Social Media Update: redesign voor Facebook, cryptocurrency’s en de emoji’s van LinkedIn
De grote sociale netwerken blijven groeien in actieve gebruikers. De support lijkt alleen maar meer te worden. Er komen maandelijks nieuwe features bij en de mogelijkheden op het gebied van social media-advertising ontwikkelen zich razendsnel. Een aantal belangrijke updates van de afgelopen maand, over het redesign van Facebook, cryptocurrency’s, de donatiesticker op Instagram en de emoticons van LinkedIn.
Redesign Facebook
Begin mei kondigde Mark Zuckerberg aan dat het platform de grootste metamorfose van de afgelopen vijftien jaar zal ondergaan. De twee meest impactvolle ontwikkelingen zijn gefocust op het design en het gebruik van evenementen en groepen. Facebook verwacht dat het nieuwe frisse design voor een betere gebruikerservaring zorgt en dat het gebruikers makkelijker maakt om interacties te delen. De nieuwe features worden binnenkort uitgerold op de appversie van IOS en Android, de desktop-versie van het platform wordt later dit jaar aangepakt.
Design
De bekende blauwe kleur van Facebook zal in het nieuwe design voor een groot gedeelte worden vervangen door het gebruik van meer wit- en grijstinten. De blauwe header is vervangen door overzichtelijke categorie-icoontjes. De nieuwe menustructuur aan de linkerkant doet sterk denken aan de opbouw van de YouTube-menustructuur.
Facebook-redesign, websiteversie
Vorige maand gaf Facebook al aan dat advertentiebeheer een facelift zou krijgen. Net zoals bij de appversie, zien we dat Facebook voor een strak design heeft gekozen waarbij de navigatie door advertentiebeheer een stuk makkelijker is gemaakt. De filter-zoekbalk bevindt zich boven in de interface, waardoor deze makkelijker beschikbaar is en het managen van veel verschillende campagnes een stuk overzichtelijker wordt.
Facebook-redesign, advertentiebeheer
Evenementen en groepen
Facebook heeft de afgelopen maanden kritiek te verduren gekregen. Privacyschendingen, verspreiding van ‘face content’ en datalekken zijn een kleine greep uit de krantenkoppen van de afgelopen tijd. Facebook probeert het tij te keren door het verspreiden van content gerichter te gaan sturen met behulp van groepen, evenementen of Messenger. We hebben in het verleden al geruchten gehoord over het splitsen van de nieuwsfeed, maar zo ver lijkt Facebook niet te willen gaan. De categorie ‘Groepen’ zal in het nieuwe design bovenaan de homepage beschikbaar zijn.
Facebook Groepen & Evenementen
Cryptocurrency’s van Facebook
Eind 2017 was de hype rondom cryptocurrency’s op zijn hoogste punt. De cryptomunten zouden de huidige manier van e-commerce op zijn grondvesten laten schudden. Dat was niet helemaal het geval. En hoewel de hype voorbij lijkt, maakte Facebook de afgelopen maanden flinke stappen met de ontwikkeling van een eigen stablecoin, genaamd Facebook Coin.
Cryptocurrency’s zijn digitale valuta’s met een beperkte hoeveelheid coins. Satoshi Nakamoto, de uitvinder van de populairste crypto genaamd Bitcoin omschrijft het Blockchain-systeem als een ‘peer to peer elektronisch cash systeem’. Het grootste voordeel is dat de coins zijn opgeslagen op gedecentraliseerd systeem, de Blockchain, waardoor de verantwoordelijkheid niet bij één centraal punt maar bij elke eigenaar van de crypto. Hierdoor is er meer transparantie en is de kans op fraude vele malen kleiner dan bij voorgaande elektronische cash systemen.
Facebook Coin, Bron: Inthemesh.com
In februari 2018 kondigde Facebook aan dat het de potentie van een eigen blockchaintechnologie verder ging onderzoeken, onder de projectnaam Libra. Na de aanschaf van de handelsnaam ‘Libra’ in juni 2018 deden steeds meer geruchten de ronde. Facebook zou druk bezig zijn met de ontwikkeling van een stablecoin, een cryptomunt die direct gelinkt is aan een vaste valuta zoals bijvoorbeeld de dollar. Het voordeel van een stablecoin is dat Facebook de concurrentie aan kan gaan met de traditionele betaalsystemen zoals Mastercard en Visa. Facebook kan hierdoor de kosten van creditcardtransacties verlagen en is zodoende minder afhankelijk van banken en betaalproviders. Ook is het mogelijk dat Facebook gebruikers in de toekomst kan belonen voor het bekijken van advertenties en dat verkopen op het platform sneller en veiliger zal verlopen.
