Linkbuilding-tools uitgelicht: de voordelen en nadelen van de usual suspects
Ieders aanpak verschilt, maar het blijft een feit dat linkbuilding nog steeds nodig is om bovenaan in Google te komen. Omdat we nog steeds afhankelijk zijn van een machine, en ons niet alleen op ons gezonde verstand kunnen baseren, gebruiken we dan ook diverse linkbuilding-tools voor de linkbuilding van onze website of webshop. Maar wat is nou de beste tool om te gebruiken, en wat zijn de voor- en nadelen van de meest bekende tools?
Linkbuilding is nog steeds een wezenlijk onderdeel van zoekmachineoptimalisatie. Door het vergaren van ‘waardevolle’ links naar jouw website, krijgt Google positieve signalen dat jouw website er toe doet. Maar wat is een ‘goede’ link nou eigenlijk? Hoe breng je in kaart wat voor waarde een bepaalde link heeft? Hierbij kun je de hulp inschakelen van een goede linkbuilding-tool.
Een linkbuilding-tool helpt om diverse statistieken van een link in kaart te brengen, die lastig zijn om met het blote oog te bepalen. Linkbuilding-tools kunnen onder andere helpen bij:
- Het bepalen van de waarde van een link
- Het bepalen van de waarde van een domein
- Bekijken welke anchorteksten er naar een pagina of domein verwijzen
- Bekijken of een pagina follow of nofollow is
Per tool verschilt het natuurlijk wat je er allemaal mee kunt doen, wat de meerwaarde is en wat natuurlijk de voor- en nadelen zijn.
Ahrefs
Ahrefs staat bekend als een allround-tool, die te gebruiken is vanaf 99 dollar per maand voor één gebruiker.
Voordelen:
- Diversiteit
- Overzichtelijk
Nadelen:
- Teveel nadruk op aantal links
Voordelen
Allround-tool Ahrefs blinkt vooral uit in zijn diversiteit en overzichtelijkheid. De belangrijkste functie is het in kaart brengen van de beste links van andere partijen. Je hoeft alleen een URL in te voeren, waarna je diverse statistieken krijgt, waaronder de URL Rating (UR) en Domain Rating (DR). Daarbij heb je ook een zogeheten Batch Analyse, waarmee je tot wel tweehonderd URL’s in één keer kunt analyseren. Toch heb je nog veel meer functies, die vooral handig zijn voor het analyseren van je eigen website.
“Allround-tool Ahrefs blinkt uit in zijn diversiteit en overzichtelijkheid”
Allereerst kun je een procentuele verdeling van anchorteksten krijgen. Dit is belangrijk tijdens de optimalisatie, daar je goed in de gaten kunt houden of de balans in jouw anchortekstprofiel wel behouden blijft. Zoals je weet, is het namelijk belangrijk om een juiste verhouding te houden tussen ‘geoptimaliseerde’ anchorteksten en ‘ongeoptimaliseerde’ anchorteksten. Danny van den Berg heeft een artikel hierover geschreven, waar ook de resultaten van een onderzoek over anchorteksten in terugkomen.
Er zijn nog meer opties. Zo krijg je in één overzicht alle statistieken van de website die je hebt ingevoerd. Dit overzicht bestaat onder andere uit Ahrefs Rank, aantal links, aantal verwijzende domeinen, een overzicht van de groei/daling van links over de laatste jaren en nog veel meer. In het overzicht hieronder een kleine impressie.
Nadelen:
Toch is Ahrefs niet alleen positief. Het is namelijk gevaarlijk om alleen Ahrefs te vertrouwen wanneer het aankomt op de betrouwbaarheid van links. Ahrefs heeft namelijk de neiging om iets teveel nadruk te leggen op het aantal links dat naar een domein verwijst, in plaats van ook te kijken naar de betrouwbaarheid van deze links. Qua mogelijkheden zou je aan alleen Ahrefs genoeg hebben, behalve wanneer het aankomt op de betrouwbaarheid van de links. Hiervoor raad ik aan om de resultaten te vergelijken met die van een andere tool, zoals Moz of Majestic.
Moz Link Explorer en MozBar
Wanneer men het over een linkbuilding-tool heeft, noemt men al gauw de naam van Moz en Mozbar. Deze tool heeft een gratis versie, maar de premium versie is beschikbaar vanaf 99 dollar per maand. Moz staat natuurlijk bekend als autoriteit op het gebied van SEO. Maar is dit nou daadwerkelijk de beste tool op het gebied van linkbuilding?
Voordelen:
- Nadruk op betrouwbaarheid
- Direct inzicht zoekresultaten
Nadelen:
- Teveel nadruk op aantal links
Voordelen:
Het grootste voordeel van Moz en de Mozbar ten opzichte van andere tools, is dat je de resultaten van diverse SERP’s in één keer kunt koppelen aan de tool. Wanneer je ‘zoekterm X’ intypt in Google, krijg je in één oogopslag een overzicht van Moz. Hierin vind je de PA (page authority) en de DA (domain authority). Tevens heb je in één oogopslag het aantal links dat naar de specifieke pagina verwijst en het aantal links dat naar het gehele domein verwijst.
“Het grootste voordeel van Moz is dat je de resultaten van diverse SERP’s in één keer kunt koppelen”
Behalve met de MozBar kun je met de ‘normale’ tool van Moz ook een hoop. Net als bij de andere twee tools van dit overzicht, kun je zien welke links er naar een domein verwijzen en kun je ook in kaart brengen welke links er zijn bijgekomen over een bepaalde periode en welke links er juist weer zijn afgegaan.
