Boekrecensie: de werkwijze van de Wolf of Wall Street
Welke boeken zijn interessant of relevant en wat vinden ervaren marketingprofessionals ervan? NIMA Register Marketeers recenseren de meest uiteenlopende marketing-gerelateerde boeken. Deze keer: ‘De werkwijze van de wolf’ van Jordan Belfort.
Deze recensie is geschreven door Eric van Arendonk, Register Marketeer en adviseur voor marketing, strategie en managementvraagstukken bij Florpartners BV. Hij is tevens medeauteur van ‘Neuromarketing’ en docent Marketing bij SRM.
‘Word een expert in overtuigen en verkopen.’ Zo luidt de ondertitel van ‘De werkwijze van de wolf’. Enigszins aanmatigend, moet ik zeggen. Zou dat zo maar kunnen door een boek te lezen? Iets in me zegt dat daar meer bij komt kijken.
“Word je zo maar even een sales-expert door een boek te lezen?”
De auteur, Jordan Belfort, is een Amerikaan (en ook wel bekend als de Wolf of Wall Street) en dat kun je ook merken bij het lezen van zijn boek. Amerikaanse voorbeelden uit de aandelen- en optiewereld waar je toch moeite voor moet doen om je in die wereld te kunnen verplaatsen. Maar ook in Belfort’s aanpak en schrijfwijze herken je de Amerikaanse cultuur, soms allemaal net iets te overdreven. Belfort heeft het zelf allemaal meegemaakt, zo schrijft hij. Heel veel geld verdienen in de verkoop, met bonussen die kunnen oplopen tot ettelijke miljoenen per jaar.
Hij heeft het licht gezien en leidt nu alleen nog maar verkopers op die dát verkopen wat de klant ook eigenlijk wil. Met andere woorden: producten die in zekere mate ook relevant zijn voor de koper. De basis is te simpel om als nieuw inzicht aan te merken. Het begint bij de relevantie van het product. Is de koper ook echt op zoek naar jouw product of lost het voor hem een probleem op? Gevolgd door het vertrouwen wat de koper in de verkoper zal stellen en tenslotte het vertrouwen wat de koper heeft in het bedrijf of de organisatie. Scoren deze drie allemaal een tien, dan is de mogelijkheid tot een deal geboren. Meer een open deur dan eentje met een wow-factor.
“Meer open deur dan wow-factor”
De auteur reikt allerlei technieken aan om bezwaren te pareren, om uiteindelijk de deal te kunnen sluiten. Op zich zitten daar zeker waardevolle tips bij, maar om je daarna een expert te noemen in overtuigen en verkopen, is ietwat (Amerikaans) overdreven.
Voor verkopers en salesmanagers is het zeker een leuk boek met waardevolle tips. Maar ik raad lezers daarna aan ook de boeken ‘Influence’ van Robert Cialdini en ‘How to win friends & influence people’ van Dale Garnegie te lezen. Die zullen je nog meer aanreiken op het gebied van overtuigen.
De werkwijze van de wolf
Auteur: Jordan Belfort
EAN: 9789021407210
Uitgever: Singel uitgevers
Eerste druk: 2018
Trefwoorden: verkoop, overtuigen, klantrelevantie
Bang iets te missen? Samen pakken we de inkoopkorting! NIMA Books houdt voortdurend bij welke marketingboeken je volgens ‘de markt’ in de kast moet hebben staan. Als naslagwerk, als pageturner, als doorbladerexemplaar of als basisboek. De lat ligt hoog, maar praktische toepasbaarheid, actualiteit en relevantie zijn doorslaggevend. Ieder kwartaal een geselecteerd boek met een heldere toelichting. Mail naar: members@nima.nl