Google Ads zoekwoordplanner: dit zijn de nieuwe functionaliteiten
Google Ads introduceerde onlangs de nieuwe verbeterde zoekwoordplanner. Er werden nieuwe toepassingen geïntroduceerd, maar ook een aantal functies geherintroduceerd. Bij het doorvoeren van de nieuwe interface vorig jaar zijn er een aantal veel gebruikte functies in de zoekwoordplanner vervallen, deze zijn nu weer te gebruiken. De nieuwste functionaliteiten op een rijtje.
Meer uitgangszoekwoorden
Door deze nieuwe (oude) toepassing is het weer mogelijk om tot tien suggesties voor zoekwoorden toe te voegen. Resultaat? Sneller en specifiekere zoekwoorden vinden.
Zoekwoordtrends
Deze optie geeft individuele trends voor specifieke zoekwoord ideeën weer. De zoekvolumes kunnen op periode worden ingezien maar kunnen ook worden uitgesplitst op locatie (provincie / gemeente / plaats) en op platform (mobiel / desktop / tablet): mix and match met specifieke zoekopdrachten.
Gegroepeerde ideeën
Met deze optie wordt per thema zoekwoordideeën getoond die tegelijkertijd of apart aan een plan of bestaande campagne toegevoegd kunnen worden.
Een idee opslaan bij een bestaande campagne
Het is nu ook mogelijk om een zoekwoord direct toe te voegen aan een specifieke campagne en advertentiegroep, daarbij kan direct het zoekwoordtype worden gekozen. Dit bespaart een hoop tijd!
Uiteraard kunnen de zoekwoorden ook worden toegevoegd aan het plan in de zoekwoordplanner.
Voorgesteld budget
Bij het opmaken van een nieuw plan wordt bij het toevoegen van nieuwe zoekwoord(en) een voorgesteld budget aangegeven, dit is gebaseerd op het maximale CPC-bod, hierbij wordt direct een prognose van de kosten gegeven. Met deze toepassing kan voorkomen worden dat de campagne gedurende de looptijd beperkt wordt door budget.
Kolom Concurrentiewaarde
Bij het opdoen van zoekwoord ideeën kunnen een aantal handige nieuwe kolommen geselecteerd worden, waaronder de statistiek ‘Concurrentie (geïndexeerde waarde)’, deze statistiek toont de mate van concurrentie van de advertentiepositie voor een zoekwoord op basis van de ingestelde locatie en andere targetingopties in het zoeknetwerk. Maar ook de ‘Organische vertoningspercentage’ en ‘Organische gemiddelde positie’ zijn handige statistieken die niet standaard worden vertoond in de zoekwoordplanner.
Conclusie
Al met al zijn wij blij met de nieuwe toepassingen in de zoekwoordplanner. Blijf de zoekwoordideeën echter nog wel met een korreltje zout nemen: alleen het toevoegen van nieuwe zoekwoorden is geen garantie voor een goede campagne.