrière. En, surprise, die tips deel ik graag!
Tip 1. Verdiep jezelf in je fans
Het allerbelangrijkste? Je kalender vullen met content die iets toevoegt. Je publiek krijgt dagelijks zoveel ‘verhalen’ toegeworpen via ontelbare kanalen, dat alleen berichten met waardevolle inhoud beklijven. Hoe je zorgt voor stukken met substantie? Leef je in je doelgroep in en ga op zoek naar verhalen met óf een hoge nieuwswaarde of een thema dat je publiek echt interesseert en waar ze wat aan kunnen hebben. Met andere woorden: leer je fans kennen. Wat vinden ze leuk, welke evenementen of momenten zijn voor hun belangrijk?
“Leer je fans kennen”
Een journalist gaat de straat op (of graaft op relevante accounts op social media), komt onder de mensen (of begeeft zich op de juiste social platformen) en is daar waar het gebeurt. Zo verzamelt hij ijzersterke verhalen en haakt hij in op belangrijke gebeurtenissen.
En, niet onbelangrijk: journalisten betrekken tegenwoordig ook data in hun onderzoek, dus dat doe jij ook. Wat wordt goed gelezen, welke onderwerpen slaan aan? Met Google Analytics heb je de sleutel tot succes. Zo kun je eenvoudig zien wat wel en niet werkt en je content daarop aanpassen. Dus, praat met of interview je volgers, verdiep je in de onderliggende data en zorg dat je je in hetzelfde circuit begeeft! Wedden dat je binnen no-time een lijst vol toffe onderwerpen hebt?
Tip 2. Een mooi verhaal? Follow-up!
Follow up! Als journalist hield ik ‘mijn’ onderwerpen nauwlettend in de gaten. Van een meerjarig bouwproject, tot een tiener die tot grote hoogten klom in sportief paaldansen (letterlijk en figuurlijk). Ik volgde ze op de voet. De lezers waren betrokken en op straat werd ik dan ook regelmatig aan mijn mouw getrokken met de vraag: ‘Hoe staat het daarmee?’.
Natuurlijk, als merk heb je misschien minder ‘nieuwswaardige’ onderwerpen te delen, maar desalniettemin valt er – naarmate de tijd verstrijkt – altijd wel wat nieuws te vertellen! Houd een lijstje bij van interessante, reeds verschenen, onderwerpen en nogmaals: check Analytics om te kijken wat precies de hot topics zijn. Streep je onderwerp niet af zodra je een blog of video erover hebt uitgeperst, maar kijk regelmatig of er ontwikkelingen zijn. Je fans vinden het leuk om te zien hoe iets zich ontvouwt en om op de hoogte te blijven. En jij? Jij vult meteen je contentkalender aan. Ook handig wanneer het komkommertijd is (ja, ook in de marketing en communicatie komt dat voor). Want zo heb je altijd tóch een mooi verhaal achter de hand.
Tip 3. Speel met invalshoeken
Heb je een tof thema dat aanslaat bij je volgers? Maak er allereerst cornerstone- of pillar-content van. Een overkoepelend en zeer informatief hoofdartikel waarin je verwijst naar gerelateerde onderwerpen. En zo’n artikel mag best meer dan drieduizend woorden bevatten. Google wordt gelukkig van zulke complete content en jij ook, als je vervolgens je SEO-score omhoog ziet schieten. Oké, in traditionele media zul je zelden een dergelijk artikel treffen, maar beschouw deze tip maar als een marketing-extraatje.
“Van te veel boodschappen en deelonderwerpen in één verhaal wordt niemand blij”
De les uit de krantenwereld die hierop aansluit? Belicht het onderwerp vervolgens vanuit verschillende invalshoeken en deel dat op. Als serie bijvoorbeeld. Of een reeks met afwisselend tekst en video. En, zet dat op steeds dezelfde dag en hetzelfde tijdstip online. Zo hebben je volgers, lezers, kijkers een vast moment om ‘bijgepraat’ te worden over een thema dat ze interessant vinden. Plus, doordat je een verhaal uit elkaar trekt, heb je de kans om per artikel nog dieper in te gaan op het onderwerp. Ook weer bonuspunten! Want van te veel boodschappen en deelonderwerpen in één verhaal wordt niemand blij.
Tip 4. Ga met elkaar om de tafel voor effectieve invulling
Maak tijd om na te denken over je content. Het liefst met een paar collega’s. Tuurlijk, de beste ideeën komen vaak onverwacht binnenvallen. De ervaring leert echter dat een goede sparring-sessie net zoveel waardevolle input oplevert. Creativiteit kun je namelijk wel degelijk aanwakkeren.
Bij ons op de redactie was het elke maandagochtend, anderhalf uur lang, vaste prik om te praten over alle mogelijke onderwerpen voor die week. Soms kwamen die ter plekke op tafel. Maar gedurende de week hield ik ook op een kladblok ideeën bij die oppopten. Die kon ik tijdens de vergadering tegen mijn collega’s aanhouden. Resoneert het met onze doelgroep? Kunnen we het onderwerp verfijnen? Kunnen we op het onderwerp voortborduren? Door met het team na te denken over de verhalen, kwamen we na het brainstormen goed beslagen ten ijs. Sterker nog, de outline voor de eerstvolgende editie stond dan eigenlijk al. Inclusief invalshoek, personen die we moesten bellen en ideeën voor de bijbehorende foto of video. Effectief!
Tip 5. Recycle je beste content
Verhalen uit de journalistiek hebben vaak een t.h.t., maar even zo vaak zijn het prachtige portretten of informatieve artikelen die nog jaren gedeeld kunnen worden. The New York Times herplaatst bijvoorbeeld regelmatig oudere artikelen die door de tijdgeest weer relevant zijn geworden. Disney werkt zelfs met een contentkalender waar 75 procent bestaat uit populaire bekende thema’s en de overige 25 procent uit experimentele nieuwe content. Dat legt het bedrijf geen windeieren. Met behulp van – issie weer – Analytics kun je je best presterende content identificeren en vervolgens opnieuw aanbieden wanneer het moment erom vraagt. Al dan niet met een iets andere inleiding of insteek.
“Luisteren, onderzoeken, data, interviewen, voortborduren, recappen, opknippen en vooral heel veel brainstormen”
Je kunt een dergelijk verhaal ook op diverse distributiekanalen in verschillende vormen aanbieden. Maak er bijvoorbeeld een vlog, video, podcast, infographic of andere vorm van. De content opdelen op je kanalen of in kleine hapjes aanbieden is ook effectief en zorgt ook voor een mooie, gevarieerde contentkalender.
Waardevolle inhoud door te luisteren en te brainstormen
Luisteren, onderzoeken, data, interviewen, voortborduren, recappen, opknippen en vooral heel veel brainstormen. Zo kom je tot waardevolle inhoud. En door alles in een kalender te gieten heb je naast een glashelder overzicht ook nog eens extra houvast voor de komende maanden en jaren. Wat is er al gedaan? Waar zou je op kunnen terugblikken? Welke content kan bijgewerkt worden met nieuwe inzichten? Waar zou je een nieuwe invalshoek voor kunnen bedenken? Ook handig als je met een groter contentteam werkt. Je weet zo precies waar je collega’s mee bezig zijn (geweest). Je ziet meteen wat op welk moment gepland staat, waardoor je thema’s beter kunt verdelen. En je loopt ook niet meer het risico dat er tien blogs of video’s op dezelfde dag live gaan.
Hoe je zo’n kalender vervolgens praktisch in gebruik neemt met je team of marketingafdeling, daar kom ik in een volgend blog op terug.