Met de Carpet Bombing-strategie wordt lokaal adverteren op Facebook een succes

13 november 2019, 10:00

Adverteren voor een lokale onderneming op Facebook kan soms lastig zijn. Stel, je bent een lokale loodgieter en je wilt op Facebook een doelgroep kiezen om advertenties aan te tonen. Hoe kies je dan de juiste doelgroep? De Carpet Bombing-strategie biedt uitkomst.

Met Facebook Advertising target je meestal op basis van interesses. Maar consumenten hebben nu niet echt uitzonderlijke interesse in een loodgieter als zij hier niet specifiek naar op zoek zijn. Vaak wordt er dan op basis van specifieke doelgroepomschrijvingen gebruik gemaakt van Facebook-advertenties. Dit resulteert in weinig zichtbaarheid en weinig clicks tegen een hoge CPC, omdat je doelgroep simpelweg te klein of niet relevant genoeg is.

“Met Carpet Bombing krijgt iedereen in de gekozen locatie jouw advertenties te zien”

Met de Carpet Bombing-strategie kun je hier handig op inspelen en kun je achter de geïnteresseerde doelgroep komen. Carpet Bombing in termen van online marketing houdt in dat een geselecteerd gebied ‘gebombardeerd’ wordt met advertenties, waarbij geen rekening wordt gehouden met de interesses van de doelgroep. Net als bij een echte carpet bombing, krijgt iedereen in de gekozen locatie jouw advertenties te zien. Het doel van Carpet Bombing is dus niet om de doelgroep direct een product of dienst af te laten nemen, maar voor jou om inzicht te krijgen in wie je doelgroep nu eigenlijk is, en welke personen geïnteresseerd zijn in het product of de dienst.

Hoe gebruik je Carpet Bombing op Facebook?

Om gebruik te maken van deze strategie dien je een aantal stappen te doorlopen:

  • Stel de Facebook Pixel in. Het instellen van de Facebookpixel op je website is essentieel om het succes van je campagne te meten. Het geeft inzicht in de prestaties van de campagne en wat de campagne oplevert.
  • Maak een advertentie. Maak een heldere advertentie waarbij de doelgroep duidelijk te zien krijgt wat je aanbiedt en waar je voor staat. Houdt het in deze fase simpel, het gaat niet om directe verkopen of aanvragen maar om erachter te komen wie geïnteresseerd is in je product of dienst. Target hierbij op basis van locatie en eventueel op leeftijd.
  • Maak een aangepaste doelgroep (custom audience) aan. Met de Facebookpixel is het mogelijk om een aangepaste doelgroep aan te maken. Kies daarbij voor de mensen die op je advertentie geklikt hebben en maak hier een aangepast doelgroep voor aan.
  • Maak follow-up advertenties. Nu je een doelgroep hebt gevonden die interesse in je product of dienst heeft getoond is het van belang dat je aan deze doelgroep relevante advertenties laat zien. Kies voor een incentive (een weggevertje) in de vorm van een tijdelijke aanbieding of ander voordeeltje.

“Het voordeel van deze aanpak is dat je een doelgroep samenstelt die bewezen interesse heeft getoond”

Carpet Bombing: iets voor jou?

Met de Facebookpixel kun je eveneens zien of de mensen die op je tweede advertentie geklikt hebben een conversie hebben opgeleverd of niet. Ook hier kun je weer aparte advertenties voor maken om hen over de streep te trekken. Het voordeel van de Carpet Bombing-aanpak is dat je een doelgroep samenstelt die bewezen interesse heeft getoond (door te klikken op je eerste advertentie). De kosten per click zijn – hoe verder in de funnel de potentiele klant zich bevindt – hoger, maar in het algemeen is voor een lokale onderneming de ROI ook een stuk hoger dan adverteren op basis van interesses.

Willem van Bolderen
Google Ad Grants expert bij HOBL

Ik verzorg voor non-profit organisaties uiteenlopende online marketingcampagnes. In veel gevallen zijn dit Google Ad Grants campagnes voor stichtingen, musea en culturele instellingen. Hiermee breng ik meetbare en tastbare impact.

Categorie
Tags

4 Reacties

    alicekaal

    Hi Willem,

    Top artikel! Bij een klant van ons hebben we dit ook gebruikt (ongedierte bestrijding) en het werkte als een tierelier 😀

    Misschien wel handig om in een stappenplan te vertellen hoe je de aangepaste doelgroep instelt die je bij de 2e advertentie gebruikt. Denk niet dat veel mensen dit direct kunnen vinden namelijk 😉 .


    15 november 2019 om 07:10
    Kees

    Hoi Willem,

    Welk objective gebruik je bij dit soort campagnes? Reach, Brand Awareness of Traffic? of misschien wel iets anders?

    Hoor het graag.

    Groeten,

    Kees


    12 december 2019 om 08:41
    Willem van Bolderen

    Hoi Kees,

    In dit geval heb ik gekozen voor Traffic. Op basis van het bezoek gaat de bezoeker het retargetingtraject in. Het is dus belangrijk dat de landingspagina het juiste verhaal vertelt :).


    12 december 2019 om 09:19

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!