Een voordeel dat Moz heeft ten opzichte van de andere partijen, is de zogeheten spamscore. Waar bijvoorbeeld Ahrefs een eenzijdige autoriteit weergeeft, drukt Moz ook een zogeheten Spam Score uit, los van de ‘algemene’ autoriteit.
Nadelen:
Toch kun je ook niet alleen op Moz vertrouwen wanneer het aankomt op het bepalen van de waarde van links. Alhoewel de Moz Linkexplorer een flinke inhaalslag heeft gemaakt de afgelopen jaren, vertoont de spam score nog steeds zo haar mankementen en wordt er ook nog steeds teveel nadruk gelegd op de hoeveelheid links, in plaats van ook te kijken naar de kwaliteit van deze links. Net als bij Ahrefs raad ik dan ook aan om Moz alleen te gebruiken in combinatie met een andere tool. Voor een eerste impressie via de SERP’s is de Mozbar wel uitermate geschikt!
Majestic SEO
Dit brengt ons bij Majestic SEO, de tools waar wij qua aantal uren het meeste gebruikmaken hier. Majestic is beschikbaar vanaf 79,99 dollar per maand voor één gebruiker.
Voordelen:
- Overzichtelijkheid
- Topics
- Chrome extensie
- Integratie andere tools
Nadelen:
- Teveel nadruk kwaliteit links
- Waardes onbetrouwbaar
Voordelen:
Majestic is de linkbuilding-tool voor de echte liefhebber. Door de overzichtelijkheid en de hoeveelheid data die je krijgt, kun je werkelijk iedere website van top tot teen bekijken. A;s je niet oplet, ben je dan ook zo een aantal uur verder en is het alweer donker buiten.
“Nog meer dan voorheen kijkt Google niet alleen naar pure waarde, maar vooral naar relevantie”
Het grootste voordeel ten opzichte van andere tools, is de implementatie van zogeheten topics. Je kunt als schilder een link krijgen met een enorme waarde, maar wanneer deze pagina over een schoonheidssalon gaat, profiteer je hier niet echt van. Nog meer dan voorheen kijkt Google niet alleen naar pure waarde, maar vooral naar relevantie. Natuurlijk blijft het bepalen van relevantie nog steeds een vooral menselijke taak, waar machines niet aan kunnen tippen, maar de implementatie van topics helpt je wel een heel eind op weg.
Behalve topics heeft Majestic ook een citation flow en een trust flow. Hierdoor krijg je niet alleen een idee van de pure waarde (citation flow), maar ook een idee van de betrouwbaarheid (trust flow). Dit is ideaal in het bepalen van mogelijke targets om te benaderen.
Majestic biedt ook een zogeheten Word Cloud, waarin je in één overzicht de anchorteksten van het de URL of van het gehele domein te zien krijgt. Hierdoor zie je in één oogopslag welke anchorteksten er met welke frequentie worden gebruikt. Daarbij is dit onderdeel ook te combineren met andere tools of extensies, zoals je in het overzicht hieronder kunt zien. Zo heb ik de tool gekoppeld met de chrome extensie ‘keywords everywhere’, waardoor ik gelijk een indicatie krijg van het zoekvolume op een bepaalde term, alsmede de concurrentie en de CPC.
Tot slot is Majestic ook beschikbaar als chrome-extensie. Deze chrome-extensie is zelfs gratis. Het voordeel hiervan is dat je met één druk op de knop direct de waarde van een pagina krijgt. Kom je per toeval op een website die mogelijk interessant is, dan kun je direct de waardes checken.
Nadelen:
Ook Majestic heeft zo zijn nadelen. De tool legt meer dan Moz en Ahrefs de nadruk op de betrouwbaarheid van links, maar slaat hier enigszins in door. Een paar kwalitatieve links kunnen dan ook al snel een vertekend beeld geven. Vooral op het gebied van topics is de tool makkelijk te beïnvloeden. Wanneer jij ‘irrelevante’ links met een hoge waarde naar een website toe schiet, schieten de citation flow en trust flow ook omhoog. Een erg kunstmatig linkprofiel kan hierdoor ook verrassend hoog uitvallen. Veel websites maken dan ook misbruik van de werking hiervan en beïnvloeden de tool, waarna ze (veel te dure) plekken op hun website verkopen. Ook hiervoor raad ik dan ook aan om de tool in combinatie met een andere tool te gebruiken.
Conclusie
Alle tools die zijn uitgelicht, zijn van hoge kwaliteit, waarbij de voordelen makkelijk opwegen tegen de nadelen. Wanneer je maar drie tools mag gebruiken, raad ik dan ook aan om deze tools te gebruiken. Maar gebruik vooral niet maar één tool, want dan zul je tekortschieten in het bepalen van waarde. Al met al blijft Moz toch iets achter bij Majestic en Ahrefs. Als ik je dan ook één boodschap mee mag geven op basis van mijn eigen ervaring, raad ik aan om zowel Majestic als Ahrefs te gebruiken en alleen de (gratis) Mozbar in te zetten.
Om heel eerlijk te zijn: ik had verwacht dat dit artikel over linkbuilding zou gaan. Maar eigenlijk zijn dit enkel link-analyse tools. Dat maakt het overzicht nog steeds relevant. Maar om aan concrete linkbuilding te doen heb je toch nog net iets meer nodig.
Hi Stijn,
Daar heb je absoluut gelijk in. Dit is inderdaad een praktisch artikel voor de mensen die zich dagelijks met linkbuilding bezighouden. De vraag ‘hoe zet ik linkbuilding’ in wordt hier niet mee beantwoord. Wel blijf ik het een fascinerend onderwerp vinden, dus dit is zeker niet het laatste artikel wat je van mij kunt verwachten betreffende dit onderwerp! 😉