ReclameReview: FreeFlexen via Temper
Zzp’ers zijn er in allerlei branches. Ook in de horeca. Via deze introductiecommercial wil Temper uitdragen dat zij hét platform hebben om horecabedrijven en zzp’ers aan elkaar te koppelen. Onder het motto: ‘Work for yourself. Go FreeFlex!’
Credits
Bureau: Truman
Creatie: Amber Franssen, Paul Hillesum
Strategie: Nadine Komduur, Paul Hillesum
RTV-producer: Sjoerd Oosterhof
Filmproductie: Soda Amsterdam i.s.m. With Milk
Producer: Coen van Berkel, Annette Putman
Regisseur: Amber Franssen
D.O.P.: Nanko Goeting
Sound: Ambassadors
Edit: Coen van Berkel
Fotografie: Nick van den Berg
Verantwoordelijk bij Temper: Kenneth Wijngaarde, Lisbeth Gruppen
Doelstelling
Temper introduceren als hét platform voor horecaprofessionals die als eigen baas willen werken.
Uitwerking
Temper biedt duizenden FreeFlexers een podium waarop zij op laagdrempelige, flexibele wijze hun diensten kunnen aanbieden en gevonden kunnen worden door meer dan 4.500 hotels, restauranthouders en cateraars die een klus voor hen hebben. In deze eerste commercial voor Temper worden horecaprofessionals aangespoord om als eigen baas te gaan werken.
Oordeel
Het uitgangspunt van deze introductiecommercial snap ik: weg met de grote boze baas. Maar het omtrekken van een dictatorstandbeeld roept ook wel heftige associaties op. De vraag is of je jezelf daarmee wilt associëren als merk. Zo is bijvoorbeeld het leven in Irak er niet echt beter op geworden, sinds dat beeld van Saddam Hoessein omver is getrokken. Lijkt me dus wel tricky, zo’n associatie.
Verder onthoud ik ‘FreeFlexen’ als signaalwoord in deze commercial, maar ik zou eigenlijk Temper moeten onthouden. En dan liefst ook nog de URL temper.works. Nu zie ik dat Temper wel een Google Ads-campagne heeft lopen voor mensen die zoeken op ‘freeflex’. Dat is nodig ook, want de overige resultaten gaan allemaal over schoenen.
“Lijkt me wel tricky, zo’n associatie”
O ja, als ik op de naam Temper zoek, krijg ik na de eigen website een artikel van RTL Nieuws met als titel ‘Zzp’er rukt op in horeca, maar werk is niet zo gunstig als het lijkt’. Dat nodigt natuurlijk niet echt uit om zaken te gaan doen. Misschien kan search engine reputation management hier uitkomst bieden.
De doelgroep van Temper is wel heel duidelijk dankzij deze commercial: we zien allerlei mensen voorbijkomen die op welke manier dan ook in de horeca werken. Als je in deze branche werkt, dan word je toch op zijn minst nieuwsgierig wat Temper je te bieden heeft. Dan moet de website de rest doen.