Marketeers, pas op voor digitale obesitas

12 november 2019, 07:00

Zes observaties waarom aandacht superschaars is (6/6)

Aandacht is de nieuwe valuta. In deze laatste blog beschrijf ik de negatieve invloed van de digitale obsessie op aandacht. Eerder deelde ik vijf observaties die aandacht onder druk zetten, namelijk reclamedeflatie, media-explosie, overvloed, spaarzaam vertrouwen en de bereikparadox. Digitaal heeft ons een hoop gebracht, maar marketeers moeten oppassen voor digitale obesitas. Marketing draait om mensen, niet om algoritmes.

Het is bijna niet voor te stellen dat Steve Jobs slechts twaalf jaar geleden – op 29 juni 2007 – de iPhone introduceerde. En YouTube heeft met veertien lentes nog steeds niet de volwassen leeftijd bereikt. De impact van de smartphone en online videodiensten op ons dagelijks leven is enorm. Bijna 80 procent van alle smartphonegebruikers checkt zijn mobiel binnen een kwartier na het opstaan. Kantoormedewerkers checken volgens het National Center for Biotechnology Information gemiddeld dertig keer per uur hun e-mail. Elke minuut wordt vierhonderd uur aan content op YouTube geüpload. We zijn inmiddels zo hooked aan digitale apparaten, tools en diensten, dat aandacht vluchtiger is dan ooit.

“We zijn zo verslaafd aan digitaal dat aandacht vluchtiger is dan ooit”

De hele dag door vragen inboxen en social media onze aandacht. En daar komt de continue stroom aan notificaties van apps nog bij. Soms kom ik uit een paar meetings en dan heb ik zomaar 68 ongelezen appjes. Om gek van te worden. Het is dan ook begrijpelijk dat zoveel mensen gestrest zijn. Het aantal gemelde burnouts bij het Nederlandse Centrum voor Beroepsziektes is in de afgelopen tien jaar verdubbeld.

Altijd aan

Uit Amerikaans onderzoek (eMarketer, Mobile Time Spent 2018) blijkt dat we dagelijks gemiddeld tussen de drieënhalf en vier uur op onze mobiele schermen turen. Dat is een dag per week en als we zo doorgaan, bijna zes jaar van ons leven! Gelukkig worden we ons steeds bewuster van het verslavende effect van onze smartphone, de doordachte algoritmes van Silicon Valley en de nadelen van always on zijn.

Steeds meer mensen zijn op zoek naar een ontsnapping aan deze continue stroom van prikkels. Tien jaar geleden was het nog een USP om wifi op het vakantieadres aan te bieden, tegenwoordig kiezen mensen bewust voor een offline locatie en krijgen bewegingen als BewustOffline en Offline First steeds meer aandacht. Linda Magazine verloot onder haar lezers zelfs gratis digitaldetox-reizen om ‘weer even helemaal tot jezelf te komen’. Digital detoxing – het bewust afkicken van je smartphone – is helemaal hip.

De BewustOffline Box (via http://bewustoffline.nl/box/)

Offline-tijd

We kunnen niet – zoals onze computer of mobiel – altijd aan staan. We hebben rust nodig om onze batterij op te laden. Niet voor niets zijn yoga en mindfulness ware trends geworden en zijn apps als Headspace en Buddhify zo populair. Mediatycoon Arianna Huffington richtte het bedrijf Thrive Global op om bedrijven bewust te maken van de gezondheidsrisico’s van 24/7 verbonden zijn. De handige Thrive-app helpt je om minder aandacht aan je smartphone te geven. Een evenwichtig mediadieet blijkt een enorme impact te hebben op de persoonlijke effectiviteit van mensen.

De Thrive-app van Adriana Huffington (alleen voor Android)

Ook Nederlandse startups spelen in op de offlinetrend. Zo lanceerde Myndr in juli 2019 de ’thermostaatknop’ voor het internet, waarbij je de baas wordt over je aandacht. Het apparaat kent vijf standen waarmee je toepassingen als WhatsApp, YouTube en Netflix eenvoudig (tijdelijk) blokkeert. Handig om ongestoord met elkaar de maaltijd te nuttigen of zonder afleiding de kinderen het huiswerk te laten maken. Ik heb er één besteld.

Toch digital first

Ondanks deze ‘bewust offline’-trend, blijven veel marketeers trouw aan het mantra ‘digital first’. ‘Datagedreven marketing’ is het toverwoord en alle tools worden uit de kast gehaald om mensen te tracken, te segmenteren en te retargeten. Adverteerders raken steeds meer verslaafd aan de advertentie-algoritmes van Facebook en Google.

“Alle tools worden uit de kast gehaald om mensen te tracken, te segmenteren en te retargeten”

Natuurlijk, online marketing levert veel voordelen op, maar het is niet de heilige graal. Marketing richt zich op het voeden van menselijke behoeften, niet op algoritmes. Om aandacht van mensen te verdienen en vast te houden, gaat het om relevantie. Pas dus op voor de valkuil van digitale obsessie.

Naast de digitale obsessie in deze blog, beschreef ik de afgelopen weken de impact van reclamedeflatie, media-explosie, overvloed, spaarzaam vertrouwen en de bereikparadox op de aandachtschaarste. Dit is de laatste observatie in de blogserie.

Deze blogserie verschijnt naar aanleiding van de publicatie van het boek ‘Aandachtsmarketing’. Meer informatie vind je op de website bij het boek.

Klaas Weima
Founder & Managing Director bij Energize + CMOtalk

Klaas (1976) is ondernemer, schrijver, spreker en podcastmaker. Hij schreef de boeken Aandachtsmarketing, Verdiende aandacht en Webvertising. De eerste twee boeken zijn genomineerd voor de PIM Marketingliteratuurprijs. Verder is hij oprichter van Energize, een merkactivatiebureau dat ambitieuze merken helpt bij het genereren van verdiende aandacht. Hij adviseerde meer dan 100 merken op het gebied van marketingstrategie, branding, digitale marketing en merkactivatie. Hij maakt sinds 2008 podcasts en is host van de bekroonde podcast CMOtalk, waarin hij maandelijks Chief Marketing Officers aan de tand voelt over actuele marketingthema’s. Klaas is als vaste gastdocent verbonden aan NIMA, Nyenrode Business Universiteit en bestuurslid bij SWOCC en de Entrepreneurs Organization. Hij studeerde Bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit en is NIMA Register Marketeer.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!