Kindercontent, langere video’s, omzet (en meer YouTube-nieuws)
De belangrijkste YouTube-insights van de zomer op een rij
YouTube is veruit het grootste videoplatform in Nederland en ter wereld. Ontwikkelingen op dit platform volgen elkaar razendsnel op. Dit maakt het moeilijk overzicht te bewaren. Daarom brengen we op Marketingfacts een maandelijks overzicht met vijf interessante YouTube-ontwikkelingen, nieuwe features of inspirerende verhalen voor marketing- en communicatieprofessionals. Deze keer – in verband met een korte zomerstop – het belangrijkste nieuws van de afgelopen twee maanden.
YouTube treft een enorme schikking en past platform aan vanwege kindercontent
Google heeft een schikking van 170 miljoen dollar (150 miljoen euro) getroffen met de Amerikaanse handelswaakhond FTC, vanwege het verzamelen van data van kinderen zonder toestemming van de ouders. Om te voorkomen dat ze de Children’s Online Privacy Protection Act nogmaals overtreden, voeren ze ook enkele wijzigingen door rondom kindercontent. In het kort:
- Kanalen moeten expliciet aangeven of hun content geschikt is voor kinderen of niet. Daarnaast gaan ze actief machine learning gebruiken om (oudere) video’s te beoordelen.
- Indien een video specifiek gericht is op kinderen, collecteert YouTube vanaf nu enkel en alleen de data die nodig is om de video af te spelen. Ook als dit gebeurt vanaf het account van een ouder persoon, zoals vaak het geval is bij kinderen die gebruikmaken van het account van hun vader of moeder.
- Er worden geen gepersonaliseerde advertenties meer vertoond bij kindervideo’s. Ook worden reacties en notificaties uitgeschakeld voor dit type content.
- Er wordt nog meer de nadruk gelegd op YouTube Kids, de kindvriendelijke versie van YouTube. Zo komt er naast de app ook een website, en YouTube investeert de komende drie jaar honderd miljoen dollar in familievriendelijke content.
Hoewel YouTube aangeeft dat de wijzigingen pas de komende maanden wordt uitgerold, zien sommige (Amerikaanse) creators nu al een enorme daling in views. Het is nog even afwachten, maar het kan enorme impact hebben op de views (en advertentieomzet) van sommige Nederlandse kanalen.
YouTube geeft makers meer mogelijkheden om geld te verdienen
Waar ze het de makers van kindercontent moeilijker maken om geld te verdienen aan YouTube, geven ze andere kanalen meer mogelijkheden om omzet te genereren via het platform. Zo hebben makers nu meer mogelijkheden merchandise te verkopen via hun kanaal. Ook biedt YouTube kanalen nu de mogelijkheid om enkel video’s zichtbaar te maken voor betalende leden. Daarnaast testen ze een tool genaamd Fundo, waarmee populaire YouTubers offline evenementen zoals meet and greets kunnen organiseren.
“Investeer in minder maar langere videocontent”
YouTube video’s worden gemiddeld steeds langer
De gemiddelde YouTube-video wordt steeds langer. De gemiddelde lengte van een YouTube-video is tegenwoordig vijftien minuten, blijkt uit onderzoek van Pew Internet Research. Deze stijging wordt veroorzaakt door het doel van het platform, dat is om gebruikers zolang mogelijk vast te houden, waardoor er dus een sterke focus op kijktijd ligt. Steeds meer creators houden rekening met deze focus en maken langere video’s. The Verge beschreef onlangs deze ontwikkeling. Onderzoek van Pex bevestigt deze trend en de verwachting is dat de gemiddelde lengte de komende jaren enkel zal groeien. Hoe kun je hier als merk op inspringen? Investeer in minder maar langere videocontent. Verwacht niet dat het doorplaatsen van jouw ultrakorte video’s – die het zo goed doen op Facebook en Instagram – je veel (organische) views zullen opleveren op YouTube.
De populairste video’s per taal (maar niet het Nederlands)
Hierboven lees je dat langere video’s beter presteren, maar welke video’s presteren het best per taal? Daar geeft TubularLabs uitsluitsel over. Helaas is onze Nederlandse taal niet in dat onderzoek meegenomen, maar geeft het mooie inzichten welke content waar presteert. Zo houden Portugezen van manieren om oud speelgoed te repareren. Fransen van heerlijke culinaire verrassingen en Duitsers van langere video’s met tips voor schoolmeiden (zie hieronder). Dat wist je vast nog niet, maar nu wel!
YouTube Masthead nu ook beschikbaar op CPM-basis
Tot slot nog een YouTube advertising-nieuwtje: de mastheadplaatsing op de homepagina is nu ook beschikbaar op CPM basis. Voorheen moest je deze plaatsing afkopen per dag. Dat betekende dat iedereen die YouTube bezocht op een bepaalde dag deze prominente advertentie zou zien. Deze manier van inkopen maakte deze plaatsing een te dure optie. Sinds kort is het nu ook voor adverteerders met kleinere budgetten mogelijk om op deze plaatsing te verschijnen. Het zit nu zo: je koopt dit in op CPM-basis en dus reken je af per duizend impressies. Wil je weten hoe een Masthead-advertentie met een van jouw video’s er uit zal zien? Met deze tool kan je dat gemakkelijk zien.
Tot zover het overzicht van de zomer van 2019 van interessant nieuws over YouTube voor marketing- en communicatieprofessionals. Mis jij nog een relevante YouTube-ontwikkeling? Laat het weten in de comments.
Interessante update, Peter!
Is er ook iets te melden over de trends qua performance voor adverteerders?
@Ignas: over het algemeen merk je dat YouTube zich met YouTube for Action zich steeds meer richt op performance adverteerders naast de adverteerders die traditioneel meer op branding zitten. Zo zijn er plannen om YouTube Leads Ads te introduceren. Ik zal kijken of ik daar in een volgend overzicht of apart artikel wat meer aandacht aan kan besteden.
@Wouter: dat is inderdaad een grote aanpassing en ook een verbetering in mijn ogen. Dit artikel stond eerst ook op mijn lijst om te behandelen maar had de selectie niet overleefd. Goede toevoeging!