De introductie van cryptocurrency bij een platform zoals Facebook kan een nieuwe fase inleiden voor de gehele cryptomarkt.
Voorraadfilter van Facebook
Facebook heeft een nieuw voorraadfilter beschikbaar gemaakt. Met deze voorraadfilter krijgen adverteerders de mogelijkheid om het gevoeligheidsniveau te beheren van inhoud waarbinnen de advertenties worden vertoond in het Audience Network, Expressartikelen of instream-video’s. Facebook is in het verleden meerdere keren in de problemen gekomen omdat adverteerders niet konden bepalen waar advertenties werden vertoond. Facebook lijkt dit probleem op te willen lossen met een vernieuwde voorraadfilter.
Adverteerders krijgen de mogelijkheid om een van de drie opties in de voorraadfilter te selecteren:
- Volledig: De volledige voorraadfilteroptie biedt minimale bescherming voor adverteerders. Advertenties kunnen worden afgeleverd op alle type content waaronder bijvoorbeeld aanstootgevende – of seksueel getinte content.
- Standaard: De standaard voorraadfilteroptie biedt bescheiden bescherming als standaardkeuze bij het plaatsen van advertenties.
- Beperkt: De beperkte optie biedt maximale bescherming voor adverteerders. Deze optie is vergelijkbaar met de momenteel beschikbare opt-in categorie uitsluiting. Indien adverteerders deze optie selecteren kan dit mogelijk effect negatief effect hebben op het bereik van de advertenties en kosten.
Facebook geeft aan ernaar te streven om de targeting-hulpmiddelen zo effectief mogelijk te maken, zodat adverteerders nog beter geholpen kunnen worden bij het bereiken van de beoogde doelgroep.
Donatiesticker in Instagram Stories
Begin deze maand heeft Instagram de ‘donatiesticker’ geïntroduceerd. Deze sticker kan door gebruikers van het platform worden gebruikt om fundraising-acties van non-profitorganisaties te steunen. In februari van dit jaar begonnen de eerste testen met de donatiesticker. De testen waren een groot succes, waarna Instagram de sticker nu beschikbaar heeft gesteld in de Verenigde Staten. Momenteel is de sticker dus nog niet te gebruiken in Nederland, maar Instagram heeft aangegeven “er hard aan te werken om de donatiesticker wereldwijd beschikbaar te maken”. Zodra de sticker in Nederland beschikbaar is, kunnen non-profitorganisaties zich aanmelden om een fundraising-actie op te zetten.
Instagrams donatiesticker
Daarnaast heeft Instagram aangegeven dat het geld dat wordt binnengehaald via de donatiesticker voor 100 procent naar de non-profitorganisatie gaat. In het verleden was er veel kritiek op platformen, waaronder Facebook, omdat zij een percentage van het opgehaalde geld claimde als platformvergoeding.
Snapchat en Shopify gaan samenwerken
Het moederbedrijf van Snapchat, Snap Inc., kondigde aan de samenwerking met Shopify te gaan vergroten. Shopify is een van de snelstgroeiende hosted e-commerceplatformen waarbij momenteel al ruim 800.000 verschillende verkopers aangesloten zijn. Gebruikers van Shopify kregen vanaf deze maand de mogelijkheid om direct vanuit de Shopify-interface productadvertenties voor Snapchat te creëren. De advertenties worden gemaakt op basis van de aanwezige productfeed en worden direct doorgeschoten naar het Snap Ads-platform.
De samenwerking tussen deze twee razendsnel groeiende platformen lijkt voor beide partijen een slimme zet te zijn. Shopify heeft met het integreren van Snap Ads een unieke dienst in handen waarmee zij naar verwachting veel nieuwe verkopers zullen aantrekken. Snapchat daarentegen is erbij gebaat om gebruikers sneller te laten converteren. Dit trekt meer adverteerders aan en laat de omzet van het bedrijf mogelijk in een rap tempo stijgen.
LinkedIn-emoticons
Na Facebook introduceert ook LinkedIn een aantal nieuwe reactie-icoontjes. LinkedIn probeert door de introductie van de nieuwe icoontjes meer informatie te verkrijgen van de gebruikers en aan de hand van deze data beter te bepalen welke gebruikers welke advertentie te zien krijgen. Daarnaast geeft het gebruikers meer vrijheid om te reageren zonder een uitgebreide opmerking te hoeven plaatsen onder een post of advertentie. De nieuwe LinkedIn-reactiemogelijkheden worden momenteel over het gehele platform uitgerold.
LinkedIn-emoticons