Think Amsterdam over technologie en de impact op onze samenleving
Think Summit, het tech-event van IBM, draaide afgelopen week om de nieuwe digitale revolutie, voor een wereld die steeds slimmer en wendbaarder wordt. Tien klanten en achttien partners van IBM waren bij de editie in Amsterdam betrokken, ongeveer zeshonderd deelnemers waren present. Dit werd er besproken.
Evita Stoop, Chief Marketing Officer Benelux IBM, begon met een indrukwekkende film:
IBM stelt de vraag: wat voor technologiebedrijf heeft de wereld van vandaag nodig? Het antwoord: één die slimme technologieën op schaal toepast, met doel en expertise – niet alleen voor sommigen van ons, maar voor ons allemaal. Laten we meer van technologie verwachten. Digitale technologieën veranderen de communicatie tussen mensen en organisaties en veranderen hoe organisaties zakendoen.
“Laten we meer van technologie verwachten”
Stoop: “Laatst was ik bij een event en ik hoorde iets waarvan ik moeite had het uit te spreken. Moest het een paar keer oefenen. Brain Inspired Neuro Morphic Computing. Het nieuwste van ’t nieuwste, nog ‘nieuwer’ dan quantum computing. Maar wat is het nou? Neuromorphic Computing implementeert aspecten van biologische neurale netwerken als analoge of digitale kopieën op elektronische circuits. Het doel van deze aanpak is tweeledig: een hulpmiddel bieden voor neurowetenschappen om de dynamische processen van leren en ontwikkeling in de hersenen te begrijpen, en herseninspiratie toe te passen op generieke cognitieve computing. De belangrijkste voordelen van Neuromorphic Computing in vergelijking met traditionele benaderingen zijn energie-efficiëntie, uitvoeringssnelheid, robuustheid tegen lokale storingen en het vermogen om te leren. Ook hier is IBM mee bezig.”
Een app voor KLM
Peter Zijlema, General Manager IBM Benelux, vertelde over een aantal projecten vanuit IBM. Eén ervan is de samenwerking tussen KLM, Apple en IBM. Een paper based-proces is nu intuïtief geautomatiseerd. KLM-passagiers kunnen rekenen op steeds punctuelere vliegtuigen dankzij de nieuwe Appron-app voor iPad, ontwikkeld door de KLM-luchtvaartmaatschappij in samenwerking met IBM en Apple. Het is een innovatieve app om de voorbereidingen voor vliegtuigvoorbereiding efficiënter te beheren.
Voordat een vliegtuig kan vertrekken, is het noodzakelijk dat er veel controles worden uitgevoerd op catering, tanken, passagiers, bagage en nog veel meer. Voordat Appron bestond, moest een teamcoördinator verschillende IT-systemen controleren. Nu verzamelt de app alle gegevens in een cloud op één iPad-apparaat. In een oogopslag kan de teamcoördinator zien of het vliegtuig klaar is om op te stijgen of dat er iets of iemand ontbreekt.
De capaciteiten van AI
Tommaso Gritti, Chief Solutions Officer bij Braincreators, sprak over ‘AI from idea to solution’. Ongetwijfeld leven we in een tijd waarin AI wordt beschouwd als de nieuwe elektriciteit: iedereen praat erover, maar hoe ga je van een idee naar een oplossing die echte bedrijfswaarde creëert? In zijn verhaal zette Gritti de belangrijkste stappen in dit proces: de juiste case kiezen, de organisatie opzetten voor experimenten, de vereiste vaardigheden instellen, inzoomen op waarom gelabelde data zo belangrijk is. “Klanten vragen ons vaak om AI hun meest complexe problemen ‘op te laten lossen’, uitdagingen die hun eigen experts na jarenlang onderzoek niet konden oplossen. De verwachting is dat AI bovenmenselijke capaciteiten heeft die alles mogelijk maken, maar in werkelijkheid zijn taken die moeilijk door mensen op te lossen zijn, ook moeilijk op te lossen met AI-technologie.”
“Taken die moeilijk door mensen op te lossen zijn, zijn ook moeilijk op te lossen met AI-technologie”
“De huidige AI blinkt eigenlijk uit in het automatiseren van taken die zeer repetitief zijn. Taken die mensen duizenden keren per maand oplossen, volgen vaak een patroon dat door de machine kan worden geleerd. We trainen een AI-model om dit patroon te detecteren door het veel voorbeeldgegevens te laten zien. Het geleerde patroon kan worden gebruikt om anomalieën te classificeren, voorspellen, clusteren of detecteren. Hierdoor kan AI bestaande kernprocessen verbeteren of versnellen en uiteindelijk de financiële investering terugverdienen.”
Volgens Gritti zijn de grote techbedrijven goed in het trainen van hun AI door gebruik te maken van hun gebruikers. Dat is erg handig en slim. De gebruikers zijn toch al bezig en waarom zou je ze niet inzetten? Iedereen herkent die vraag waarbij je moet kiezen uit een selectie plaatjes, met boten, huizen, verkeerslichten, deuren, auto’s, bruggen, etalages, et cetera, zodat de betreffende website weet dat je geen ‘robot’ bent. Nou, blijkbaar wordt dat dus gebruikt voor machine learning-doeleinden. Ook moet een bedrijf nadenken of de kosten voor het verbeteren van je accuracy-model opweegt tegen de business impact van verkeerde voorspellingen.
Think!
Think Amsterdam van IBM was niet alleen een verkooppraatje van tools en oplossingen van IBM, maar ook een event waar bedrijven met elkaar spraken en toelichting gaven op onderwerpen zoals digitalisering, Artificial Intelligence, hybrid cloud en IT-beveiliging. Ook ging het daarbij over het belang van transparantie en de verantwoordelijkheidszin bij de ontwikkeling van nieuwe technologieën.
“Tech heeft veel te bieden, als we maar blijven nadenken op welke manier we het mooi, veilig en nuttig houden”
Het is net of alle techreuzen zich ineens bewust zijn geworden van het feit dat ze écht impact hebben op onze samenleving, of het nu impact is op ons privéleven of de hele maatschappij. IBM richt zich nu op bewustzijn creëren op wat tech te bieden heeft voor de mensheid: tech is iets moois, iets prachtigs, als we maar samen blijven nadenken op welke manier we het ook mooi, veilig en nuttig houden.