Viral Friday 17/2019: jongens met poppen en de kwestie inenten

26 april 2019, 12:30

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste video’s van de afgelopen week worden belicht. Met deze week de commercials van Ogilvy, Unicef, Lidl en Extra.

Ogilvy: Baby Alive

4.642 views

De nieuwe campagne voor het ‘Baby Alive’-merk van de spel- en speelgoedfabrikant Hasbro gaat over de kwestie ‘jongens en poppen’. Waarom is het eigenlijk zo dat meisjes vaak met barbies en poppen spelen en jongens met hun raceauto’s? Dit zie je ook terug in de campagnes van andere speelgoedmerken. De campagne van Hasbro is erop gericht dat iedereen zorg kan dragen voor een pop. In plaats van alle redenen te beschrijven waarom jongens met poppen zouden moeten spelen, stellen Ogilvy en Hasbro de simpele vraag: “Waarom niet?”.

Extra Refreshers Gum: Max & Bill

5.061 views

Sommige van de meest effectieve campagnes richten zich niet op het product, maar op het verhaal erachter. Al jaren werkt Extra Gum met creatief agentschap Energy BBDO samen aan ‘Give Extra, Get Extra’, een campagne die de kracht van een eenvoudig, vriendelijk gebaar laat zien. Het verhaal van Max en Bill gaat over een bijzondere vriendschap, die ontstaat in het park waar de oudere man altijd met zijn dambord zit. Een mooie campagne waarin het verhaal goed verteld wordt.

Lidl: Hollandse Weken

78.348 views

Er is een vervolg gekomen op de samenwerking tussen Lidl en Ali B. De rapper trekt het land in als reporter met zijn gele microfoon en is op zoek naar typische Hollandse gezelligheid. Dit keer is Ali in een verzorgingshuis waar natuurlijk de jeu de boules-baan en sjoelbak niet mogen ontbreken. De kinderen en vrouwen vinden het geweldig, de mannen in het verzorgingstehuis zijn lichtelijk jaloers op de aandacht die Ali krijgt. Ik ben geen fan van de Lidl-campagnes met Ali B.

Unicef: Protect your child from danger

1.736 views

De campagne van Unicef gaat over een actueel onderwerp: het vaccineren van je kind. Steeds meer ouders kiezen ervoor om hun kind niet te vaccineren. De groepsbescherming komt daarmee in gevaar. Ziekten als mazelen, rodehond en polio kunnen grote gevolgen hebben, bijvoorbeeld voor baby’s die te jong zijn om in te enten en ernstig zieke kinderen die (nog) niet volledig zijn ingeënt. Daarom klinkt nu de noodbel om inentingen tegen deze ziekten verplicht te stellen, in ieder geval op kinderdagverblijven. Anderen vinden zo’n verplichting veel te ver gaan. Unicef wil in ieder geval een boodschap afgeven. “Ouders kunnen niet alle gevaren voor hun kinderen voorkomen, ze kunnen wel de kinderen vaccineren om de gevaren te voorkomen die de kinderen raken.”

Luka van Rijn
Exchange Campaign Executive bij Mindshare

Campagne-executive bij Mindshare en verantwoordelijk voor de wekelijkse rubriek Viral Friday op Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!