Podcast: nieuwe Microsoft HoloLens maakt marketing avontuurlijk
Vijf merken die succesvol met augmented reality aan de slag gingen
Vorige week zondag presenteerde Microsoft de HoloLens 2, een bril waarmee je een holografische piano in je woonkamer zet en kunt bespelen. De nieuwe bril herkent je handen, waarmee je op virtuele knoppen kunt drukken en scenario’s activeert. Je kunt 3D-objecten vastpakken en verplaatsen. De scheidslijn tussen bezit en een projectie, tussen echt en nep vervaagt. Augmented reality is inmiddels meer dan een leuke gimmick. Wat betekent deze technologische ontwikkeling voor marketeers?
Daniëlle ter Haar van Pink Unicorn adviseert bedrijven over de inzet van Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR) en Mixed Reality (MR) voor hun bedrijfsprocessen. Ze bespreekt in de podcast Play vijf voorbeelden van merken die VR, AR en MR toepasten voor klanten. Klantbeleving in optima forma: van de slimme app IKEA Place waarmee je meubels uitprobeert in je eigen woonkamer, tot aan de nieuwe AR-cloud Spatial, om samen te bouwen.
1. Virtuele ontwerpruimte: Spatial
Ontwikkelaars, marketeers en klanten die samenwerken aan nieuwe producten in een virtuele ruimte. Het kan met het nieuwe samenwerkingsplatform Spatial, een manier voor verschillende divisies om samen te werken aan nieuwe producten. Het is vaak lastig om al die mensen van een groot merk bij elkaar te krijgen. Nu kun je met een telefoon, laptop of AR-bril aan de slag in een gezamenlijke virtuele ruimte. Al is het midden in de nacht, je hebt altijd toegang tot het proces.
“Augmented Reality: klantbeleving in optima forma”
Als marketeer moet je goed weten wat je gaat vermarkten. Jij weet het beste wat de klanten willen en kan deze expertise inbrengen. Het is een meerwaarde als je vanaf het begin betrokken bent bij het ontwerpproces van nieuwe producten. Speelgoedfabrikant Mattel liet tijdens de presentatie van Microsoft zien hoe dat met Spatial in zijn werk ging bij het ontwerpen van nieuwe speelgoedmodellen.
2. Snapchat AR-campagne: Nike
Dat de kwaliteit van AR steeds beter wordt, bewijst de recente campagne van Nike. De bekende basketbalspeler Lebron James is de hoofdpersoon, in een winkel van Foot Locker in Los Angeles. Bezoekers van de winkel konden de ervaring activeren via Snapchat door de snapcode op een abri met de basketbal-koning te scannen. Vervolgens lijkt James digitaal uit de advertentie te springen en scoort hij middenin de winkel. Het werd een virale hit, doordat de video hiervan meer dan een miljoen keer werd gedeeld. Deze AR-experience werd gemaakt via het Lens Studio-platform van Snap, een open ontwikkeltool om zelf AR-lagen te maken voor Snapchat.
3. Klantbeleving: Volvo
Hoe versterk je het vertrouwen van klanten in je merk? Bij Volvo gebruiken ze de HoloLens om klanten hun merkwaarde – veiligheid – te laten ervaren. Dat kan je niet zonder slag of stoot laten ervaren in werkelijkheid, maar wél virtueel. Klanten ervaren via de bril hoe de auto reageert bij een ongeluk. Klantbeleving wordt hiermee naar een hoger niveau getild. Volvo past de bril ook toe om klanten hun nieuwe auto op maat te laten zien, nog voor de auto gemaakt is. Stel je voor, je nieuwe auto staat al virtueel voor je deur, nog voor hij besteld is.
Beluister alle voorbeelden van Daniëlle ter Haar via de Play-podcast van Paul van der Ham (iGlow):
De podcast Play is ook te vinden op Spotify en iTunes.
Deze ontwikkeling klinkt heel avontuurlijk. Deze vorm van marketing kan een grote waarde betekenen voor zowel de klant als de marketeers. Ik juich deze bijzondere ontwikkeling toe!
Bedankt voor je reactie.
Zetten jullie zelf al VR, AR of MR binnen jullie marketingdiensten?