How to: optimaal gebruik maken van leadformulieren

8 november 2019, 10:00

De nieuwe extensie in Google Ads voor leadformulieren is een handige toevoeging voor B2B-bedrijven. Hoe zit het nu met de opties voor leadgeneratie? In deze blog beschrijven we de werking van lead gen-forms op Facebook, LinkedIn en Google. Per kanaal zijn er voor- en nadelen, en gaan we in op een paar handige tips. De basics over leadformulieren.

Is het voor jouw B2B-bedrijf belangrijk om zoveel mogelijk leads te genereren? Met lead gen-formulieren betrek je potentiële klanten bij het bedrijf, bijvoorbeeld door hen een gratis whitepaper of demo aan te bieden na het invullen van contactgegevens. Dat is met name interessant voor B2B-bedrijven die geen tastbare producten verkopen en persoonlijk contact met de klant voorop stellen. Leadformulieren zijn toepasbaar in drie fasen van de marketingfunnel: awareness, consideration en action.

Leadformulieren op social media

Facebook en LinkedIn bieden mogelijkheden om leads te verzamelen via betaalde advertenties. Dit doe je via – je raadt het al – leadformulieren. Gebruikers klikken op een knop in de advertentie, bijvoorbeeld ‘nu aanmelden’ of ‘gratis downloaden’. Vervolgens moeten er gegevens ingevuld worden die door de beheerder van de advertentie (dat ben jij) worden opgevraagd. Zodra de gebruiker op verzenden klikt, ontvang je diens contactgegevens en heb je dus een lead.

Beide socialmediakanalen hebben voor- en nadelen. Het verschil zit hem vooral in de doelgroepen. Facebook laat de adverteerder kiezen uit een breed scala aan targetingopties, gebaseerd op bijvoorbeeld interesses en gedrag. LinkedIn heeft die opties ook, maar richt zich voornamelijk op zakelijke informatie die de gebruiker zelf heeft ingevuld op zijn persoonlijke pagina. Denk aan gegevens zoals de functietitel, industrie, bedrijfsnaam en bedrijfsgrootte. LinkedIn is dus vaak een geschikter platform om B2B-leads binnen te halen. Facebook is geschikter voor doelgroepen die daarbuiten vallen. Dat betekent niet dat LinkedIn altijd geschikter is voor B2B-bedrijven. Jouw doelgroep kan immers zomaar op Facebook te vinden zijn.

“Kosten per klik zijn meestal goedkoper op Facebook dan op LinkedIn”

Zowel Facebook als LinkedIn vullen de gegevens van gebruikers automatisch aan, zodat er slechts twee keer geklikt hoeft te worden om een leadformulier te verzenden. Hierdoor kun je in potentie veel leads genereren.

Niet onbelangrijk is dat de kosten per klik meestal goedkoper zijn op Facebook in vergelijking tot LinkedIn.

Leadform-extensies in Google Ads

Sinds kort biedt Google Ads ook de mogelijkheid aan om leadformulieren als extensies toe te voegen aan een campagne of advertentiegroep. Deze functie is op het moment van schrijven in bèta en nog niet beschikbaar in alle accounts.

De leadform-extensie in Google Ads bestaat uit drie onderdelen: een call-to-action, een pagina met in te vullen contactgegevens en een bedankpagina. Je kunt zelf bepalen welke informatie de gebruiker moet invullen. Ook kun je het formulier naar eigen wens ontwerpen door een achtergrondafbeelding en beschrijvingen toe te voegen.

Drie tips voor leadformulieren

Je weet nu waar je leadformulieren kunt gebruiken, maar hoe moeten ze eruit zien? Drie best practices:

1. Houd het simpel. Vraag alleen naar informatie die echt relevant is. Leadformulieren met twee of drie velden worden het vaakst ingevuld.

“Vraag alleen naar informatie die echt relevant is”

2. Verduidelijk wat er gebeurt na elke klik. Welke meerwaarde biedt het voor een gebruiker als die op de knop ‘aanmelden’ drukt? Wat krijgt diegene in ruil voor zijn contactgegevens? En wat gebeurt er zodra deze gegevens daadwerkelijk zijn verzonden? Maak dit duidelijk. Gebruik de bedankpagina om te vertellen wanneer leads iets van jouw bedrijf horen.

3. Benadruk altijd welke waarde het formulier biedt. Een kosteloze aanmelding zonder enige verplichting werkt erg uitnodigend. Als je gratis contentdownloads aanbiedt, gebruik dan de call-to-action ‘download nu’ op de bedankpagina met een directe link naar de content.

Nieuwe leads koppelen met een CRM

Je kunt lijsten met leads uit social media en Google handmatig downloaden als losse CSV-bestanden. Dit is echter omslachtig en kost veel tijd, omdat er een dubbele boekhouding ontstaat. Het is handiger om een koppeling te maken tussen de leadcampagnes en het CRM van het bedrijf. Zo ontvang en bekijk je alle nieuwe leads op één plek. Ga eerst na of het platform waar je adverteert het CRM ondersteunt. Google en Facebook ondersteunen de bekendste CRM-systemen. LinkedIn ondersteunt de volgende integraties: Linkedin.com/help

Met de uitrol van leadformulieren op Google groeien de mogelijkheden voor B2B-marketeers om leads binnen te halen. Je kunt zelf gaan experimenteren aan de hand van de tips in dit artikel. Gebruik jij al leadformulieren, of ben je van plan dat te doen? En hoe ga je ze toepassen?

Paul van Amelsvoort
Digital Advertising Specialist bij SDIM

Categorie
Tags

2 Reacties

    Huub

    Snap eindelijk hoe het allemaal werkt en sociale media aan zijn geld komt.


    21 november 2019 om 06:14

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!