Bas van Teylingen: “Fake influencers zullen snel door de mand vallen”
Bas van Teylingen, chief creative officer en partner bij online videobureau Online Cookie Collective, is een van de sprekers op de tweede editie van het Influencer Marketing Event, dinsdag 10 september in DeFabrique te Utrecht. We blikken vast met hem vooruit.
Dit artikel werd geschreven door Lucas Boon en verscheen eerder op MarketingTribune.
Van Teylingen is naast zijn werkzaamheden voor OCC ook zelf YouTuber. Daarnaast is hij oprichter van De Tube School en stond hij aan de wieg van het populaire YouTube-format First. Eerder dit jaar bracht hij zijn boek ‘Help! Mijn kind zit op YouTube’ uit.
Waarom is jouw talk op IME19 de moeite waard om bij te wonen?
“Omdat er een hoop onduidelijkheid bestaat omtrent influencermarketing. Ik ga duidelijkheid geven en laat zowel succesvolle als minder succesvolle cases uit de praktijk zien. Ook vertel ik over de valkuilen en waarom verhalen vertellen met video steeds dominanter gaat worden.”
Je bent oprichter van het succesvolle YouTube-format First met ruim 200k abonnees. Waarom werkt dit format wel en andere niet? Wat is het geheim?
“First is van origine opgezet en betaald door Ziggo om de jongere doelgroep die grotendeels niet meer lineair kijkt, terug naar de televisie te brengen. Op een bepaald moment zijn we losse snippets gaan delen op YouTube en kwamen we erachter dat het daar veel beter werd bekeken. Vervolgens besloten we om de main focus te leggen op YouTube, met één keer per week een live uitzending op tv.”
“Wees kritisch als merk, maar laat ook de oordelen los die er zijn omtrent influencermarketing”
“Het geheim is simpel, namelijk het geld dat Ziggo erin heeft gestoken. Daardoor kan er kwalitatief goeie videocontent gemaakt worden. Het werkt, omdat er een duidelijke strategie achter zit en omdat First goed weet wat de doelgroep wil zien en hen betrekt bij contentcreatie op platformen als Instagram en Snapchat.”
Wat raad jij marketeers aan die ‘iets met influencermarketing’ willen, maar niet weten waar te beginnen?
“Verdiep je écht in de materie, lees relevante artikelen en onderzoeken uit binnen- en buitenland, praat met mensen uit de branche en zorg ervoor dat de DMU’s ook de noodzaak in zien. En mijn deur staat natuurlijk ook altijd open.”
Wat is een valkuil in samenwerkingen tussen merk en influencer?
“De match. Die moet er wel echt zijn. En die match kun je bepalen door vooraf goed onderzoek te doen. Als een influencer íets tot zijn beschikking heeft, dan is het data. Wees kritisch als merk, maar laat ook de oordelen los die er zijn omtrent influencermarketing. Scheer niet iedereen over één kam. Verder is het belangrijk om te analyseren wat voor jou als merk het juiste platform is. Er is geen heilige graal, het is en blijft maatwerk.”
Waar staat influencermarketing als vakgebied over vijf jaar?
“Ik denk dat er dan meer controle is. En daar bedoel ik mee dat de fake influencers snel door de mand vallen. Gekochte volgers, abonnees, views en likes kunnen dan door software beter gefilterd worden. Verder hoop ik dat influencers zichzelf steeds meer als merk gaan zien en zich ook zo gaan opstellen. Inderdaad: professionalisering. Ook denk ik dat steeds meer merken zelf influencer zullen worden. Uiteindelijk zal elk bedrijf ook een mediabedrijf moeten worden. Vanzelfsprekend met de juiste partners.”
Benieuwd naar wie er nog meer spreken op het Influencer Marketing Event? Bekijk dan hier de overige sprekers. Zo enthousiast dat je meteen een kaartje wil kopen? Dat kan hier.